نتایج یك پژوهش جدید حاكیست؛ وجود آرسنیك در آب شرب، خطر بروز دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد.

پژوهشگران دانشكده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپكینز پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از 788 فرد بزرگسال آمریكایی از سن 20 سالگی به بعد دریافتند؛ افرادی كه به دیابت نوع دوم مبتلا هستند مقدار آرسنیك در ادرار آنها 26 درصد بیشتر از اشخاصی است كه به این بیماری دچار نیستند.

این پژوهشگران كه نتایج تحقیقات خود را در مجله انجمن پزشكی آمریكا منتشر كرده‌اند، خاطرنشان ساختند؛ در افرادی كه مقدار آرسنیك در بدنشان تقریبا 6/3 برابر بیشتر است، احتمال این كه به دیابت مبتلا شوند افزایش می‌یابد.

متخصصان تاكید كردند: این نخستین باری است كه ارتباط بین تماس با آرسنیك و ابتلا به دیابت نوع دوم مشخص می‌شود.

دكتر آنا ناواس – آسین، استادیار علوم سلامت محیط در این باره متذكر شد: مطالعات نشان می‌دهد كه آرسنیك در بروز این بیماری نقش دارد.

وی یادآور شد: با این حال برای مشخص كردن محدودیتهای خاص در آینده باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام گیرد. ما این مطالعات را هم اكنون آغاز كرده‌ایم اما احتمالا تا رسیدن به نتیجه قطعی چندین سال طول خواهد كشید.

به گفته این پژوهشگران؛ آرسنیك غیر آبی حاصل از پس مانده‌های معدنی طبیعی بیشتر آبهای شرب را آلوده می‌كند. تماس با این عنصر درعین حال احتمال ابتلا به سرطان را نیز در پی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha