سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 120007

طوفان‌های نمکی کشور را فرا می‌گیرند. تالاب‌ها یکی پس از دیگری خشک می‌شوند و کانون بحران نام می‌گیرند؛ کانون‌های بحرانی که سایه طوفان‌های نمکی را بر سر کشور انداخته است.

سایه طوفان‌های نمکی بر سر کشور

سلامت نیوز: طوفان‌های نمکی کشور را فرا می‌گیرند.  تالاب‌ها یکی پس از دیگری خشک می‌شوند و کانون بحران نام می‌گیرند؛  کانون‌های بحرانی که سایه طوفان‌های نمکی را بر سر کشور انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، چند ماه پیش بود که کمال‌الدین پیرموذن دبیر فراکسیون محیط‌زیست مجلس، با اشاره به این‌که سونامی نمک، کشور را تهدید می‌کند، از رسیدن طوفان‌های نمکی دریاچه ارومیه به پایتخت حکایت کرده بود.


 این نگرانی نماینده مردم اردبیل مورد تأیید اعضای ستاد احیای دریاچه ارومیه هم قرار گرفت با این تفاوت که سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه معتقد است در صورت احیا نشدن این دریاچه، طوفان نمک شمال و شمال شرق کشور را هم در بر می‌گیرد. پس از ارومیه و احتمال بروز طوفان‌های نمکی در غرب و شرق کشور، حالا صحبت از بروز طوفان‌های نمکی در مرکز ایران است. 
عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به این‌که طوفان نمک حاصل از تالاب خشک گاوخونی اصفهان، مرکز ایران را تهدید می‌کند، می‌گوید: «بی‌توجهی به تالاب گاوخونی هزینه‌های بسیار بر کشور وارد خواهد کرد.»


به گزارش اتاق بازرگانی اصفهان، احمد خاتون‌آبادی در نشست کمیته آب این اتاق یادآور می‌شود: «جریان داشتن آب در این تالاب از ایجاد بادهای نمک‌زا جلوگیری می‌کند درحالی‌که این تالاب اکنون خشک است.»
به نظر می‌رسد حالا سایه طوفان‌های نمکی بر سر غرب، شرق و مرکز کشور افتاده و به تهدیدی جدی تبدیل شده است. 


در همین خصوص حمید ظهرابی مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان اصفهان در این جلسه از تدوین برنامه جامع برای احیای رودخانه زاینده‌رود و تالاب گاوخونی خبر می‌دهد و می‌گوید: «این برنامه نیاز به همکاری دستگاه‌های دولتی و ذینفعان رودخانه دارد.» او با اشاره به تونل گلاب ٢ یادآور می‌شود: «سازمان حفاظت از محیط‌زیست براساس تفاهمنامه موارد مدنظر خود را در این زمینه مطرح کرده است.  تغییر نکردن دبی آب رودخانه، استفاده از فاضلاب تصفیه‌شده شهرها و روستاهای کنار رودخانه، اصلاح شبکه آبرسانی و جلوگیری از برداشت بدون مجوز آب از موارد مطرح‌شده است.»


ظهرابی با انتقاد از صدور مجوز برای صنایع آلاینده هم خاطرنشان می‌کند: «بسیاری از استان‌ها به برخی صنایع موجود در اصفهان مجوز فعالیت نمی‌دهند ولی این صنایع به راحتی در استان مشغول فعالیت هستند.»


وی با رد شایعه‌ها درباره اظهارنظر منفی سازمان حفاظت از محیط‌زیست درباره تونل بهشت‌آباد تصریح می‌کند: «این سازمان هنوز اظهارنظر کارشناسی درمورد انتقال آب به روش تونل یا لوله ارایه نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پیشگیری از کم آبی با افزایش جمعیت! ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
    8 1
    چطوره پرداخت هزینه های سنگین ناباروری 6 ملیون نفرنایارور را از بیت المال مردمی که درآینده بایدآب آشامیدنی از خارج بخرند را سریعا عملیاتی کنیم تا چندین ده ملیون نفر تشنه آب را به جمع صمیمیمان اضافه کنیم شاید هم به این طریق ازطوفان نمک پیشگیری کنیم.....