سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۸
کد خبر: 120017

به طور معمول، بیشتر ویتامین ها را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. با این حال، برخی از ویتامین ها در شرایط خاص بهتر جذب می شوند، به همین دلیل است که خوب است بدانید که چگونه و چه زمانی مکمل مصرف کنید تا جذب بهینه را افزایش دهید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین برای عملکرد صحیح، بدن شما به 13 ویتامین نیاز دارد که 9 تای آن محلول در آب و 4 تای آن محلول در چربی است .در حالی که این مواد مغذی در مقادیر متفاوتی در غذا یافت می‌شوند، برخی از افراد برای برآوردن نیازهای تغذیه‌ای خود نیاز به مکمل‌هایی با ویتامین‌های خاصی دارند.

به طور معمول، بیشتر ویتامین ها را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد. با این حال، برخی از ویتامین ها در شرایط خاص بهتر جذب می شوند، به همین دلیل است که خوب است بدانید که چگونه و چه زمانی مکمل مصرف کنید تا جذب بهینه را افزایش دهید.

چرا مصرف ویتامین ها اهمیت دارد؟ و چه ساعتی مناسب ترین زمان برای مصرف و جذب ویتامین ها است؟ این سوالاتی هستند که خیلی ها به دنبال جواب آن هستند. شما حتی اگر از یک برنامه غذایی مناسب برخوردار باشید در حد درصد کمی هم که باشد لازم است نیازهای تغذیه ای بدن از طرق مصرف مولتی ویتامین ها برطرف شود. اگر هم ورزشکار هستید و یا رژیم دارید مصرف مولتی ویتامین ها ضرورت بیشتری پیدا می کند.

این مقاله نحوه و زمان مصرف ویتامین ها را توضیح می دهد.اگر فکر میکنید کمبود ویتامین دارید حتما آزمایش خون برای تعیین کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن را انجام دهید.

دکتر « سید مرتضی صفوی» رئیس هیأت مدیره انجمن غذا، صنعت و سلامت و استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز با تاکید بر اینکه «به طور کلی مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها بهتر است با معده پر و پس از صرف مقدار کمی مواد خوراکی انجام شود، زمانی که معده پر باشد، مکمل‌ها اثرگذاری بهتری بر بدن دارند. به این دلیل که در داخل این مکمل‌ها املاحی نظیر آهن، کلسیم، روی، منیزیم، منگنز و سلنیوم وجود دارد، در صورتی که با معده خالی مصرف شوند، ایجاد دل درد می‌کنند در نتیجه بهتر است در میانه و یا پس از صرف غذا استفاده شوند.»خاطر نشان کرد :«بعضی از این املاح مانند کلسیم و آهن هنگام شب که بدن در حالت استراحت قرار دارد، جذب بالاتری خواهند داشت بنابراین توصیه می‌شود قرص کلسیم بعد از وعده شام مصرف شود. در صورتی که کلسیم در روز مصرف شود، جذب کاملی نخواهد داشت به همین دلیل مکمل‌ها بهتر است زیرنظر پزشک مصرف شوند تا بنابر شرایط بیمار، دستورات مناسبی نسبت به زمان و نحوه مصرف ویتامین‌ها به بیمار ارائه شود.»

متن کامل گفتگو با دکتر صفوی را میتوانید از اینجا بخوانید.

اهمیت مصرف مولتی ویتامین و مناسب ترین زمان مصرف ویتامین هامتخصصان تغذیه به این مواد، ریز مغذی می‌گویند که کمبود آن ها در بدن باعث بروز بیماری می‌شود. پروفسور کراس استاد تغذیه دانشگاه کلمبیا معتقد است که اگر افراد رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشند، دریافت این ریزمغذی‌ها بسیار راحت است. متأسفانه اغلب مردم این‌کار را نمی‌کنند و با مصرف تنها یک تا دو واحد میوه و سبزیجات مقدار کافی از ریزمغذی‌ها را دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که برای دریافت ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، باید حداقل ۵ واحد در روز میوه و سبزی مصرف شود. شاید به همین دلیل بعضی متخصصان برای مردم مولتی‌ ویتامین تجویز می‌کنند، چون اکثریت آن ها رژیم غذایی مناسبی ندارند.

از خوردن خودسرانه مولتی ویتامین ها خودداری کنید، زیرا پزشکان تأکید می کنند خوردن نابجا و بدون تجویز ویتامین ها فقط از این جنبه که بخواهیم سلامت بیشتری داشته باشیم صحیح نیست و چه بسا ممکن است متحمل عوارض تجمع آن ها در بدنمان هم بشویم.

مصرف مولتی ویتامین ها مهم است؟

همانطور که بارها به این نکته اشاره کرده ایم، مولتی ویتامین ها هیچ وقت نمی توانند جایگزین مواد غذایی باشند، اما در شرایطی که رژیم و سبک غذایی شما نیاز بدن را تأمین نکند اینجاست که باید از مولتی ویتامین ها استفاده کنید.

مکمل‌ها تنها برنامه غذایی را از لحاظ دریافت ویتامین و املاح غنی‌تر می‌کنند.

مصرف مولتی ویتامین ها به عنوان مکمل در کنار مواد غذایی، نه تنها موجب تأمین نیازهای تغذیه‌ای تأمین نشده از غذاها می‌شود بلکه در بسیاری موارد موجب پیشگیری یا کاهش عوارض یک بیماری می‌شود.

برای مثال مصرف فولیک اسید در کم خونی و یا قرص‌های کلسیم + ویتامین D در پیشگیری یا کاهش عوارض پوکی استخوان و حتی پیشگیری از سرطان!

مصرف ویتامین ها در صبح بهتر است یا شب؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از واشنگتن پست هضم در طول خواب کند می‌شود، بنابراین مصرف مکمل‌های مغذی در اواخر شب با جذب موثر ارتباطی ندارد. نیل لوین، متخصص تغذیه بالینی در NOW Foods، موافق است که صبح برای مولتی ویتامین ها و هر نوع ویتامین B بهترین است.

مولتی ویتامین را با غذا بخوریم یا بدون غذا؟

بیشتر مکمل ها باید همراه با غذا مصرف شوند تا احتمال ایجاد ناراحتی معده را کاهش دهند و هضم را تحریک کنند و جذب را بهبود بخشند. برای تعداد کمی از افراد واقعاً مهم نیست که آنها را با معده خالی مصرف کنید. پس به کدام یک باید توجه کرد؟

ویتامین های محلول در چربی A، D، E و K زمانی بهتر جذب می شوند که آنها را همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی حداقل یک قاشق چای خوری چربی (حدود 5 گرم چربی) مصرف کنید. همین امر در مورد مولتی ویتامین شما که حاوی این ویتامین ها است نیز صدق می کند.

به عنوان مثال، اگر مولتی ویتامین خود را با صبحانه مصرف می کنید، مطمئن شوید که مقداری کره بادام همراه با بلغور جو دوسر یا آووکادو همراه با تخم مرغ و نان تست میل کنید.

برای پروبیوتیک ها، تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف آنها با غذا یا 30 دقیقه قبل از غذا می تواند بهتر از مصرف آنها بعد از غذا باشد.

بلومبرگ اشاره می کند که هیدراتاسیون نیز نقش مهمی ایفا می کند. او می گوید: «مصرف مایعات به ویژه برای از هم پاشیدگی قرص یا کپسول مکمل و برای حل شدن مواد مغذی محلول در آب مانند ویتامین C و ویتامین B اهمیت دارد. بنابراین مطمئن شوید که تمام مکمل ها را با یک لیوان آب بلند بشویید.

استثنای اصلی قاعده "با غذا مصرف کنید" برای مکمل های غذایی، انواع خاصی از آنها است. فقط مکمل های معدنی کلات را می توان بدون غذا مصرف کرد. کلات زمانی اتفاق می افتد که یک ماده معدنی به اسید متصل شده باشد، بنابراین برای تجزیه آن به اسید معده شما متکی نیست. سیترات کلسیم و گلیسینات منیزیم نمونه های اصلی هستند.

این ویتامین ها بهتر است با هم مصرف شوند:

برخی از مواد مغذی پویا شامل ویتامین D برای افزایش جذب کلسیم و ویتامین C برای افزایش جذب آهن هستند. به همین دلیل است که مصرف همزمان این مواد مغذی از طریق مکمل ها یا تقویت با منابع غذایی ایده آل است. یک مثال کلاسیک مصرف مکمل‌های آهن با یک لیوان آب پرتقال است تا اثرات افزایش جذب ویتامین C را داشته باشید.

این ویتامین ها بهتر است جداگانه مصرف شوند:

کلسیم می تواند بر جذب آهن، روی و منیزیم بدن شما تأثیر بگذارد. توصیه می‌کنیم مکمل‌های کلسیم را در وعده‌های غذایی متفاوت از مکمل‌های آهن یا مولتی ویتامین‌تان مصرف کنید.

همچنین توجه داشته باشید که وقتی 600 میلی گرم یا کمتر در یک زمان مصرف می کنید، بدن شما کلسیم را موثرتر جذب می کند. اگر بیش از آن در روز مصرف می کنید، باید دوز را به دوز صبح و عصر تقسیم کنید.

فیبر یکی دیگر از مواد مغذی است که می‌خواهید جدا از سایر مکمل‌ها و داروها مصرف کنید، زیرا در جذب اختلال ایجاد می‌کند. اگر ویتامین دیگری مصرف نمی کنید، توصیه می کنیم این کار را قبل از خواب انجام دهید.

یک نمونه برنامه روزانه مصرف مولتی ویتامین

در اینجا یک برنامه نمونه برای جذب بهتر مکمل ها آورده ایم.

با صبحانه با ناهار با شام

•مولتی ویتامین

اسید فولیک

•پروبیوتیک ها

•امگا 3

•کلسیم •اهن
•ویتامین های B •ویتامین دی •ویتامین سی

بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها

معمولا" برای خیلی ها پیش آمده که شنیده اند، صبح ها یا شب قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها است، یا شاید هم شنیده باشید که مصرف آن ها با غذا جذب بهتری دارد.اهمیت مصرف مولتی ویتامین و مناسب ترین زمان مصرف ویتامین هابیشتر پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن ویتامین ها و املاح در زمان هایی می تواند جذب بیشتری داشته باشد یا برعکس همراه کردن آن ها با بعضی از خوراکی ها می تواند از اثربخشی آن ها بکاهد. در بین مکمل های خوراکی به زمان مناسب خوردن نمونه هایی از آن ها اشاره می کنیم:

ویتامین های محلول در آب

همانطور که از نام آن پیداست، ویتامین های محلول در آب در آب حل می شوند. به این ترتیب، لازم نیست آنها را با غذا مصرف کنید تا جذب شوند.

9 ویتامین محلول در آب شامل ویتامین C به علاوه هشت ویتامین B - B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین)، B5 (اسید پانتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین)، B7 (بیوتین)، B9 است. (فولات) و B12 (کوبالامین)

شما باید به طور منظم ویتامین های محلول در آب مصرف کنید، زیرا برخلاف ویتامین های محلول در چربی، این ویتامین ها به راحتی در بافت های بدن شما ذخیره نمی شوند. ویتامین های محلول در آب اضافی از طریق ادرار دفع می شود .

بهترین زمان مصرف ویتامین سی

ویتامین C نقش های حیاتی زیادی در بدن شما ایفا می کند. به عنوان مثال، به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می کند و برای سلامت سیستم ایمنی و همچنین سنتز کلاژن و انتقال دهنده های عصبی مورد نیاز است.

انواع مختلفی از مکمل های ویتامین C وجود دارد، از جمله اسید اسکوربیک، اسید اسکوربیک با بیوفلاونوئیدها، ویتامین C لیپوزومی و آسکوربات کلسیم.

شما می توانید مکمل های ویتامین C را در هر زمانی از روز، با غذا یا بدون غذا مصرف کنید، اگرچه مصرف اسید اسکوربیک همراه با غذا می تواند به کاهش عوارض جانبی احتمالی گوارشی ناشی از اسیدیته بالای آن کمک کند

حتما مکمل های ویتامین C را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید، زیرا این ماده مغذی به گرما و نور حساس است.

همچنین، به خاطر داشته باشید که چون ویتامین C اضافی دفع می‌شود، معمولاً به دوزهای بیش از 1000 میلی‌گرم نیازی نیست - مگر در شرایط خاص

معمولا" برای خیلی ها پیش آمده که شنیده اند، صبح ها یا شب قبل از خواب بهترین زمان برای مصرف مولتی ویتامین ها است، یا شاید هم شنیده باشید که مصرف آن ها با غذا جذب بهتری دارد

بهترین زمان مصرف ویتامین های گروه B


ویتامین های B به صورت جداگانه یا به عنوان مکمل های B کمپلکس که حاوی هر هشت ویتامین B هستند .

از آنجایی که آنها محلول در آب هستند، می توانید آنها را با یا بدون غذا و در هر زمانی از روز مصرف کنید. مصرف ویتامین های B در صبح به دلیل نقش مهم آنها در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی، اغلب توصیه می شود.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است با مصرف ویتامین های B با معده خالی حاال بهتری را تجربه کنند .برای همین توصیه می شود که افراد مبتلا به کمبود B12 مکمل های B12 را با معده خالی همراه با آب مصرف کنند تا جذب حداکثری را افزایش دهند.

ویتامین های محلول در چربی

برخلاف ویتامین های محلول در آب، ویتامین های محلول در چربی برای جذب مناسب به چربی بستگی دارند. بنابراین، به طور کلی توصیه می شود که ترکیبات محلول در چربی را همراه با وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف ویتامین A


کمبود ویتامین A در ایالات متحده نادر است اما در کشورهای در حال توسعه شایع تر است.

جمعیت خاصی به دلیل افزایش نیاز یا کاهش جذب بیشتر در معرض خطر ابتلا به کمبود ویتامین A هستند. این شامل افراد باردار و شیرده و مبتلایان به فیبروز کیستیک می شود (13 منبع معتبر، 14 منبع معتبر).

اکثر مکمل های ویتامین A حاوی ویتامین A مشتق شده از روغن کبد ماهی یا به شکل کاروتنوئیدهای ویتامین A هستند که ترکیبات گیاهی هستند که بدن شما به شکل فعال ویتامین A تبدیل می کند.

برای افزایش جذب بهینه، باید مکمل های ویتامین A را همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید.

به خاطر داشته باشید که اگر رژیم غذایی متعادلی دارید، مصرف مکمل های ویتامین A معمولاً ضروری نیست.

به علاوه، برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های ویتامین A با دوز بالا ممکن است خطر مرگ و میر ناشی از سرطان را افزایش دهند. به همین دلیل، ویتامین A را با دوز بالا مصرف نکنید، مگر اینکه یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی انجام این کار را توصیه کند (15 منبع معتبر)

بهترین زمان مصرف ویتامین دی


ویتامین D برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت استخوان، رشد سلولی و غیره مورد نیاز است. متأسفانه بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان دچار کمبود این ماده مغذی مهم هستند .

ویتامین D را می توان در هر زمانی از روز مصرف کرد و بیشتر این مکمل ها باید همراه با وعده های غذایی یا میان وعده های حاوی چربی مصرف شوند تا از جذب بهینه آن اطمینان حاصل شود.

یک مطالعه بر روی 50 فرد مسن نشان داد که جذب ویتامین D در افرادی که مکمل ویتامین D را همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که آن را با یک وعده غذایی بدون چربی مصرف کرده بودند، 32 درصد بیشتر بود .

توجه به این نکته مهم است که فعال شدن ویتامین D به داشتن سطوح کافی منیزیم بستگی دارد. بنابراین، برای حفظ سطح ویتامین D سالم، مطمئن شوید که منیزیم کافی نیز دریافت می کنید .

همچنین، به خاطر داشته باشید که برخی از ویتامین های محلول در چربی، از جمله ویتامین E، ممکن است بر جذب ویتامین D تأثیر بگذارند. از سوی دیگر، مصرف ویتامین K در کنار ویتامین D ممکن است برای تراکم مواد معدنی استخوان مفید باشد.

بهترین زمان مصرف ویتامین E

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان اصلی در بدن شما عمل می کند و برای جریان خون سالم و عملکرد سیستم ایمنی ضروری و یک مکمل غذایی محبوب است؛ هرچند این ماده مغذی در بسیاری از غذاها یافت می شود و کمبود آن نادر است.

گفته می‌شود، افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند، از جمله سندرم روده کوتاه، فیبروز کیستیک و بیماری کرون، ممکن است برای جلوگیری از کمبود ویتامین E مصرف کنند .

معمولاً توصیه می شود که مکمل های ویتامین E همراه با غذا مصرف شوند. با این حال، یک مطالعه در سال 2019 روی 27 زن نشان داد که تا زمانی که چربی در طول روز مصرف شود، ویتامین E به طور موثر جذب می شود.

به خاطر داشته باشید که حتی وقتی میگوییم ویتامین E برای سلامتی ضروری است، مصرف بیش از حد آن به شکل مکمل می‌تواند در گروهی از افراد خاص مضر باشد.

به عنوان مثال، برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین E با دوز بالا ممکن است منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان سالم شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین K

ویتامین K به خانواده ای از ترکیبات محلول در چربی اطلاق می شود که شامل ویتامین K1 (فیلوکینون) و ویتامین K2 (مناکینون ها) است.

کمبود قابل توجه بالینی ویتامین K در بزرگسالان نادر است، اگرچه در افرادی که دارای اختلالات خونریزی و شرایط سوءجنب هستند و همچنین در افرادی که داروهایی مصرف می کنند که با جنب ویتامین K تداخل دارند، شایع تر است.

می توانید مکمل های ویتامین K را در هر زمانی از روز همراه با یک وعده غذایی یا میان وعده حاوی چربی مصرف کنید.

از آنجایی که اکثر مردم از طریق رژیم غذایی خود ویتامین K کافی دریافت می کنند، مصرف مکمل های با دوز بالا توصیه نمی شود مگر اینکه یک پزشک مصرفش را توصیه کند .حتی اگر این مکمل ها به طور کلی بی خطر باشندو به عوارض جانبی قابل توجهی مرتبط نباشند باز هم در مصرف آنها احتیاط کنید.

مکمل های ویتامین K ممکن است با برخی داروهای ضد انعقاد تداخل داشته باشند. اگر از این داروها استفاده می کنید، قبل از مصرف ویتامین K با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت امکان، ویتامین K را جدا از ویتامین های محلول در چربی E و A مصرف کنید.

مصرف ویتامین های D و K با هم می تواند مفید باشد، زیرا این مواد مغذی به طور هم افزایی برای ارتقای سلامت استخوان ها و سطح کلسیم سالم در بدن شما کار می کنند

بهترین زمان مصرف کلسیم

خیلی از متخصصین خوردن کلسیم را در شب پیشنهاد می کنند زیرا کلسیم در شب مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین به دلیل اینکه کلسیم می تواند زمانی که در رختخواب هستید به خوابیدن تان کمک کند. برای مثال خوردن یک لیوان شیر را قبل از خواب به خاطر بسپارید.

برای افراد سالم، مصرف مولتی ویتامین به افزایش وزن کمکی نمی کند اما بدن شما برای رشد، توسعه و عملکرد طبیعی به ویتامین ها نیاز دارید.

بهترین زمان مصرف زینک

به دلیل اثرات آرام بخش زینک ، بهتر است آنها را در شب و همراه با غذا مصرف کنید که به جذب آنها کمک می کند. طبق گفته کلینیک مایو، روی بهتر است 1 ساعت قبل یا 2 ساعت بعد از غذا مصرف شود، اما اگر با معده خالی مصرف شود (احتمالا اگر وعده های غذایی کم باشد) ممکن است منجر به ناراحتی دستگاه گوارش شود.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بارداری

مصرف ویتامین‌ها در طول بارداری مهم است .بهترین زمان برای شروع مصرف ویتامین‌های دوران بارداری قبل از بارداری است.زمانی که قصد بارداری دارید. و در حالی که در حال انجام آن هستید، سه ماه قبل از باردار شدن روزانه 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید.اما در دوران بارداری طبق همان روشی که گفتیم عمل کنید.

آیا ویتامین های دوران بارداری بهتر از مولتی ویتامین ها هستند؟

ویتامین های دوران بارداری به طور ویژه برای رفع نیازهای شما و نوزاد در حال رشد شما فرموله شده اند. یک مولتی ویتامین معمولی ممکن است نیازهای سلامتی شما را برآورده کند، اما نیازهای شما و کودکتان را برآورده نخواهد کرد.

آیا می توانم به جای مکمل مخصوص دوران بارداری، مولتی ویتامین معمولی مصرف کنم؟


اگر به شما گفته شده است که ویتامین های دوران بارداری را برای آمادگی برای تولد فرزندتان مصرف کنید، جایگزینی مولتی ویتامین ها تا زمانی که مکمل اسید فولیک مصرف می کنید امکان پذیر است.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین برای چاق شدن

برای افراد سالم، مصرف مولتی ویتامین به افزایش وزن کمکی نمی کند اما بدن شما برای رشد، توسعه و عملکرد طبیعی به ویتامین ها نیاز دارید.

از آنجایی که مکمل‌ها معمولاً حاوی ویتامین‌های محلول در چربی و محلول در آب هستند، معمولاً مصرف آن‌ها همراه با وعده‌های غذایی توصیه می‌شود. این ممکن است جذب برخی از مواد مغذی را افزایش دهد و در عین حال خطر ناراحتی های گوارشی را کاهش دهد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین در بدنسازی

پروتئین بلوک ساختمانی در ترمیم و رشد عضلات است. با این حال، بدون تامین مناسب ویتامین ها، بدن شما نمی تواند به درستی عمل کند. مصرف مولتی ویتامین نه تنها به افزایش انرژی شما کمک می کند، بلکه ریکاوری بهتر عضلات را برای ایجاد نتایج موثر تضمین می کند.

برخی متخصصین پیشنهاد می کنند که بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها بعد از تمرین است، نه قبل از آن، زیرا ممکن است ویتامین ها در معده شما حرکت کنند و باعث تولید اسید معده شوند که باعث سوزش سر دل و رفلاکس اسید می شود.

چرا برخی مصرف مولتی ویتامین ها را همراه با غذا پیشنهاد می کنند؟

ویتامین های محلول در چربی برای جذب به چربی نیاز دارند بنابراین آن ها باید همیشه با غذاهایی که چربی دارند مصرف شود. این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، و ویتامین K هستند. در مورد مجموعه ای از ویتامین های گروه B مثل B 1 تا B 12 گفته می شود چون ما در حالت عادی این ویتامین ها را که از جمله ویتامین های محلول در آب هستند با غذا دریافت می کنیم پس بهتر است این ویتامین ها هم همزمان با خوردن غذا به خصوص میوه ها و سبزی ها مصرف شوند.

دقت کنید در صورتی که قرص آهن برای شما تجویز شده است از نوشیدن شیر و لبنیات و همچنین قرص کلسیم با آن خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد.

ویتامین C هم از ویتامین های محلول در آب است اما تفاوت آن با دیگر ویتامین ها این است که فقط چند ساعت در خون می ماند و به سرعت از راه کلیه ها دفع می شود به همین علت برای کسب نتیجه بهتر، ویتامین C بهتر است در هر سه وعده غذایی تقسیم و مصرف شود. خوشبختانه ویتامین C تنها ویتامینی است که خوردن میزان بیش از نیاز آن دفع می شود و عارضه ای ندارد. ویتامین های محرک مثل ویتامین C، نباید قبل از خواب مصرف شوند زیرا شخص را بیدار نگه می دارد. بعضی ها معتقدند که آب مرکبات و ویتامین C خواب را برهم می زند اما این مورد تأیید نشده است.

هنگام مصرف مولتی ویتامین به این نکته توجه کنید

فیبر(مانند پوست میوه و یا سبزیجات) در روده می تواند مانع جذب ویتامین ها شود، زیرا به عنوان یک پوشش برای روده عمل می کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف فیبر ویتامین استفاده نکنیم. اگر از فیبر خوراکی هم برای رفع یبوست یا کاهش وزن استفاده می کنید، بهترین زمان برای جذب آن شب است و لازم است که قرص های مکمل ویتامینی و املاح همراه با آن میل نشوند چون فیبر مانع جذب ویتامین ها می شود. در واقع پودرهای حاوی فیبر به عنوان پوششی برای روده عمل می کنند، بنابراین بهتر است مصرف فیبر را به شب ها موکول کنیم و ویتامین ها را با وعده دیگری از غذا میل کنیم. آهن نیز همراه با فیبر به خوبی جذب نمی شود.

قبل از خرید و مصرف مولتی ویتامین این موارد را به خاطر بسپارید

از ویتامین‌هایی استفاده کنید که برچسب شرکت‌های تولیدکننده مطمئن و معروف را دارند. به این ترتیب اطمینان خواهید داشت که محصول مربوطه، واقعا حاوی همان مواد و ترکیباتی است که روی برچسب آن چاپ شده است. سن، جنسیت و شرایط جسمی خود را همواره در نظر بگیرید و مولتی ویتامینی را انتخاب کنید که فرمول آن مخصوص شرایط شما باشد. از مکمل‌هایی استفاده کنید که فاقد هر نوع ماده مضر مثل قند، نشاسته، گلوتن یا رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی باشند .

بهترین مولتی ویتامین برای مردان و زمان مصرف آن

اول، مهم است که ترکیبات رایج موجود در مولتی ویتامین برای مردان را درک کنید. هاوارد د. سسو، دانشیار، MPH، دانشیار اپیدمیولوژیست در بیمارستان زنان و بریگهام و دانشیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد، می‌گوید بهترین مولتی ویتامین‌ها - چه برای آقایان و چه برای خانم‌ها - باید شامل 13 ویتامین و مواد معدنی ضروری باشد:

  • ویتامین A: برای سلامت چشم مفید است
  • ویتامین‌های B (تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، بیوتین، B6، B12 و فولات): در سلامت و تولید سلول‌ها و همچنین سطح انرژی نقش دارند.
  • ویتامین C: از سلامت سیستم ایمنی بدن حمایت می کند
  • ویتامین D: برای سلامت استخوان و عملکرد عضلات مهم است
  • ویتامین E: اثرات رادیکال های آزاد را بر بدن کاهش می دهد
  • ویتامین K: در لخته شدن خون و حفظ سطح کلسیم نقش دارد

علاوه بر این،بهترین مولتی ویتامین‌ آقایان معمولاً حاوی مس، منگنز، سلنیوم و روی هستند. برای یافتن آلرژن‌ها، رنگ‌های مصنوعی، نگهدارنده‌ها و سایر موادی که ممکن است به آن‌ها حساس باشید، باید برچسب مواد را به دقت بخوانید.

مواد تشکیل دهنده نیز ممکن است بسته به سن شما متفاوت باشد. به عنوان مثال، مولتی ویتامین برای مردان بالای 60 سال ممکن است حاوی مواد اضافی مانند نخل اره ای یا منیزیم باشد. مردان مسن ممکن است بخواهند دوز ویتامین B12 خود را نیز در نظر بگیرند. سسو می گوید که برای سیستم عصبی و گلبول های قرمز خون مهم است، سطح ویتامین B12 اغلب با افزایش سن کاهش می یابد.

بهترین مولتی ویتامین ها برای سالمندان و زمان مصرف آنها

با افزایش سن، بدن شما ممکن است مواد مغذی را به دلیل افزایش سن یا داروهایی که مصرف می کنید، جذب نکند.

مردان 51 تا 70 ساله به 1000 میلی گرم در روز و زنان در این محدوده سنی به 1200 میلی گرم در روز نیاز دارند. همه بزرگسالان بالای 70 سال نیز باید برای دریافت 1200 میلی گرم در روز تلاش کنند.

علاوه بر این سالمندان نیازمند مصرف ویتامین دی ،منیزیم و پتاسیم هم هستند.

باید این را بدانید که هیچ مارک واحدی از مولتی ویتامین را نمیتوان بهترین مولتی ویتامین ها برای سالمندان دانست .باید نیاز های بدن خود را در نظر بگیرید همچنین شرایط و بیماری هایی که به ان دچار شده اید و در نهایت با نظر پزشک یک مولتی ویتامین را در صورت نیاز انتخاب کنید.زمان مصرف آن را هم حتما با پزشک چک کنید چرا که برخی از آنها را چنانچه گفتیم روز و برخی را شب باید مصرف کنید اما ممکن است مصرف آنها موجب بیخوابی شما شود که پزشک میتواند با تنظیم ساعت آن جلوی بیخوابی را بگیرد.

کودک از چه سنی و کی باید مولتی ویتامین مصرف کند؟

سعی کنید به کودکان صبح زود مولتی ویتامین بدهید چرا که بیدار که می شوند  بهترین عملکرد را دارند و انرژی نیاز دارند.یک کودک ۶ ماهه تا ۵ ساله هر روز مکمل های ویتامین حاوی ویتامین های A، C و D دا نیاز دارد که با مشورت پزشک میزان دوز مصرفی آن را مشخص میشود.

اگر میخواهید درباره مصرف مولتی ویتامین ها در کودکان بیشتر بدانید خواندن این مقاله را از دست ندهید: آیا به کودکم مولتی ویتامین بدهم؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۱
    سلام خسته نباشید من یه دونه قرص مولتی ویتامین مصرف کردم از اون روز احساس میکنم همش گشنمه ولی بااینکه غذا خوردم والان چند روزی هست (البته قبلش سرما خورده بودم وبه خاطر همین مصرف کردم گفتم شاید خوب بشم ) حالا من چیکار کنم مشکلم جدیه؟؟؟
    • نرگس ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
      سلام مصرف مولتی ویتامین باعث افزایش اشتها و افزایش وزن میشه عارضه منفی نیست میتونید نیم ساعت بعد از غذا مصرف کنید برای نگه داشتن ایمنی بدن در سطح بالا لازمه که همیشه به تغذیه توجه بشه نه فقط در شرایط بیماری
  • علی ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
    0 0
    خیلی خوب بود
  • احمد ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    50 23
    با سلام. خواهشمند است برای افرادی که اهن خون بالا دارند مکمل بدون آهن معرفی کنید. با تشکر
  • رقیه دشتبان ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    برای کاهش وزن بهتره مولتی ویتامین کی وچه ساعتی مصرف بشه؟؟؟
  • مهسا ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    0 0
    سلام ميشه روزي يه دونه از قرص ساپلاس مدز رو خورد روش نوشته دوتا،من قرص اهن مصرف ميكنم مشكلي نداره ؟
  • سیامک ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
    0 0
    این که میفرمایید کلسیم شب باعث خواب خوب میشه و با شیر مقایسش میکنید باید بگم اون به خاطر بعضی اسیید آمینه های موجود در شیره نه کلسیم
  • Sina ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
    50 11
    با سلام وقت بخیر من یه قرص مولتی ویتامین گرفتم بهترین زمان برای مصرف این قرص ها چه زمانی است شب صبح زمان خواب ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
  • حمید ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    3 1
    باسلام میخواستم وزن اضافه کنم ممنون میشم راهنمایی کنین.الان وزنم 45وسنم چهل سال و قد 177...
  • تغذیه درست FR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    0 0
    تحقیقات غیر تجاری پزشکی در کشورهای صاحب نام ثابت کرده مصرف مکمل‌ها جز هدر دادن پول نتیجه دیگری ندارد. تامین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن باید از طریق مصرف درست مواد غذایی صورت بگیرد.