معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: هیچ تغییری در آموزش دانشگاهی پرستاری رخ نخواهد داد اما طی آموزشهای یکساله افرادی با عنوان کمک پرستار تربیت می‌شوند تا کارهای اولیه‌ای که در شرح وظایف پرستاران نیست و به همراه بیماران تحمیل می‌شوند را به عهده بگیرند.

«کمک پرستاران» برای ارائه خدمات پایین‌تر از سطح پرستاری تربیت می‌شوند

سلامت نیوز: معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: هیچ تغییری در آموزش دانشگاهی پرستاری رخ نخواهد داد اما طی آموزشهای یکساله افرادی با عنوان کمک پرستار تربیت می‌شوند تا کارهای اولیه‌ای که در شرح وظایف پرستاران نیست و به همراه بیماران تحمیل می‌شوند را به عهده بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان نظام پرستاری، محمد میرزابیگی افزود: شایعات مطرح شده درباره تغییر در سطوح آموزشی پرستاری کاملاً بی اساس است و آموزش افرادی به عنوان کمک پرستار که به صورت تکنیکال و غیر دانشگاهی تربیت می شوند نیز هیچ ربطی به آموزش دانشگاهی پرستاری ندارد و خواست 100درصد جامعه پرستاری کشور است.

وی گفت: آموزش در این حوزه از دو حالت خارج نیست، یکی آموزش حرفه ای – دانشگاهی پرستاری است و دیگری مسیر آموزشهای تکنیکال و غیر دانشگاهی است.

وی گفت: آموزش حرفه‌ای و دانشگاهی پرستاری در حال حاضر مسیر طبیعی خود را از مجاری قانونی طی می‌کند و حتی در مسیر تخصصی و فوق تخصصی شدن است که طی دو سال گذشته این روند شدت گرفته است به گونه‌ای که در کنار PHD به فکر DNP نیز هستیم.

وی افزود: همچنین در کنار فوق لیسانس پرستاری که تا به امروز فقط مباحث آموزشی را در بر داشت به فکر مباحث بالینی نیز هستیم که پرستار بخش های ویژه مثل بخش های سوختگی، NICU، CCU و امثالهم جزو آنها محسوب می‌شود و در کنار بحث آموزش در سطح تحصیلات تکمیلی برای بحث های بالینی هم در حال برنامه‌ریزی هستیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: لازمه افزوده شدن هر گونه مقطعی دیگری در دانشگاه به جز مقاطع فعلی در حوزه پرستاری، اعم از سطوح بالاتر و پایین تر، این است که مسیر بورد، شورای عالی برنامه ریزی و شورای گسترش وزارت بهداشت را طی کند و هنوز هیچ تصمیمی، نه در سطح بورد، نه در سطح معاونت پرستاری، نه در سطح سازمان نظام پرستاری و نه در هیچ جای دیگر برای تغییر سطوح فعلی مخصوصاً در مورد شایعه احیای کاردانی پرستاری نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: بحث راه‌اندازی کاردانی پرستاری موضوعی کاملاً بی اساس است و شایعه‌ای بیش نیست و لذا جامعه پرستاری باید به هوش باشند.

میرزابیگی ادامه داد: بحث دیگر در حوزه آموزش پرستاری، آموزش های تکنیکال غیر حرفه ای – دانشگاهی است که در تمام دنیا نیز تحت عنوان Nursing assistants وجود دارند و در ایران هم تحت عنوان "کمک پرستار" به شدت به آن نیازمند هستیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، افزود: در ایران در طول تاریخ پرستاری همواره گروه های مختلفی در بین دو گروه خدمات و پرستاری (کمک بهیار، بهیار، کاردانی پرستاری) که به نوعی پایین تر از رده پرستاری و بالاتر از رده خدمات هستند، تعریف می‌شدند که امروز بسیاری از آن گروه ها حذف شده و تنها گروه کمک پرستاری مطرح است.

وی با اشاره به حذف کاردانی پرستاری از سال 72 به بعد در ایران، گفت: علاوه بر کاردانی پرستاری بحث کمک بهیاری و بهیاری نیز به شدت فروکش کرده است به جز مواردی در نیروهای مسلح و برخی مراکز دیگر که به صورت اختصاصی عنوانی مانند پزشکیار یا کمک بهیار دارند که ارتباطی نیز به وزارت بهداشت ندارد.

نیاز شدید بیماران به خدمات کمک پرستاری

میرزابیگی افزود: هم اکنون تنها بحثی که مطرح است، بحث تربیت افرادی است که انجام برخی فعالیت های پایین تر از پرستاری (مراقبت های اولیه) را به دوش بگیرند. در حال حاضر متأسفانه بیماران به شدت محتاج این خدمات هستند زیرا اینها خدماتی است که یک پرستار تحصیلکرده دانشگاهی، انجام آن را وظیفه خود و در شأن خود نمی‌داند و گاهی مشاهده می‌کنیم که این خدمات توسط همراهان بیماران به شکل نامطلوبی انجام می‌شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: متأسفانه همین مسئله نیز به شدت به همراهان بیمار و به بیماران ضربه می‌زند زیرا اغلب همراهان اصلاً علم انجام این کار را ندارند و گاهی به انتقال بیماری ها به خانواده بیماران و گاهی آسیب به مددجو به ویژه بیماران ترومایی منجر می‌شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به نظرسنجی صورت گرفته از جامعه پرستاری، گفت: تربیت نیروهای کمک پرستاری برای انجام خدمات مذکور، مورد توافق و درخواست 100 درصدی جامعه پرستاری است و به جد نیز پیگیر آن هستند.

وی افزود: ما باید نیروهایی آموزش دیده در سطحی پایین تر از پرستاری و بالاتر از خدمات برای بیماران داشته باشیم که عنوان این دوره های آموزشی، دوره کمک پرستاری پیش بینی شده است.

میرزابیگی دوره آموزش کمک پرستاری را دوره هایی تکنیکال ولی غیر حرفه ای و دانشگاهی عنوان کرد و گفت: در تمام دنیا نیز این دوره های آموزشی تکنیکال و غیر دانشگاهی وجود دارد و به آموزش دیده های این دوره ها مدرک معتبر نیز داده می شود و در حقیقت این افراد توسط دانشگاه تربیت نمی شوند، ولی نظارت می شوند.

وی افزود: باید بین نظارت و تربیت نیرو تفاوت قایل شد و این دو بحث نباید در غبار شایعات خلط شوند زیرا بنا نیست به این افراد مدرک دانشگاهی داده شود یا در دانشگاه تحصیل کنند بلکه داوطلبان آموزش کمک پرستاری توسط مراکزی نظیر انجمن های علمی یا سازمان نظام پرستاری زیر نظر مدرسان مجرب در فضاهایی آموزشی و دارای امکانات، آموزش می بینند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، ادامه داد: نظارت دانشکده ها نیز از این حیث است که به هر حال این افراد برای گذراندن دوران کارآموزی می بایست از امکانات پراتیک، تجهیزات تکنیکی و فضای آموزشی بیمارستانهای آموزشی استفاده کنند و لازم است یک رابطه‌ای با دانشکده ها وجود داشته باشد.

وی افزود: دوره‌های کمک پرستاری نیز یکساله خواهد بود و از بین متقاضیان دیپلمه پذیرش صورت می‌گیرد و به دوره دانشگاهی یا مدرک دانشگاهی نیز منجر نمی‌شود.

میرزابیگی با اشاره به توافق بین معاونان درمان، توسعه و پرستاری وزارت بهداشت، بورد پرستاری و سازمان نظام پرستاری برای تربیت نیروهای کمک پرستاری، گفت: هم اکنون کوریکولوم های درسی این دوره های نیز در سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت تهیه شده و به تأیید معاونت آموزشی نیز رسیده است.

وی با تأکید بر اشتباه صورت گرفته که مبنای برخی شایعات در بحث نظام آموزشی پرستاری شده است، گفت: نظام آموزش پرستاری از اساس به گونه مذکور بوده و از دو مسیر عنوان شده خارج نیست و کسانی که از مسیر دوم (کمک پرستاری) وارد سیستم بهداشتی و درمانی می شوند بنا نیست کار تخصصی پرستاری را انجام دهند و شرح وظایفی متفاوت با پرستاری تخصصی دارند.

رئیس سازمان نظام پرستاری درباره میزان تربیت نیروهای کمک پرستاری، گفت: تربیت این نیروها نیز به تناسب همان میزانی که در استانداردهای جهانی ( یک کمک پرستاری به ازای هر 4 الی 5 پرستار) لحاظ شده است، انجام خواهد شد. البته این مطلب به معنای این نیست که انتظار ایجاد شود و از فردا در بیمارستانها انتظار حضور این تعداد کمک پرستار به وجود آید بلکه بدین معنی است که ما به فکر تربیت و حضور این تعداد نیروی کمک پرستاری هستیم و در این جهت برنامه ریزی کرده ایم .

معاون وزیر بهداشت تربیت کمک پرستار با توجه به نیاز مراکز درمانی را گامی مثبت در جهت اشتغالزایی در کشور برشمرد و گفت: امید است که با فراهم سازی این بستر علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، دیگر همراهی بیمار در بیمارستانها معنا نداشته باشد و این افراد بتوانند جایگزین همراهان بیماران شوند.

میرزابیگی ادامه داد: در رابطه با تربیت نیروهای کمک پرستاری علاوه بر نظر مثبت شخص وزیر بهداشت، تمام معاونت های وزارت بهداشت، بورد پرستاری و سازمان نظام پرستاری متحد هستند و اصلاً این طور نیست که اقدامی مخفیانه و پنهانی در حال انجام باشد و خدای ناخواسته طراحی گروهی علیه پرستاری باشد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت افزود: کانون و محور نگاه ما در بالین، بیمار است و باید به خواسته ها و نیازهای بیمار توجه کرد و به آنها اهمیت داد زیرا هر چه اهتمام بیشتری در این مسیر صورت پذیرد بی شک جایگاه پرستاری و پزشکی و نظام سلامت ما برجسته تر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خانم شاداب ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    0 0
    باسلام، ممنون بابت این طرح اما بعد از گرفتن مدرک کمک پرستاری هر جا که برای کار اقدام میشود سابقه میخواهند با این مشکل چیکار کنیم