دکتر احمد حاجبی از تهیه و آماده شدن پروتکل‌های مداخلاتی و درمانی برای نوجوانان در زمینه اعتیاد خبر داد و گفت: اعتیاد یک سیستم هوشمند است. به دلیل بزرگ بودن مشکل نتایجی که ما دریافت کرده‌ایم حتی اگر نتایج بسیار مثبتی هم باشد چندان به چشم نیامده است.

سلامت نیوز: دکتر احمد حاجبی از تهیه و آماده شدن پروتکل‌های مداخلاتی و درمانی برای نوجوانان در زمینه اعتیاد خبر داد و گفت: اعتیاد یک سیستم هوشمند است. به دلیل بزرگ بودن مشکل نتایجی که ما دریافت کرده‌ایم حتی اگر نتایج بسیار مثبتی هم باشد چندان به چشم نیامده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز، دکتر احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت به اقدامات اخیر وزارت بهداشت به منظور کنترل اعتیاد به خصوص در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: پروتکل‌های مداخلاتی و درمانی برای نوجوانان تهیه و آماده شده است که لازم است سایر سازمان‌ها نیز در این زمینه نظرات خود را مطرح کنند تا وارد سیستم شود.

وی ادامه داد: بسته درمان بستری اعتیاد در نوجوانان، کودکان و زنان در طرح تحول نظام سلامت از دیگر برنامه‌هایی است که برای این گروه در نظر گرفته شده که تقریبا تمام اقدامات آن انجام گرفته و به زودی با حمایت‌های معاونت درمان عملیاتی خواهد شد در واقع این موضوع یکی از قدم‌های بسیار بزرگی است که در بحث درمان برداشته شده است.

دکتر حاجبی با تاکید بر اینکه در اعتیاد باید ورودی‌ها را کم کرده و نباید یک فرآیند معیوبی را پیگیری کنیم، افزود: باید مرتب افراد معتاد را به دلیل مشکلات متعددی که وجود دارد از جمله در دسترس بودن، آموزش‌های کم، عدم آگاهی و مسائل متعددی که باعث به وجود آمدن اعتیاد می‌شود را در جامعه رصد کنیم. نباید به سمتی حرکت کنیم که افراد معتاد شوند و بعد به چرخه درمان آنها وارد شویم. لذا وزارت بهداشت بر پیشگیری تأکید بسیاری دارد.

مدیر کل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مهم‌ترین محل‌هایی که می‌توان پیشگیری را خیلی خوب و با بهره وری بالا انجام داد آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش در حال حاضر حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون دانش آموز در اختیار دارد بنابراین اگر دانش‌آموزان از‌‌‌ همان ابتدا به نوعی آموزش ببینند که زمینه‌ها از بین برود بهترین اقدام برای پیشگیری خواهد بود.

دکتر حاجبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در طی سال‌های گذشته چه چیزی از سوی مسئولین مورد توجه قرار نگرفته است، گفت: مسئولین واقعاً همه سعی کرده‌اند که همه چیز را در نظر بگیرند ولی یک چیز را فراموش نکنید؛ اعتیاد یک سیستم هوشمند است. در بسیاری از مواقع سیستم اعتیاد جلو‌تر از دستگاه‌هایی است که در جهت کنترل و مدیریت آن حرکت می‌کنند و آن هم به دلیل منافع زیادی است که برای افراد درگیر آن همیشه مطرح بوده است. اینطور نیست که حوزه‌ای مغفول مانده باشد بلکه به دلیل بزرگ بودن مشکل شاید نتایجی که ما دریافت کرده‌ایم حتی اگر نتایج بسیار مثبتی هم باشد چندان به چشم نیامده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha