معاونت مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: امسال موارد ابتلا به وبا محدود بود.

٨٧‌درصد مبتلایان به وبا در‌سال گذشته، افغان بودند

سلامت نیوز: معاونت مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت: امسال موارد ابتلا به وبا محدود بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، اولین مورد ابتلا به وبا در «پایتخت» شناسایی شد، این را معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام می‌کند و می‌گوید: «بیمار مبتلا، تبعه افغانستان است که پیش از ورود به ایران مبتلا شده است.»

احمدرضا فرسار در توضیح بیشتر به «مهر» می‌گوید: «این بیمار درحال حاضر تحت درمان قرار دارد و اطرافیان او هم مورد آزمایش قرار گرفته‌اند که موردی از ابتلای جدید گزارش نشده، اما موارد کنترلی درحال انجام است.»

او با اعلام این‌که این فرد جزو آن دسته از افرادی است که به‌صورت غیرمجاز از مرزهای شرقی کشورمان به تهران رسیده، اضافه می‌کند: «این فرد در‌سال جاری، اولین مورد ابتلا به وبا در استان تهران است که شناسایی شده است. با توجه به این‌که پیش‌بینی می‌شد امسال اپیدمی آلتور داشته باشیم، خوشبختانه تا الان هیچ موردی از ابتلا به وبا در نزد هموطنان گزارش نشده است.» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه از افزایش موارد نمونه‌گیری آب‌ها خبر می‌دهد و می‌گوید: «هیچ نگرانی از بابت بیماری وبا وجود ندارد اما توصیه می‌شود مردم نسبت به رعایت موارد بهداشت فردی و شستن دست‌ها در طول روز، دقت و توجه داشته باشند.»

با این‌که این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تأکید می‌کند که این اولین مورد ابتلا به وبا در استان تهران است، اما محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با روزنامه «شهروند» می‌گوید: «هر‌سال مواردی از ابتلا به این بیماری در تهران گزارش می‌شود که موارد آن خیلی کم و محدود به یک تا دو نفر است.»

این مسئول در وزارت بهداشت تأکید می‌کند: «از سال‌ها قبل نیز «ری» در تهران، به‌عنوان یکی از مناطقی شناخته می‌شد که در آن وبا به شدت شیوع داشت، بنابراین پیش از این مرکز وبا در تهران بود. اما به‌تدریج از پایتخت دور شد. درحال حاضر نیز ما موردی از این بیماری در داخل شهر تهران نداریم، چرا که آب تسویه شده و آلودگی کمی دارد.»‌

سال گذشته آمار ابتلا به وبا در ایران بالا بود، دلیل آن هم شیوع گسترده این بیماری در افغانستان و رسیدن موج آن به پاکستان بود. هرکس که از آن سوی مرز وارد کشور می‌شد، نشانه‌هایی از بیماری وبا داشت. براساس اعلام وزارت بهداشت‌سال گذشته، ٢٥٣ مورد ابتلا به وبا در ایران گزارش شد که تنها ٣ مورد از آن مربوط به کلانشهرها بود، اما بیشترین جمعیت مبتلایان به این بیماری اتباع افغان هستند، به طوریکه ٢٢٠ نفر از این بیماران، افغان بودند و ٣٠ نفر هم ایرانیانی بودند که در داخل کشور با آنها ارتباط داشتند. به گفته نبوی، با این‌که آب افغانستان ضدعفونی می‌شود اما در خیلی از شهرها و روستاها هنوز هم آب آلوده است و افراد را بیمار می‌کند. این مسئول در وزارت بهداشت اما تأکید می‌کند که اگر در مصرف صیفی‌جات، موارد بهداشتی رعایت شود و میوه‌ها و سبزی‌ها با آب تصفیه‌شده، شسته شوند، قطعا هم موارد ابتلا به وبا وجود ندارد.

با این همه نبوی به استناد گزارش‌های وزارت بهداشت، می‌گوید که موارد ابتلا به وبا از ابتدای امسال تاکنون، محدود بوده و شیوع بالایی نداشته، حتی بررسی‌ها نشان می‌دهد که امسال موارد این بیماری، خیلی دیر گزارش شد، یعنی اگر هم کسی به این بیماری مبتلا شده، در ابتدای فصل نبود. براساس اعلام معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از اول سال، تنها دو تا سه مورد در شهریور ماه و تعداد اندکی هم در ماه‌های قبل از آن ثبت شد. با این همه او تأکید می‌کند که به‌طورکلی باید در مصرف سبزیجات و صیفی‌جات نه به‌خاطر ترس از وبا که به خاطر جلوگیری از مسمومیت رعایت شود. «ما هر‌سال چند‌هزار مورد مسمومیت و مشکلات روده‌ای داریم که به‌دلیل استفاده از مواد آلوده به‌ویژه در فصل گرما  ایجاد می‌شود.»


به گفته نبوی، ویروس وبا در فصل گرما شیوع بیشتری دارد اما با خنک شدن هوا، این ویروس مقاومت چندانی ندارد و به سرعت هم از بین می‌رود. از این رو مشاهده کردن یک مورد از این بیماری خطری برای شهروندان تهرانی ایجاد نمی‌کند. چرا که این ویروس از طریق هوا منتقل نمی‌شود، رعایت نکردن بهداشت و استفاده از آب آلوده، عامل این بیماری است. 


اوایل شهریور ماه بود که در نخستین نشست بین‌المللی بررسی جنبه‌های اخلاقی ارایه خدمات سلامت به مهاجران و پناهندگان افغان در ایران، اعلام شد که در کشور ٢‌میلیون افغان غیرمجاز همیشه در رفت و آمد هستند که این تعداد، هم سلامت مردم ایران و هم خود افغان‌ها را تهدید می‌کنند. آنها فاقد هرگونه کارت شناسایی هستند، بعضا تعدادی‌شان حتی شناسنامه افغانستان را هم ندارند و به‌دلیل حاشیه نشینی، دسترسی‌شان به مراکز بهداشتی بسیار محدود است، حتی در این نشست، علیرضا زالی، رئیس سازمان نظام پزشکی هم تأکید کرده بود که در میان مهاجران بیماری‌های عفونی جزو مشکلات جدی به شمار می‌رود، در مرزهای ایران و افغانستان هم شکل‌های جدیدی از بیماری‌های نوپدید و بازپدید دیده می‌شوند، درحال حاضر بخش زیادی از بیماری‌های مقاوم به درمان در میان مهاجران افغان دیده می‌شود، بیماری‌هایی که هزینه‌های زیادی دارد. مشکلات اقتصادی این افراد، عمده‌ترین دلیل مراجعه نکردنشان به سیستم‌های بهداشتی و درنهایت هم شدت گرفتن بیماری در میان آنهاست. آنها زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری‌شان به مرحله خطر رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha