سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 120041

یک متخصص مغز و اعصاب گفت: استرس،کاهش ویتامین D، سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و برخی عفونت‌ها در ابتلا به ام‌اس موثرند.

همه عواملی که در ابتلا به MS موثرند

سلامت نیوز: یک متخصص مغز و اعصاب گفت: استرس،کاهش ویتامین D، سابقه خانوادگی، مصرف سیگار و برخی عفونت‌ها در ابتلا به ام‌اس موثرند.

عبدالرضا ناصر‌مقدسی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ام‌اس به عنوان بیماری سیستم ایمنی اظهار داشت: ام‌اس با درگیری سلول‌های سیستم عصبی مرکزی می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد. معمولاً میانگین سنی ابتلا در کشور ما 26 سال است و این بیماری خانم‌ها را بیشتر از آقایان درگیر می‌کند.

وی افزود: متأسفانه میزان ابتلا به ام‌اس در کشور در حال افزایش است.

این متخصص مغز و اعصاب درباره علل ابتلا به ام‌اس گفت: ام‌اس علل مختلفی دارد و یک عامل خاص موجب ابتلا به این بیماری نمی‌شود. این عوامل می‌توانند محیطی یا ژنتیکی باشند همچنین کاهش ویتامین D، سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری، مصرف سیگار، برخی عفونت‌ها از جمله عواملی هستند که درباره آن صحبت شده است.

وی افزود: در مورد ژنتیک باید به این نکته توجه کرد که گرچه ژن در ابتلا به این بیماری موثر است اما میزان تأثیر آن بالا نیست لذا بسیاری از مبتلایان نگرانند که آیا فرزندانشان به ام‌اس مبتلا می‌شوند یا خیر. پاسخ این است که احتمال درگیری فرزندان بسیار پایین است.

پژوهشگر مرکز تحقیقات ام‌اس بیمارستان سینا ادامه داد: به دلیل درگیری سیستم اعصاب مرکزی این بیماری می‌تواند طیف وسیعی از علایم را ایجاد کند که با گزگز دست‌ها و پاها، تاری یک چشم، دوبینی، مشکلات ادراری، مشکلات تعادلی و راه رفتن و نیز مشکلات شناختی همراه است.

وی افزود: هرچند گزگز دست‌ها و پاها یکی از علایم شایع در بیماری ام‌اس است اما این علامت علل متفاوتی دارد و دیده شده است که بسیاری از افراد به واسطه ترسی که از این بابت دارند به طور مکرر به متخصصان مغز و اعصاب مراجعه می‌کنند.

این متخصص مغز و اعصاب تأکید کرد: ملاک در گزگز دست و پا بی‌حرکت ماندن است یعنی اگر فردی حداقل 24 ساعت به طور مداوم دست یا پایش بی‌حرکت بماند و این روند ادامه یابد باید به آن توجه و رسیدگی کنند.

وی افزود: همچنین تاری دید در مبتلایان به ام‌اس به صورت تاری دید یک چشم است که حداقل یک روز طول می‌کشد و با درد و حرکات چشمی همراه است. با این تفاسیر در صورتی که فردی کاهش بینایی در دو چشم خود احساس کند و درد نداشته باشد می‌تواند ناشی از عیوب انکساری چشم باشد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات ام‌اس بیمارستان سینا گفت: علایم شناختی در بیماری ام‌اس به این علت است که ماده سفید مغز درگیر می‌شود و سرعت پردازش مبتلایان را کاهش می‌دهد مثلاً بیمار در قضاوت‌هایی که پیچیده است دچار مشکل می‌شود. همچنین مبتلایان با کاهش حافظه و تمرکز مواجه می‌شوند.

وی تأکید کرد: مهمترین عامل تشخیصی به جز موارد بالینی و شرح حال MRI است. با این روش پلاک‌هایی در ماده سفید مغز دیده می‌شود که شکل و شمایل خاصی دارد. بنابراین می‌توان گفت برخی افراد دچار ام‌اس فوبیا هستند و ترس مرضی درباره ابتلا به این اختلال دارند چرا که پس از MRI مشخص می‌شود که آنها مبتلا نیستند، اما خودشان باور نمی‌کنند.

این متخصص مغز و اعصاب درمان قطعی برای این اختلال را میسر ندانست اما آن را کاملاً قابل کنترل عنوان کرد و ادامه داد: ام‌اس مانند بیماری قلبی، دیابت و فشار خون قابل کنترل است. خوشبختانه داروهای جدیدی که وارد بازار شده‌اند افق‌های روشنی را پیش‌روی مبتلایان باز کردند.

وی با توصیه به مبتلایان به بیماری ام‌اس گفت: مهمترین نکته این است که بیمار حرف پزشک خود را گوش دهد و داروهایش را مصرف کند. استرس بدترین عامل برای این اختلاف است. مبتلایان سعی کنند استرس خود را به حداقل رسانده و آنها را کنترل و مدیریت کنند. همچنین از دود سیگار دوری کنند و به ورزش‌های سبکی مانند شنا، پیاده‌روی و یوگا بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مصرف غذاهای پرچرب و افزایش سبزی‌ها و میوه‌های تازه می‌تواند در کاهش ابتلا به این بیماری موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha