سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 120047

مسوول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تب مالت را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام عنوان و چگونگی انتقال و جلوگیری از ابتلا به آن را تشریح کرد.

سلامت نیوز: ‌مسوول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تب مالت را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام عنوان و چگونگی انتقال و جلوگیری از ابتلا به آن را تشریح کرد.

دکتر حسین بیگلری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: مخزن این بیماری در پستاندارانی مانند بز، گوسفند و شتر قرار دارد.

وی عامل این بیماری را باکتری بروسلا عنوان کرد و افزود: میکروب این بیماری قابلیت انتقال خوراکی، پوستی و تنفسی را داراست. در صورت مصرف شیر و دیگر فرآورده‌های دامی غیرپاستوریزه و نجوشیده و همچنین مصرف موادغذایی مانند جگر نیم‌پز احتمال انتقال گوارشی این بیماری وجود دارد. این بیماری همچنین می‌تواند از زخم‌های پوستی و تماس با ترشحات دام آلوده منتقل شود.

بیگلری با متنوع خواندن علائم این بیماری خاطر نشان کرد: بیماری تب مالت را به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از علائم، بیماری هزار چهره نیز می‌گویند.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه تب و لرز و تعریق شبانه، درد مبهم عضلات و مفاصل، احساس ناخوشایند کمردرد، ضعف و بی حالی را از جمله علائم بالینی این بیماری عنوان کرد. در موارد مزمن این بیماری که فرد دچار ناتوانی می شود، علائم افسردگی نیز در فرد ایجاد می‌شود. بیماری تب مالت در مواردی نیز موجب سقط و نازایی می‌شود.

وی با اشاره به وجود درمان دارویی این بیماری اظهار کرد: افراد بهتر است در صورت مشاهده علائم بیماری هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه و مراحل درمان دارویی خود که هشت هفته به طول می‌انجامد را آغاز کنند.

بیگلری در زمینه پیشگیری از ابتلا به تب مالت توصیه کرد: تمام افرادی که به هر دلیلی با دام و محصولات دامی ارتباط دارند از جمله کشاورزان، دامداران، قصابان و افراد شاغل در کشتارگاه‌ها هنگام تماس با دام از وسایل حفاظتی مانند روپوش، چکمه، ماسک، دستکش و عینک استفاده کنند.

وی نسبت به خرید گوشت‌های کشتار جاده‌ای و گوشتی که خارج از روند بهداشتی کشتار شده هشدار داد و گفت: بهتر است افراد گوشت را تنها از مراکز معتبر و دارای مجوز خریداری کرده و قبل از مصرف گوشت را به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا پنج درجه یخچال نگهداری کنند. در مورد مصرف شیر خام هم لازم است شیر قبل از مصرف جوشانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha