دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12005

یک فوق تخصص پوست و مو گفت: پیسی، شایع‌ترین بیماری پوستی در جوانان زیر20 سال است.

دکتر کامران بلیغی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با ایسنا با تأکید براین که علت بیماری پیسی هنوز مشخص نیست، درباره این بیماری گفت: پیسی به از بین رفتن رنگدانه‌های پوست در قسمت‌هایی از بدن اطلاق می‌شود كه به زمینه ژنتیکی فرد وابسته است.

وی در ادامه با اشاره به این که مردم به دلیل جنبه عدم زیبایی پیسی از آن وحشت دارند، گفت: مردم در قدیم بیماری پیسی را با جذام و خوره اشتباه می گرفتند، اما امروزه به این دلیل که لکه‌های سفید پیسی با زیبایی فرد در تعارض است از آن وحشت می‌کنند در حالی که این بیماری به هیچ وجه مسری نیست.

دکتر بلیغی در مورد علائم اولیه پیسی گفت: برای بار اول این لکه‌های سفید در نواحی باز بدن مانند صورت، دست‌ها و قسمت هایی که آفتاب به آن می‌تابد ظاهر ‌شده و در ادامه در تمام بدن پخش می‌شود و اکثرا در نقاطی مانند ناحیه تناسلی، اطراف منافذ بدن مانند دور دهان، دور سینه و چشم، سر آرنج و نوک انگشتان نمود پیدا می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با توضیح این مطلب که پوست در نواحی که دچار این بیماری است حساس‌تر می‌شود، گفت: این نواحی در زیر نور آفتاب قرمز و دچار سوزش می‌شود. لکه‌های سفید تیره‌تر شده و تفاوت رنگ میان این لکه‌های سفید و پوست بیشتر نمایان می شود، بنابراین توصیه می‌شود این افراد حتماً از ضد آفتاب‌ها و کرم‌های پوشاننده استفاده کنند.

وی در مورد شایع‌ترین روش‌های درمان این بیماری پوستی افزود: درمان‌های موضعی همانند استفاده از کرم‌ها و کورتون‌های موضعی و داروهایی مانند فعال کننده‌های سیستم ایمنی و روش‌های مدرن مانند لیزر و نور درمانی، عمده‌ترین روش‌های درمان پیسی است.

این فوق تخصص بیماری‌های پوست و مو در مورد میزان موفقیت این روش‌های درمانی گفت: لکه‌های سفیدی که در قسمت‌هایی از بدن که دارای موهای تیره هستند قرار دارند با برداشت رنگدانه از اطراف موی سیاه و تزریق به محل، درمان می‌شوند.

وی در ادامه یادآور شد: اما در بعضی از نواحی مانند نوک سینه‌ها، انگشتان، دور چشم و دهان که مویی ندارد درمان ضعیف و سخت است و می‌توان در این نقاط از ضد آفتاب‌ها و کرم‌های پوشاننده استفاده کرد.

دکتر بلیغی در پایان در مورد عود مجدد این بیماری در افراد پس از درمان تصریح کرد: احتمال بروز این ضایعات در همان محل یا محل‌هایی دیگر وجود دارد ولی استرس و فشار‌های روحی - روانی در تشدید این بیماری نقش مهمی ایفا می‌کنند كه برای درمان کامل حفظ آرامش را به بیماران پیشنهاد می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha