دبیر كمیته تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت، با بیان این كه بررسی 35 میلیون نسخه در سال گذشته نشان داد كه دگزامتازون تزریقی شایع‌ترین داروی تجویزی در نسخ دارویی كل كشور است، افزود: سفی كسیم و كوآموكسی كلاو نیز دو داروی گران قیمت پرمصرف در تجویز نسخه‌های دارویی شناخته شد.

دكتر فاطمه سلیمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه براساس نتایج بررسی نسخ دارویی سال گذشته میانگین اقلام دارویی در هر نسخه 3/3 بوده است، اظهار كرد: حدود نیمی از بیماران كه به پزشك مراجعه در نسخه خود دست كم یك آنتی بیوتیك را دریافت می‌كنند.

وی، افزود: نتایج بررسی‌ها حاكی از آن است كه داروهای تزریقی 41 درصد از داروهای تجویزی را شامل می‌شوند و حدود 22 درصد از بیماران نیز داروهای كورتیكواستروئید را مصرف می كنند به نحوی كه دگزامتازون تزریقی نخستین دارو به لحاظ تجویز نسخه‌یی است.

به گفته دكتر سلیمانی، آمپول دگزامتازون، قرص استامینوفن كدئین، ‌قرص سرماخوردگی بزرگسالان، كپسول 500 میلی گرمی آموكسی سیلین، شربت دیفن هیدرامین كامپاند، ‌ویال پنی سیلین 6.3.3، كپسول امپرازول، قرص مترونیدازول، الگزیر هیدرامین و بالاخره قرص رانی تیدین شایع‌ترین داروهای تجویزی در نسخ دارویی كشور در سال گذشته بوده است.

دبیر كمیته تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت، با اعتقاد به این كه اندیكاسیون تجویز دگزامتازون نباید در فارماكوپه تجویز داروها نخستین دارو باشد، یادآور شد: از علل افزایش تجویز داروهای تزریقی تمایل و اصرار بیماران از سویی و وضعیت اقتصاد مطب و داروخانه‌ها و تمایل آنان به تجویز بیشتر آنتی بیوتیك از سوی دیگر است.

دكتر سلیمانی، با بیان این كه بیماران با قطع خودسرانه آنتی بیوتیك دوز و دوره درمانی مناسب را هم دریافت نمی‌كنند به ایسنا گفت: از این رو برنامه ریزی‌هایی برای آموزش همگانی در زمینه مصرف منطقی دارو در جامعه دانش آموزی با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش آغاز شده است. به نحوی كه در سال‌ جاری دانش آموزان در پایگاه تابستانی با دیدگاهی كودكانه با دنیای میكروب، آنتی بیوتیك درمانی و بحث مقاومت‌های دارویی آشنا شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha