سومین وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد، به طرح تحول سلامت دولت یازدهم انتقاد کرده است، این درحالی است که در دوره او سهم مردم از هزینه های درمان، ۷۰ درصد بود.

سلامت نیوز: سومین وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد، به طرح تحول سلامت دولت یازدهم انتقاد کرده است، این درحالی است که در دوره او سهم مردم از هزینه های درمان، ۷۰ درصد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین،روز گذشته محمد حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت در دولت دوم محمود احمدی نژاد طی اظهاراتی از هزینه های دریافتی از مردم در قالب طرح تحول نظام سلامت انتقاد کرد.

وزیر سابق بهداشت با ابراز ناخرسندی از اینکه هزینه‌ها تحت عناوین مختلف از مردم و بدون اطلاع آنان دریافت می‌شود، گفت: مقداری از این هزینه‌ها به دلیل عدم تعهدات دارویی بیمه‌ها است. مردم در هیچ امری از حقوق خود اطلاع ندارند. مردم مبلغی را می‌پردازند که هنوز مشخص نیست آیا باید بپردازند یا خیر و این موضوع مهم ترین مشکل ما در امر نظارت مردم بر سهم پرداخت است.

اظهارات وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد و ناخرسندی او از دریافت هزینه های درمانی همزمان با اجرای طرح تحول نظام سلامت در شرایطی است که گزارش های رسمی و میدانی نشان از کاهش هزینه های درمانی مردم به پرداخت 10 درصد هزینه ها دارد. اقدام موفقی که بخش زیادی از کارشناسان حوزه سلامت بر دامنه تاثیر گذاری این واقفند.

در واقع می توان گفت طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت و درمان، منتقد طرحی است که 8 سال در دولت های نهم و دهم و در زمان مدیریت او و همتایان اش نه تنها اجرایی نشد، بلکه هزینه های درمانی پرداختی از جیب مردم از 40 درصد دوران مدیریت کامران باقری لنکرانی، به 54 درصد دوران مدیریت مرضیه وحید دستجردی و 70 درصد دوران مدیریت طریقت منفرد رسید.

به عبارت دیگر طریقت منفرد نسبت به موضوعی انتقاد می کند که در زمان مدیریت او به بالاترین حد ممکن رسید و در دولت کنونی به کم ترین حد آن.

در جدول زیر 10 اظهار نظر از اسفند ماه 1388 تا مردادماه 1393 قابل رویت است که می تواند یادآوری مناسبی برای وزیر سابق بهداشت و درمان کشور باشد؛

ردیف

تاریخ

نام مسئول

اظهار نظر

1

08/12/1388

کامران باقری لنکرانی

در بخش مربوط به کاهش هزینه های درمان از جیب مردم دچار چالش جدی هستیم. برای اینکه هزینه های درمانی که از جیب مردم پرداخت می شود به کمتر از 30 درصد برسد باید حداقل 35 درصد رشد سالیانه در منابع نظام سلامت داشته باشیم و این غیر از کمبودها و کسریهای قبلی است که می بایست جبران شود.

2

24/07/1391

مرضیه وحید دستجردی

در حال حاضر 54.9 درصد از هزینه های درمانی از جیب مردم پرداخت می‌شود

3

24/09/1391

مرضیه وحید دستجردی

-هر ساله بین ۵ تا ۷.۵ درصد از ایرانیان به علت هزینه های بیماری های صعب العلاج "به زیر خط فقر می روند

-وقتی هزینه درمان سرطان سینه با نرخ ارز قبلی ۶۴ میلیون تومان بود و امروز با نرخ ارز فعلی نزدیک به سه برابر شده است، چطور ممکن است فردی در یک خانواده به این بیماری مبتلا شود و این خانواده به زیر خط فقر نرود؟

- مردم 54 درصد از هزینه‌های درمانی خود را از درآمدهای خود پرداخت می‌کنند که با احتساب کسر شدن از هزینه‌های بیمه از درآمد آنها رقمی نزدیک به 70 درصد از سوی خود آنها پرداخت می‌شود

4

10/02/1392

مرضیه وحید دستجردی

با مبادله‌ای شدن ارز، قیمت دارو حداقل 2.5 برابر و پرداخت از جیب مردم به بیش از 90 درصد می‌رسد

5

 

محمود احمدی نژاد در حکم انتصاب محمد حسن طریقت منفرد به عنوان "سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی"

عدالت آموزشی و بهداشتی و درمانی و کاهش هزینه های مردم در این بخش در اولویت کاری این وزارت مهم است.

6

25/11/1391

محمد حسن طریقت منفرد

در سال قبل 40 هزار میلیارد تومان در بخش دارو و درمان در کشور هزینه شد که 25 هزار میلیارد تومان آن را مردم تقبل و پرداخت کردند که این هزینه ها با مشکلات مالی که در شرایط کنونی اقتصادی با آن مواجه هستیم دیگر از سوی مردم قادر به تامین نیست.

7

25/12/1391

محمد حسن طریقت منفرد

کاهش سهم مردم از پرداخت هزینه های درمان از 60 درصد به 30 درصد یکی از اولویتهای کاری من بعد از گرفتن رای اعتماد از مجلس، است.

8

17/04/1392

محمد حسن طریقت منفرد

گزارشهای رسمی نشان می دهد که ۶۰ درصد هزینه های درمان را مردم از جیب پرداخت می کنند ولی در عمل، این سهم بیشتر است.

9

15/01/1393

حسن روحانی

ما در نهایت باید هزینه ای که مردم و دولت برای درمان پرداخت می کنند را معکوس کنیم تا سهم مردم برای هزینه های درمان 30 درصد و سهم دولت 70 درصد باشد که انشاالله امسال گام نخست را برمی داریم.

10

12/05/1393

سید حسن قاضی زاده هاشمی

هدف آن بود که با اجرای این طرح هزینه های مردم در بخش بستری به 10 درصد کاهش یابد. خوشحالیم که امروز این رقم به طور متوسط به 7.5 درصد کاهش یافته است. در مجموع بیماران در شهرها 10 درصد هزینه های بستری و همچنین بیماران در روستاها پنج درصد این هزینه ها را می پردازند که به طور متوسط عددی حدود 7.5 درصد را شامل می شود. این مبحث محوری ترین موضوع در اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که خوشبختانه محقق شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حقوق مردم ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۹
    5 0
    "مردم در هیچ ‏امری از حقوق خود اطلاع ندارند." وزیرسابق محترم به نظر شما برای اینکه مردم از حقوق خود مطلع شوند چه باید کرد؟بیائید از حودمان شروع کنیم! آیا ما حقوق بیماران را به آنها آموزش میدهیم؟آیا تا بحال جنابعالی در رشته خودتان مثلا برای پیشگیری از آب مروارید به مردم اطلاع رسانی کرده اید!چند درصداعمال جراحی آب مروارید در ایران واقعا ضروری هستند وبه خاطر پول انجام نمیشوند! جایگاه اخلاق پزشکی کجاست ؟آب مروارید ناشی از داروها مثل دگزامتازون که درسرماخوردگی یا کمردرد ساده تجویز میشود وباعث کاهش سن ابتلا به آب مروارید شده چند بار توسط چشم پزشکان به مردم توضیح واطلاع رسانی شده است؟آیا این مواردجزو حقوق بیماران نیستند؟