نیم قرن بررسی و جمع آوری مدارک و تلاش چندین ساله یک محقق ایرانی و تیم همراهش در دانشگاه کالیفرنیا در خصوص تحلیل پیچیده جزئی ترین سوخت و سازها در بافتهای زنده اکنون به یافتن شیوه های درمانی متفاوت برای صدها گونه اختلال متابولیسمی انسانی از بیماری جهانی دیابت گرفته تا سطوح بالای کلسترول خون منجر شده است که می تواند به معنای آغازی نوین بر پایان طیف وسیعی از بیماریهای کشنده باشد.

مدل سازی متابولیسم انسانی در محیط آزمایشگاهی / ادعای کشف درمان بیماریهای متابولیسمی توسط محقق ایرانی

به گزارش سلامت نیوز،نیما جمشیدی - دانشجوی برجسته دوره دکتری رشته مهندسی زیستی در دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو مهر در توضیح این دستاورد بی سابقه و جهانی گفت : آنچه که ما به آن دست یافته ایم درحقیقت تحلیل دقیق متابولیسم های غیرطبیعی است که می تواند ریشه اصلی بیماری های مختلف از جمله کم خونی ناشی از کاهش گلبول های قرمر خون باشد. ما معتقدیم که چنین بیماری و بیماری هایی از این دست می تواند در نتیجه نقصی عمده در فعل و انفعالات سوخت و سازی بدن شکل گیرد.

جمشیدی که در قالب تلاش گروهی 6 نفره متشکل از محققان و دانشمندان برجسته مهندسی زیستی در دانشگاه کالیفرنیا به سرپرستی پروفسور پالسون به این دستاورد مهم یعنی مدل سازی متابولیسم انسانی در محیط آزمایشگاهی نائل شده است، در ادامه گفت: ما می توانیم در عین بررسی علل، پیامدهای چنین بیماری هایی را نیز مورد مطالعه قرار دهیم که این فرآیند در نهایت به نگرشی بی نظیر درخصوص چگونگی استفاده از داروهای مختلف در درمان بیماری های گوناگون منجر می شود.

گروه تحقیقاتی مهندسی زیستی دانشگاه کالیفرنیا

وی در خصوص ایده دستیابی به چنین دستاوردی گفت: اساس کار ما در آزمایشگاه پیشرفته پروفسور پالسون استفاده از توالی ژنوم انسانی است که در سال 2001 ارائه شد. ما چند سال پیش به این فکر افتادیم که می توان از تمامی ژن ها در بدن انسان مدلی برپایه سوخت و ساز طراحی و برای سوخت و ساز انسانی مورد استفاده قرار دهیم.

این محقق ارشد در ادامه در خصوص هدف اصلی این تیم تحقیقاتی از انجام چنین آزمایشاتی گفت: هدف نهایی ما این بوده است که نشان دهیم متابولیسم انسانی دقیقا چگونه صورت می گیرد و در ادامه تلاش کردیم تا علل بروز اختلالات منجر به شکل گیری بیماری ها و در نهایت داروهای مناسب برای درمان آنها را پیدا کنیم که اتفاقا موفق هم بوده ایم.

وی همچنین گفت: در این برسی ها حدود 288 شبیه سازی را انجام دادیم که عمدتا شامل ترکیب تستوسترون و استروژن و سوخت و ساز چربی های غذایی بوده است. در تمامی این موارد متوجه شدیم که مدل های شبیه سازی شده با عملکرد سلول های انسانی در شرایط تعریف شده مطابقت داشته است.

جمشیدی با بیان این نکته که در این دستاورد از مطالعه بیش از یک هزار کتاب مربوط استفاده شده است، ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای نوینشان به خلق شیوه نوینی برای بررسی نقش تجزیه در سوخت و ساز انسانی منجر شود.

وی در ادامه به حضور خود در آمریکا و جامعه علمی این کشور اشاره کرد و گفت : من با دانشمندان ایرانی ارتباط زیادی ندارم اما مطمئن باشید اگر امکانات مناسب برای انجام تحقیقات و پروژه هایی از این دست فراهم شود، دوست دارم به ایران بیایم.

جمشیدی گفت: ایرانی ها از هزاران سال پیش در عرصه دانش و علوم مختلف در جهان پیشتاز بوده اند و این نکته موجب افتخار من و تمامی ایرانیان است. اکنون که بسیاری از مغزهای ایرانی راهی آمریکا و دانشگاه های آن می شوند تا به ادامه تحصیل بپردازند، این آرزو را دارم تا با فراهم شدن امکانات و شرایط مناسب، توان انجام پروژه های تحقیقاتی و تاثیر گذار را در ایران داشته باشند.

وی درخاتمه آرزو کرد، برای هر ایرانی فرصتی مناسب به وجود آید تا بتواند هر آنچه را که در فکر دارد پیاده کرده و در عرصه جهانی تاثیر گذار باشد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha