مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از فروش زعفران تقلبی با رنگ کردن گوشت گاو خبر داد، گفت: وزارت بهداشت هیچ نظارتی بر محصولات خام فرآوری نشده ندارد و مسئولیت آن به عهده سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی است.

فروش گوشت گاو به جای زعفران

سلامت نیوز: مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از فروش زعفران تقلبی با رنگ کردن گوشت گاو خبر داد، گفت: وزارت بهداشت هیچ نظارتی بر محصولات خام فرآوری نشده ندارد و مسئولیت آن به عهده سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی است.

حسین رستگار در گفت و گو با فارس گفت: محصولات غذایی موجود در بازار تنوع و تعداد بسیار زیادی دارند، تعداد زیادی از آنها برای آزمایش به آزمایشگاه مرجع سلامت ارجاع داده می‌شوند و ما بعد از آزمایش آن نتیجه را به دانشگاه علوم پزشکی مربوطه اعلام می  کنیم تا اگر تخلفی باشد با آن برخورد کنند.

 

وی گفت: در مورد محصولات غذایی با مسائل بسیار زیادی مواجه هستیم، استفاده از رنگها و مواد افزودنی غیر مجاز یکی از موارد شایع است به عنوان مثال چند وقت پیش حاجی هایی که از عربستان آ‌مده بودند نوعی زعفران تقلبی با خود آورده بودند که آزمایشهای وزارت بهداشت تقلبی بودن آن را ثابت کرد.

 

مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: مورد دیگری هم از زعفران تقلبی در بازار خودمان داشته‌ایم که به عنوان مثال گوشت گاو را رشته رشته کرده و رنگ می‌کنند و با جای زعفران می‌فروشند و تشخصیص آن کار سختی است. در همین مشهد هزاران نوع زعفران وجود دارد که به خصوص در مورد زعفرانهای فله وزارت بهداشت نظارتی ندارد.

 

وی گفت: وزارت بهداشت فقط زعفران‌های بسته بندی شده‌ای را که آرم وزارت بهداشت یا سازمان غذا و دارو روی آن باشد تأیید می‌کند و بر ‌آن نظارت دارد.

 

رستگار در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان غذا و دارو بر گوشت و مرغ های عرضه شده در بازار نظارت دارد گفت: نه در مورد مواد غذایی خام و فرآوری نشده وزارت بهداشت هیچ نظارتی ندارد و مسئولیت آن با سازمان دامپزشکی و وزارت جهادکشاورزی است اما اگر به کنسرو یا محصول فرآوری شده تبدیل شد، سازمان غذا و دارو مسئولش است.

 

وی گفت: در مورد کنسروها هم ما با موارد تقلب مواجه بوده‌ایم، در برخی از کنسروها میزان جیوه و فلزات سنگین بالا بوده که با آنها برخورد کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha