معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نرخ رشد اعتیاد در زنان بیشتر از مردان است و از 5 درصد در سال 85 به 10 درصد در سال 90 افزایش یافته است.

افزایش ۲ برابری رشد اعتیاد در زنان/دیگر زمان انکار گذشته است

سلامت نیوز: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نرخ رشد اعتیاد در زنان بیشتر از مردان است و از 5 درصد در سال 85 به 10 درصد در سال 90 افزایش یافته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شهین‌دخت مولاوردی امروز در هشتمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد در مرکز همایش‌های رازی اظهار داشت: جامعه ایران به رغم قوت‌هایی که از آن برخوردار است و عناصر پیوندزننده در دهه‌های اخیر با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده است که بخشی از توان سیاستگذاران به آن اختصاص یافته است.

وی گفت: گستردگی، تنوع و نوپدید بودن موجب شده تا به رغم هزینه مالی و انسانی نه تنها در عمل توفیق چشمگیری را شاهد نیستیم گاه بحران‌هایی را در مسیر حرکت مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: از جمله این تغییرات می‌توانیم به عوارض به جا مانده از جنگ، رشد جمعیت و افزایش جمعیت جوان کشور، اقتصاد تک‌محصولی، گسترش تکنولوژی ارتباطات، آسیبهای نسل جوان و عوارض ناشی از توسعه صنعتی مانند مهاجرت و رشد حاشیه‌نشینی اشاره کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: اعتیاد یکی از آسیب‌هایی است که پدیده‌ای چند وجهی محسوب می‌شود و به جرأت می‌توان گفت هیچ جامعه‌ای از آن مصون نیست. این پدیده تهدیدی علیه امنیت کشور و یکی از موانع توسعه پایدار است.

وی افزود: در دهه‌های اخیر رویکردهای زیادی را شاهد هستیم اما به نظر می‌رسد این مسئله مانند سایر مسائل به بررسی بین رشته‌ای نیاز دارد تا به ابعاد گوناگون آن توجه شود در این میان زنان جزو نخستین قربانیان انحرافات اجتماعی هستند و اعتیاد یکی از مهمترین این آسیب‌ها است.

مولاوردی گفت: افزایش اعتیاد در زنان به واقعیتی تلخ و انکارناپذیر تبدیل شده است و امروز نمی‌توان استراتژی انکار را در پیش گیریم و از کنار این مسئله بگذریم. بنابراین ملاحظات اجتماعی و فرهنگی که دست‌اندرکاران را از رویارویی جدی منع می‌کند ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: تا وقتی ضرورت تغییر رویکرد مورد پذیرش واقع نگردد نمی‌توان به نتایج قابل توجهی دست یافت. مراجعه به آمار نشان می‌دهد که نرخ رشد اعتیاد در زنان بیشتر از مردان است و از 5 درصد در سال 85 به 10 درصد در سال 90 افزایش یافته است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اعتیاد زنان وابسته به جریان اعتیاد در کشور است و نمی توانیم آن را مجزا از سیاست‌های کلی در این زمینه در نظر بگیریم.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: حدود 70 درصد زنان معتاد به واسطه اعتیاد همسران خود و فشار، ترس و همدردی با آنها اقدام به توزیع یا مصرف موادمخدر می‌کنند. همچنین حدود 60 درصد از زنان زندانی با جرایمی که در ارتباط مستقیم با موادمخدر است درگیر هستند.

مولاوردی اظهار داشت: به نظر می‌رسد در سیاست‌گذاری‌های کلان در زمینه مقابله با اعتیاد نگرش جنسیتی و توجه به این مهم باید مدنظر قرار گیرد تا برنامه‌ریزی جامع موردتوجه سیاست‌گذاران قرار گیرد.

وی افزود: موضوع پنهانی بودن اعتیاد زنان نسبت به مردان یکی از موانع درمان آنها است و موجب می‌شود زنان از بیم نگاه اجتماع نتوانند به فرایند بهبودی تن دهند.

 

وی اضافه کرد: امروز دیگر مردم به معتاد به چشم مجرم نگاه نمی‌کنند لذا باید تلاش شود در مورد زنان نیز این نگاه ایجاد شود تا آنها فرایند درمان را به تأخیر نینداخته و جسارت حضور به مراکز درمانی را پیدا کنند. هرچند 10 درصد معتادان زن هستند اما در این زمینه دو واقعیت وجود دارد. رشد اعتیاد در زنان سریع‌تر از مردان است و در این رابطه با پدیده‌ای تلسکوپی مواجهیم. همچنین زنان از نقش محوری در تربیت فرزندان برخوردارند و درگیری آنها با اعتیاد فرزندان را با مخاطراتی مواجه می‌کنند.

معاون رئیس جمهوری گفت: تحقیقات نشان می‌دهند که آسیب‌پذیری فرزندانی که مادر مبتلا به اعتیاد دارند بیشتر از پدران مبتلا به اعتیاد است.

 

وی اضافه کرد: وقتی زنان معتاد باردار می‌شوند مخاطرات زیادی را متوجه فرزندان خود می‌کنند. همچنین کشیده شدن دامنه اعتیاد از حاشیه‌نشینی به باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌ها واقعیتی است که گرچه از نظر کمی قابل ملاحظه نیست اما نمی‌توان از آن عبور کرد همچنین دختران جوان دانشجو و تحصیلکرده به ویژه در خصوص سوء مصرف محرک‌ها و قرص‌ها نشان می‌دهد که باید به این موضوع توجه شود.

وی گفت: امروز اعتیاد مردان یکی از اصلی‌ترین عوامل جدایی زوجین است که مطابق آمار 55 درصد از طلاق‌ها ریشه در اعتیاد مردان دارد. همچنین کودک‌آزاری و قتل جزو آسیب‌های ناشی از اعتیاد است.

وی ادامه داد: معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر خود لازم می‌داند تا همسو با برنامه‌ریزی‌های کلان در این خصوص حساسیت‌های زیادی را در بدنه اجرایی برانگیزد و تمام عزم خود را در برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن به کار بندد.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: برنامه ششم با رویکرد جنسیتی از جمله برنامه‌هایی است که در صورت عملیاتی شدن نقش موثری در پیشگیری از اعتیاد دارد.

 

وی گفت: این معاونت مجاز به ورود مستقیم در زمینه اعتیاد نیست اما می‌تواند نقش بین دستگاهی در این زمینه داشته باشد. در یک سال اخیر اقدام به انعقاد موافقت‌نامه با دستگاه‌هایی مانند ستاد مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم.

 

وی ادامه داد:  ایجاد بانک اطلاعات در 6 استان پراعتیاد یکی از فعالیت‌هایی است که در دست انجام است همچنین اهتمام به طراحی مدلی مطلوب به منظور پایداری در سلامت در 6 استان پراعتیاد کشور در دستور کار قرار گرفته است. همچنین توجه به تفاوت‌های بومی را مورد نظر قرار داده و درصدد ارائه خدمات به زنان بهبودیافته از اعتیاد هستیم.

وی گفت: علاوه بر این برنامه‌ها با برگزاری کارگاه‌ها در صدد تشویق و ترغیب سازمان‌های مردم‌نهاد به منظور راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی هستیم.

مولاوردی گفت: معتقدیم بهبودیافتگانی که توجه لازم را کسب نمی‌کنند دیر یا زود به دامان این آسیب بازمی‌گردند بنابراین در صدد کاهش عوامل خطرزا، استرس‌زا و مشکلات مالی و روحی زنان بهبود یافته هستیم و با ایجاد گروه خودیار تلاش کرده‌ایم تا مشکلات آنها پس از ترک به حداقل برسد.

وی افزود: این معاونت نقش خود را فراتر از برنامه‌های کوتاه‌مدت می‌داند البته به نظر می‌رسد بدون کنار زدن پرده‌ها حرکت‌ها شتاب لازم را به خود نمی‌گیرد سعی می‌کنیم از تمام ظرفیت‌های موجود بهره لازم را ببریم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه در تمام دنیا پژوهش‌های زیادی در مورد اعتیاد زنان انجام می‌شود که جا دارد در کشور ما نیز محقق شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha