چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12015

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و اماكن عمومی وزارت بهداشت، از تشدید برنامه‌های كنترلی- نظارتی در ایام ماه مبارك رمضان خبر داد و گفت: امسال با توجه به بحث خشك‌سالی و مشكلات ناشی از آن، نظارت‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

مهندس غلامی در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: مطابق برنامه همه ساله، نمونه برداری، نظارت و كنترل مراكز و اماكن تهیه و توزیع مواد غذایی، اماكن افطارده و پخش نذورات صورت می‌گیرد.

وی با توصیه به هموطنان جهت اعمال توجه بیشتر برای خرید مواد غذایی اعم از آش، زولبیا، بامیه، حلیم و شیرینی‌های سنتی در این ماه در ادامه آنان را از خرید زولبیا بامیه فله‌ای روباز پرهیز داد.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و اماكن عمومی وزارت بهداشت با بیان این كه روزه داران باید در خرید زولبیا بامیه نسبت به استاندارد بودن جعبه شیرینی با مشاهده نشانه استاندارد اطمینان حاصل كنند، افزود: در این ایام باید از خرید زولبیا و بامیه و خرما از دستفروشان اكیدا خودداری شود.

مهندس غلامی، طول مدت نگهداری زولبیا بامیه را حداقل سه و حداكثر پنج روز در محیط سرد و خنك عنوان كرد و افزود: به لحاظ مصرف روغن‌های خاص در تهیه این ماده خوراكی، ماندگاری و كیفیت آن براثرعوارض ثانویه دستخوش تغییر می‌شود.

وی، با بیان این كه روزه داران بایستی به عدم وجود باقی ماندن روغن بر روی خرده‌ها و رگه‌های سوخته زولبیا بامیه توجه داشته باشند، یادآور شد: چنانچه تمایل به مصرف سبزی و سالاد و كاهو برای افطار و سحر وجود دارد باید ضمن سالم سازی چهار مرحله‌ای اعم از شست و شوی اولیه، انگل زدایی، گند زدایی و شست و شوی نهایی این محصولات به مصرف برسند.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و اماكن عمومی وزارت بهداشت، با بیان این كه در صورت استفاده از هویج برای تهیه سالاد باید مراحل سالم سازی طی شود، افزود: اگر بانوان مایل به استفاده از غذای طبخ شده در زمان افطار هستند غذا نباید بیش از دو ساعت در دمای محیط نگهداری شود و در صورت ضرورت، غذا باید در دمای 4 درجه سانتیگراد یخچال و یا با شعله كم با میزان حرارت 65 درجه سانتی‌گراد برای حفظ دما نگهداری شود.

مهندس غلامی با بیان این كه در این ایام محدودیتی به لحاظ بازدید مراكز توزیع غذا وجود ندارد به ایسنا گفت: تمام افرادی كه به نحوی در امر تهیه و توزیع مواد غذایی دخیل هستند باید واجد كارت بهداشتی سلامت باشند به نحوی كه خدمتگزاران مسئول توزیع چای در مساجد نیز ملزم به پوشیدن لباس مخصوص و رعایت بهداشت فردی هستند.

وی در پایان از روزه داران خواست تا ضمن رعایت بهداشت فردی از استفاده وسایل مشترك نظیر چادر و حوله و استعمال دخانیات خودداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha