به گفته یك متخصص تغذیه؛ مصرف روزانه 3 تا 4 فنجان چای سیاه، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی - عروقی را در مبتلایان به دیابت نوع 2 كاهش می‌دهد.

دكتر نیستانی، متخصص تغذیه و مجری طرح « مطالعه تاثیر مصرف چای سیاه در استرس اكسیداتیو، الگوی چربی‌های خون و حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی نوع 2» در گفت‌وگو با ایسنا، گفت:‌ در این طرح، بیماران دیابتی نوع 2 و از هر دو جنس مرد و زن در دو گروه مشخص قرار گرفتند.

وی گفت: از آنجا كه مطالعات انجام شده در دنیا اغلب در زمینه چای سبز بوده و این چای با ذائقه ایرانی سازگار نیست، خواص چای سیاه به عنوان نوشیدنی رایج در ایران بررسی شد. در این طرح برای هر دو گروه چای كیسه‌ای فاقد اسانس و با دستورالعمل مصرف مشخص در نظر گرفته شد.

دكتر نیستانی در ادامه افزود: به این ترتیب هفته اول در هر دو گروه 150cc چای بدون قند یا هر شیرینی دیگر، مصرف شد. بعد از آن یك گروه (گروه هدف) همین روند را ادامه داد و در گروه دیگر (گروه درمان) مصرف چای در هفته دوم به 300cc، هفته سوم 450cc و در نهایت در هفته چهارم به 600cc (چهار لیوان) افزایش یافت.

مجری طرح «مطالعه تاثیر مصرف چای سیاه در بیماران دیابتی نوع 2» با بیان این كه در طول این چهار هفته فعالیت‌های بدنی بیماران كنترل و خونگیری به منظور بررسی كلیه شاخص‌های متابولیك و شاخص‌های مربوط به استرس اكسیداتیو به طور مرتب انجام می‌شد، گفت: امروزه CRP یك شاخص التهابی مهم است و بر اساس مطالعات مشخص شده كه هر چه میزان آن بالاتر باشد، حتی در غیاب هر گونه علامت بالینی، احتمال ابتلا به سكته قلبی افزایش می‌یابد.

به گفته دكتر نیستانی، بالا بودن میزان CRP به طور عادی در افراد دیابتی بویژه دیابتی‌های چاق علامت خوبی نیست. در این طرح مشاهده شد كه در هفته دوم و در گروه درمان میزان MDA (نشان دهنده اكسیداسیون است كه هرچه بالاتر رود علامت خوبی نیست) كاهش یافت. به همین ترتیب نیز از هفته سوم به بعد به ترتیب با مصرف سه و چهار فنجان چای از میزان CRP نیز كا سته شد.

وی گفت: مطالعات اپیدمیولوژیك نشان داده كه مصرف سه فنجان چای در روز می‌تواند شانس ابتلا به سكته‌های قلبی را كاهش دهد و در این طرح مشاهده شد كه این امر با خاصیت آنتی اكسیدانی و كاهش CRP ارتباط مستقیم دارد.

این متخصص تغذیه در پایان گفت: به این ترتیب در صورتی كه بیماران دیابتی از وزن و قند خون كنترل شده و تحرك كافی نیز برخوردار باشند، مصرف سه تا چهار فنجان چای در روز می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی - عروقی را در آنها كاهش دهد. این در حالی است كه اگر چای با عادات ایرانی و مصرف قند و شیرینی همراه شود، بی‌فایده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha