آب که گل‌آلود می‌شود، بهترین زمان برای ورود فرصت‌طلبانی است که می‌خواهند در فضای مبهم و گل‌آلود ماهی بگیرند و به سودهای میلیاردی دست یابند. چند سال پیش با طرح موضوع گوشت‌های آلوده در کشور عملکرد برخی تولیدکنندگان سوسیس و کالباس به دلیل استفاده از این گوشت‌ها زیر ذره بین رفت تا جایی که منجر به بسته شدن برخی شرکت‌های تولید‌کننده فرآورده‌های گوشتی شد. در این زمان برخی از شرکت‌های تولید‌کننده فرصت را مناسب دیدند و توسط برخی از رسانه‌ها به تبلیغ محصولات خود پرداختند.

سلامت مردم قربانی زد و بندهای تبلیغاتی

سلامت نیوز: آب که گل‌آلود می‌شود، بهترین زمان برای ورود فرصت‌طلبانی است که می‌خواهند در فضای مبهم و گل‌آلود ماهی بگیرند و به سودهای میلیاردی دست یابند. چند سال پیش با طرح موضوع گوشت‌های آلوده در کشور عملکرد برخی تولیدکنندگان سوسیس و کالباس به دلیل استفاده از این گوشت‌ها زیر ذره بین رفت تا جایی که منجر به بسته شدن برخی شرکت‌های تولید‌کننده فرآورده‌های گوشتی شد. در این زمان برخی از شرکت‌های تولید‌کننده فرصت را مناسب دیدند و توسط برخی از رسانه‌ها به تبلیغ محصولات خود پرداختند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،با اعلام وزیر بهداشت مبنی بر وجود روغن پالم در برخی فرآورده‌های لبنی و به دنبال آن پلمب شدن برخی شرکت‌های متخلف و معرفی آن‌ها به دستگاه قضایی کشور، فضا برای برخی افراد سودجو مهیا شده است تا بتوانند از فرصت استفاده کرده، جریان جدیدی را به راه‌اندازند. جریانی که این بار نه تنها به کسب سودهای کلان توسط برخی شرکت‌های تولید‌کننده لبنیات می‌انجامد، بلکه همچون تیری، سلامت مردم را نشانه گرفته است.
گرچه برنامه‌هایی با هدف آموزش <خود مراقبتی> از ابتدای سال از سوی وزارت بهدشت به اجرا درآمد، اما وجود برخی تناقضات در رسانه‌ها بر بی‌اعتمادی مردم دامن می‌زند.
سلامت مردم قربانی زد و بندهای تبلیغاتی
دریافت مبلغ یک میلیارد تومان برای تبلیغ یکی از برندهای تولید‌کننده فرآورده‌های لبنی پر چرب در یک هفته نامه، مصاحبه با مدیران عامل برخی شرکت‌های تولید‌کننده که پیش از این انگشت اتهام به طرفشان نشانه رفته بود، درباره غیر واقعی بودن مصرف روغن پالم در فرآورده‌های لبنی و سلامت شرکتشان و مبرا بودن از این اتهام در یکی از روزنامه‌های پرمخاطب اقتصادی، فقط نمونه‌ای از این زد و بندهاست.
دکتر علی اکبر زارع‌نژاد مشاور وزیر بهداشت دراین باره می‌گوید: اخیراً برخی شرکت‌ها اقدام به تبلیغ محصولات خود با پرداخت مبالغ کلان میلیاردی به برخی رسانه‌ها کرده‌اند.
این مقام مسئول عنوان می‌دارد: مشکل مسئولان حوزه سلامت کشور تبلیغ برند یا برندهای خاص نیست، بلکه متأسفانه اینها از ظرفیت رسانه‌ها برای تبلیغ فرآورده‌هایی استفاده کرده‌اند، که برای سلامت مردم بسیار مضر است.
زارع‌نژاد ایجاد سازو کاری دقیق و قابل کنترل برای تأمین سلامت مردم را از وظایف حاکمیتی و گریز‌ناپذیر دولت‌ها، دانسته و می‌گوید: فرهنگ‌سازی و آموزش دو پیش نیاز اساسی است، اما روندی تدریجی دارد و با اقدام ضربتی نمی‌توان فرهنگ مردم را تغییر داد. اما برخورد با «رفتارهای سوداگرانه»که آگاهانه و صرفاً برای کسب سود بیشتر، سلامت مردم را مورد هدف قرار می‌دهند باید با نهایت قدرت، جدیت و فوریت انجام پذیرد. به طوری که نباید سلامت افراد جامعه، قربانی منفعت‌طلبی‌های ناسالم برخی کارخانه‌دارها، برخی واردکنند‌‌ه‌ها و عده ای که برای ثروتمندشدن عجله دارند و می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را بپیمایند، شود.

ممنوعیت استفاده از روغن گیاهی در فرآورده‌های لبنی از اول مهر
با تبلیغات و آموزش‌هایی که درباره «خود مراقبتی» از طریق رسانه ملی و مطبوعات شده، امروز کمتر کسی است که نداند علت عمده آمار بالای مرگ و میر در کشور، بیماری‌های قلبی و عروقی است که از مصرف بالای چربی نشأت می‌گیرد. در حال حاضر 15 میلیون ایرانی از بیماری چربی خون که عامل اصلی افزایش سرطان و مقاومت به انسولین است، رنج می‌برند. حالا وقتی برخی از تولید‌کنندگان لبنیات در کشور با علم به این موضوعات اقدام به تولید و تبلیغ مواد لبنی پر چرب می‌کنند و از طرفی رسانه‌ها خارج از تعهد و تکلیفی که بر عهده دارند به این وضعیت دامن می‌زنند، تردیدی نیست که پای سود‌جویی و منفعت طلبی کلان در میان است.
دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: پیش از این دستورالعملی برای میزان مصرف چربی استاندارد در فرآورده‌های لبنی که حاوی چربی گیاهی هستند، وجود نداشت، اما با توجه به تشکیل کارگروهی در وزارت بهداشت به این منظور، میزان استاندارد مصرف چربی در فراورده‌های لبنی مشخص شد، اما هنوز این استانداردها که تعیین‌کننده راه خواهد بود، به تصویب نرسیده است. دیناروند می‌افزاید: با تصویب و ابلاغ دستورالعمل مصرف چربی در فرآورده‌های لبنی، هیچ تولید‌کننده‌ای اجازه تولید یا تبلیغ فرآورده‌های لبنی خارج از این استاندارد را نخواهد داشت و در صورت چنین اقدامی متخلف محسوب می‌شود.
این مقام مسئول از یک توافق با برخی شرکت‌های تولید‌کننده لبنیات در کشور خبرداده و می‌گوید: براساس این توافق که به درخواست خود شرکت‌ها صورت گرفت از ابتدای مهر ماه سال‌جاری فرآورده‌هایی مانند پنیر خامه‌ای که مجوز استفاده از چربی گیاهی داشتند، بدون چربی گیاهی تولید خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha