مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: زولیبا و بامیه بدترین نوع شیرینی است كه در ماه رمضان استفاده می‌شود زیرا به دلیل نوع پخت و ترکیبات آن مانند شکر و روغن فراوان، حاوی مقادیر زیادی از کالری است.

سیدعلی کشاورز متخصص تغذیه در گفت وگو با  ایسنا، اظهار داشت: شیرینی که برای ماه رمضان توصیه می شود، خرما است که هم قند مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و همچنین این نوع قند مضرات قند معمولی را ندارد و دارای نمک‌هایی است که بدن از دست می‌دهد.

وی در خصوص رژیم غذایی مردم در ماه رمضان گفت: بررسی‌ها نشان داده است در ماه رمضان چربی و قند خون بعضی از روزه داران افزایش می‌یابد و افراد دچار اضافه می‌شوند که این به دلیل رفتارهای غلط تغذیه‌ای، پرخوری و افراط در برنامه غذایی است.

دکتر کشاورز ادامه داد: با وجود این نوع از رفتارهای تغذیه‌ای نه تنها انرژی دریافتی کم نمی‌شود بلکه بعضاً انرژی دریافتی افراد روزه دار به علت افراط و پرخوری بیشتر هم می‌شود.

مدیرگروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاكید بر خوردن سحری به منظور سلامتی بدن، مصرف مایعات را نیز در هنگام سحر ضروری دانست و در ادامه افزود: به عنوان منبع پروتئین، افراد روزه دار می توانند گوشت، مرغ، ماهی و یک یا دو عدد تخم مرغ و یا حبوبات را در هنگام سحر میل کنند، همچنین استفاده از نان، برنج، ماکارونی و یا یک پیاله ماست و نیز سبزی خوردن در هنگام سحر می‌تواند میزان بروز تشنگی و گرسنگی را در طی روز کاهش دهد.

دکتر کشاورز با اشاره به افراد روزه داری که در طول روز ضعف زیادی دارند، گفت: هر چه میزان مواد غذایی حاوی پروتئین در زمان سحر افزایش یابد، ضعف و گرسنگی در طول روز کمتر می‌شود؛ بنابراین فرد روزه دار باید مقدار پروتئین بیشتری را در هنگام سحر مصرف كند.

وی در خصوص افرادی که احساس تشنگی شدیدی دارند، گفت: این افراد باید در هنگام سحر مواد پروتئینی کمتری مصرف کنند و در طول مدت سحر مایعات فراوان را با فاصله بنوشند؛ همچنین مدت زمان سحر را با آرامش و بدون استرس سپری کنند.

این متخصص تغذیه در خصوص زمان افطار اظهار داشت: مهمترین کمبودی که بدن انسان با آن مواجه می‌شود، آب، نمک و مواد قندی است؛ بنابراین فرد روزه دار باید روزه خود را با مایعات گرم مثل شیر، چای، آش و سوپ باز کند. ضمن این که در طبخ سوپ و آش اگر از سبزی استفاده شود نمک‌های مورد نیاز بدن مانند سدیم، پتاسیم و منیزیم که در طول روز از دست رفته است، جبران خواهد شد.

وی در پایان افزود: بهتر است افراد بالغ شام را حداقل دو ساعت پس از افطار صرف کنند، اما نوجوانان و افراد تازه بالغ به دلیل آن که در سن رشد هستند می‌توانند پس از افطار شام را میل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha