پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12032

به منظور ارتقائ سلامت افراد باید به بهداشت محیط خانه توجه ویژه داشت.

دكتر هومن انگورانی كارشناس بهداشت و سلامت رسانه و متخصص پزشكی ورزشی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شبكه خبر گفت : بهداشت محیط خانه از ابعاد مختلف، دارای اهمیت است و با در نظر گرفتن این ابعاد می توان به تامین سلامت افراد كمك كرد.

وی تصریح كرد: رفع نیازهای جسمی و روحی افراد ساکن در منزل، جلوگیری از انتشار بیماری ها، دفع بهداشتی فاضلاب و زباله، داشتن نور و تهویه مناسب ، استفاده مناسب از وسایل بهداشت فردی، نبودن سر و صدای بیش ازحد، پیشگیری از حوادث برای کودکان و سالمندان و ... از جمله موارد اهمیت بهداشت محیط خانه است.

دكتر انگورانی با تاكید بر اینكه کمبود نوز منازل، رطوبت، گرد و غبار و رعایت نكردن بهداشت فردی باعث بروز بیماریهای مختلفی در افراد خواهند شد ، افزود محل خانه باید در جای مناسب و بالاتر از محیط اطراف باشد و ظرفیت اتاق ها با توجه به تعداد افراد خانواده در نظر گرفته شود  و برای تأمین سلامت افراد خانواده ، حرارت داخل ساختمان بهتر است ، در فصول سرد سال حدود 18 تا 20 درجه سانتی گراد و در فصول گرم بین 21 تا 23 درجه  باشد و محل ساختمان و اتاق ها و در و پنجره های آن باید به گونه ای باشد که نور خورشید بتواند به راحتی به درون اتاق بتابد چرا كه كمبود نور افزون بر تاثیر منفی بر بهداشت روان اعضای خانواده ،گاه مشكلاتی را از نظر از بین بردن میكروب لباس ها و ملحفه های شسته شده ایجاد می كند.

وی افزود: برای پیشگیری از حوادث و سوانح در خانه كه یكی از مهمترین علل مرگ و میر و معلولیت در كودكان خردسال و سالمندان به حساب می آید ، کارهای مربوط به پخت و پز باید در آشپزخانه یا محل مجزایی انجام گیرد و نحوه قرار دادن وسایل خانه و داروها و تركیبات شوینده  ومواد شیمیایی به گونه ای باشد كه باعث ایجاد مشكل نشود.
 
 وی تصریح كرد: منازل مسکونی باید مجهز به توالت و دستشویی های بهداشتی و قابل شستشو باشند و نحوه نگهداری وسایل بهداشت فردی نظیر مسواك به گونه ای باشد كه باعث ایجاد آلودگی در آن ها نشود.

به گفته دكتر انگورانی : قرار دادن مسواك ها در یك ظرف یا لیوان عمومی در كنار مسواك سایر اعضای خانواده از نظر اصول بهداشتی صحیح نیست و ممكن است باعث انتقال میكروب ها از سطوح اطراف و یا سایر مسواك ها شود كه این امر به نوبه خود می تواند زمینه ساز بروز عفونت های دهان و دندان و آفت های ناحیه دهان شود ، از این رو توصیه می شود كه مسواك هر فرد به طور جداگانه و در یك سرپوش در بسته نگهداری شود.

این كارشناس بهداشت و سلامت رسانه با تاكید بر ضرورت جمع آوری و دفع بهداشتی زباله محل مسکونی خاطرنشان كرد : جمع آوری و دفع غیر بهداشتی زباله ها می تواند عاملی برای انتقال میكروب ها و بروز بیماری ها و همچنین تجمع انواع حشرات و سوسك شود.

وی اضافه كرد: در روستاها محل زندگی انسان، باید از محل نگهداری دام ها کاملاً مجزا باشد تا خطر ابتلا به بیماریهای مشترك بین انسان و دام به حداقل برسد.

وی قرار دادن درپوش های پلاستیکی در داخل پریزهای برق ،  نگهداری داروهای موجود در منزل در قفسه های قفل دار ، قرار دادن سموم گیاهی و جانوری در مکان های مطمئن و خودداری از قرار دادن چراغ خوراک پزی در اتاق را از دیگر نكات ضروری برای افزایش امنیت و حفظ سلامت اعضای خانواده ذكر كرد.

وی در خصوص نگهداری میوه ها و سبزیجات در یخچال تصریح كرد بهتر است میوه ها و سبزیجات پس از شستن و ضد عفونی كردن در یخچال گذاشته شوند و درصورتی كه این مواد به صورت نشسته در یخچال قرار داده می شوند حتما باید در محفظه شیشه ای زیر یحچال و به صورت جداگانه قرار داده شوند تا با سایر مواد غذایی تماس نداشته باشند و باعث آلودگی آنها نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha