از زمان شیوع بیماری وبا در ایران تا به امروز علاوه بر سبزیجات و آبهای آلوده ورود اتباع مبتلا به این بیماری به داخل کشور یکی دیگر از دلایل ابتلای ایرانیان به این بیماری و شیوع آن بوده است. ایران بعد از پاکستان دومین کشور مهاجر پذیر در دنیا به حساب می آید.

سلامت نیوز: از زمان شیوع بیماری وبا در ایران تا به امروز علاوه بر سبزیجات و آبهای آلوده ورود اتباع مبتلا به این بیماری به داخل کشور یکی دیگر از دلایل ابتلای ایرانیان به این بیماری و شیوع آن بوده است. ایران بعد از پاکستان دومین کشور مهاجر پذیر در دنیا به حساب می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت شفاف،از سال 57 تا به امروز یعنی بعد از شروع جنگ میان مجاهدین افغان با شوروی سابق کشور ما پذیرای مهاجران افغان بوده است، به صورتی که حدود 12 تا 15 درصد جمعیت کشور افغانستان را در خود جای داده است

تشنگی زیاد، استفراغ بدون حالت تهوع، اسهال آبکی، گرفتن ماهیچه‌های پشت ساق پا، کم شدن ادرار، ادرار با رنگ زرد و سایر علائم، در یک فرد نشان از بیماری وبا دارد.

بیماری وبا از عمر 451 ساله اش، سابقه 44 سال در ایران دارد. اگرچه اولین زمان ظهورش از کشور هندوستان بود ولی به سرعت جهان را در نوردید و از روسیه تا اروپای غربی را گرفتار خود کرد، این بیماری در طول تاریخ هفت بار همه گیری جهانی داشته و از تمامی مردمان جهان قربانی گرفته است.

اپیدمی بیماری وبا برای اولین بار در سال 1344 در ایران آغاز شد و مطابق آمارهای رسمی، حدود 40 هزار ایرانی به دلیل ابتلا به آن جان خود را از دست دادند.

دومین اپیدمی این بیماری در سال 77 اتفاق افتاد و در این سال به دلیل شیوع وبا در بسیاری از نقاط کشور، بیش از 11 هزار نفر مبتلا شدند و 110 نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست دادند. یک‌سال بعد نیز دوباره آمار مبتلایان وبا افزایش یافت و در سال 78 بیش از هزار نفر دیگر به بیماری وبا مبتلا شدند.

از سال 79 تا سال 84 هم به طور متناوب، هر سال حدود صد بیمار مبتلا به وبا در کشور شناسایی شده است.

بیماری وبا که در گذشته در میان ایرانیان به بیماری مرگامرگی معروف بوده است اگرچه منبع امنی برای ادامه زندگی به نام انسان دارد ولی از طریق نوشیدن آب آلوده یا خوردن ماهی نپخته یا خوردن صدف‌ به بدن انسان ها وارد می شود.

با وجود این که درصد کمی از مبتلایان به این بیماری از مرگ نجات پیدا کرده اند و وبا در طول تاریخ قربانیان زیادی را گرفته است ولی می‌تواند به آسانی قابل پیشگیری باشد. در ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی به علت استفاده از سیستم‌های آب و دفع پساب پیشرفته، وبا تهدید مهمی محسوب نمی شود.

وبا و شیوع آن در ایران

در ایران بیشترین راه انتقال وبا، سبزی‌های آلوده‌است. سبزی‌هایی که در هنگام کاشته شدن با کود انسانی (پساب) تغذیه می‌شوند دارای بیشترین آلودگی هستند.

ماجرای آلودگی سبزیجات و آبیاری سبزیجات با آبهای آلوده از سال‌ها پیش شروع شده و گویا نمی‌توان پایانی برای آن متصور شد. ماجرای آبیاری زمین‌های زراعی پایتخت با پساب‌های صنعتی و بیمارستانی و خوردن میوه ها و سبزیجات آلوده توسط پایتخت نشینان سر دراز دارد.

این اتفاق به طور جدی اولین بار توسط دکتر علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزارت بهداشت در نخستین همایش کشوری تغذیه سالمدر سال 92 مطرح شد. وی در این مراسم خبر داد که ۵۲ درصد سبزی‌های مصرفی بیش از حد مجاز به سموم آلوده هستند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت درباره اثرات این سموم بر سلامتی مردم اعلام کرد: این موارد یک روزه عوارض خود را نشان نمی‌دهد، بلکه مشکلات آن به تدریج در مردم ظاهر می‌شود.

این ماجرا تا به آنجا ادامه دار شد که، تیر ماه امسال دکتر کاظم ندافی رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آبیاری مزارع سبزیجات و صیفیجات ۹ استان با فاضلاب خبر داد و با ابراز امیدواری افزود: "خوشبختانه در پنج تا شش سال گذشته سطح زیر کشت سبزی و صیفی که با فاضلاب آبیاری می‌شوند به یک چهارم رسیده است اما توصیه ما به مردم همچنان به شستشوی اصولی سبزی‌ها و صیفی‌هایی است که به صورت خام مصرف می‌شوند."

بر سر این ماجرا کش و قوس های فراوان به وجود آمد تا زمانی که آژیرقرمز وزارت بهداشت برای سبزیجات آلوده به صدا در آمد و وزارت بهداشت نیز از صحت آلودگی آب ها و خطر این سوموم بر سلامت مردم خبر داد.

پس از آن نیز دکتر رسول دیناروند رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که: "برنامه داریم تا پایان سال 93 از وضعیت آلودگی و باقیمانده سموم در آن دسته از میوه‌ها، سبزیجات و صیفی‌جاتی که در سبد مصرفی مردم به عنوان اقلام اصلی محسوب می‌شوند، تصویر دقیقی به دست آوریم. ضمن حمایت از تولید کنندگان مسئول و دلسوز، در برخورد معدود متخلفینی که در هر قشری ممکن است وجود داشته باشند، جدی هستیم."

پس از این گفته ها و اقدامات هنوز هم ماجرای آبیاری مزارع سبزیجات در تهران با آب فاضلاب ادامه دارد و مردم تهران و به گفته مسئولین 9 استان دیگر کشور از سبزیجاتی تغذیه می کنند که امکان ابتلای آنان را به بیماری وبا را بالا می برد.

تبعه های افغان بیشترین عامل شیوع بیماری وبا در ایران

از زمان شیوع بیماری وبا در ایران تا به امروز علاوه بر سبزیجات و آبهای آلوده ورود اتباع مبتلا به این بیماری به داخل کشور یکی دیگر از دلایل ابتلای ایرانیان به این بیماری و شیوع آن بوده است.

ایران بعد از پاکستان دومین کشور مهاجر پذیر در دنیا به حساب می آید. از سال 57 تا به امروز یعنی بعد از شروع جنگ میان مجاهدین افغان با شوروی سابق کشور ما پذیرای مهاجران افغان بوده است، به صورتی که حدود 12 تا 15 درصد جمعیت کشور افغانستان را در خود جای داده است و بر طبق آمار رسمی که رئیس ستاد افغانستان وزارت خارجه کشورمان در سال 91 از تعداد افغان های ساکن در ایران داده است حکایت از این دارد که بیش از ۳ میلیون مهاجر افغان در ایران حضور دارند که تنها حدود یک میلیون نفر از آنها به صورت قانونی در ایران زندگی می کنند.

تابستان و شیوع وبا در ایران

با شروع فصل تابستان بیماری های فراوانی در کشور شایع می شود که از جمله آنها وبا است که جان هموطنان را به خطر می اندازد. همین چند روز پیش بود که اولین تیتر از شیوع دوباره بیماری وبا بر صفحه اول روزنامه ها نقش بست. در این خبر که خبرگزاری مهر به نقل از دکتر احمدرضا فرسار معاونت مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت منتشر کرد عامل انتقال این بیماری را مرد تبعه افغان عنوان کرد که به هنگام ورود به کشور بیمار بوده که پس از مراجعه به پزشک، متوجه ابتلایش به وبا شده است.

با این وجود بر طبق آماری دکتر احمدرضا فرسار معاونت مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اعلام کرد: 78 درصد مبتلایان به وبا در سال گذشته در ایران را تبعه های افغان تشکیل می داده اند.

حال با نگاهی به آمار ورود غیر قانونی این افراد و همچنین آمار نگران کننده شیوع این بیماری در میان اتباع افغان در ایران این سوال مطرح خواهد بود که آیا باز هم باید شاهد چنین آماری از ابتلای این پناهندگان در ایران باشیم؟ چرا که با وجود ورود غیر قانونی و تخلف و سرپیچی از قانون جمهوری اسلامی اما بازهم افغان ها مهمانان ما ایرانیان هستند و مهمانانی که در بدترین شرایط از نظر بهداشتی در ایران زندگی می کنند و همین امر نه تنها جان آنان بلکه جان ما ایرانیان را نیز به خطر می اندازند.

اما با این وجود قابل توجه است که در طی این سال ها هر بار که خبر از شیوع بیماری وبا در کشور می شود مسئولین ما اتباع افغانی را عامل شیوع آن می دانند اما کسی از سبزیجاتی سخن نمی گوید که با آب فاضلاب آبیاری می شوند یا حتی فکری به حال ورود همین اتباع غیر قانونی نمی کنند.

با این حال باید پرسید که آیا دولت جدید می تواند راه حلی برای سامان دهی افغان ها و هم سالم سازی محصولات کشاورزی پیدا کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha