یک روانپزشک معتقد است بخش زیادی از تصادفات رانندگی بر اثر جا به جایی خشمی است که افراد موقع رانندگی با لجبازی نشان می‌دهند و در این میان آموزش نظریه اسناددهی به عموم جامعه می‌تواند بیش از نیمی از مشکلات اجتماعی را کاهش دهد.

سلامت نیوز: یک روانپزشک معتقد است بخش زیادی از تصادفات رانندگی بر اثر جا به جایی خشمی است که افراد موقع رانندگی با لجبازی نشان می‌دهند و در این میان آموزش نظریه اسناددهی به عموم جامعه می‌تواند بیش از نیمی از مشکلات اجتماعی را کاهش دهد.

افشین طیبی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به سؤال یکی از شهروندان درباره اینکه چرا افراد موقع رانندگی آستانه تحمل پایینی دارند، اظهار داشت: تعریف شکست و پیروزی در مورد افراد مختلف متفاوت است. برخی افراد تصور می‌کنند چنانچه موقع رانندگی به دیگران فرصت سبقت گرفتن بدهند فردی ضعیف تلقی می‌شوند.

وی افزود: خطر این موضوع زمانی است که به باوری یا ناهوشیار جمعی تبدیل ‌شود و وقتی فرهنگی غالب شود در جامعه اشاعه پیدا می‌کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان با اشاره به تأثیر الگوی مشاهده‌ای و یادگیری اجتماعی، گفت: اگر نوجوان یا کودکی این تصاویر را ببیند طبق نظریه یادگیری چنین باوری را در خود تثبیت می‌کند.

وی ادامه داد: برخی باورها حد واسط، برخی مرکزی و برخی نیز طرح‌واره هستند مثلاً یکی از طرح‌واره‌ها این است که میهمان حبیب خداست، بنابراین افراد در بدترین شرایط نیز از میهمان پذیرایی می‌کنند و او را با رویی باز می‌پذیرند. اجازه ندادن افراد برای سبقت گرفتن دیگران از آن‌ها نیز در حال حاضر به اسکیما یا طرح‌واره تبدیل شده است و به دیگران نیز یاد داده می‌شود.

این روانپزشک تصریح کرد: در تحقیقی مشخص شده است که چنانچه راننده‌ای به رانندگان دیگر اجازه عبور دهد، تنها 15 دقیقه از وقت خود را صرف کرده است، در حالی که تنش حاصل از درگیری با رانندگان دیگر که بر اثر اجازه ندادن برای عبور ایجاد می‌شود منجر می‌شود تا فرد جهت تمدد اعصاب 10 ساعت استراحت کند تا بتواند دوباره به کار خود ادامه دهد.

وی افزود: این در حالی است که افراد چنانچه از 15 دقیقه وقت خود بگذرند علاوه بر یاد دادن رفتارهای توأم با گذشت می‌توانند با استراحت کوتاهی به سایر امور زندگی خود بپردازند.

این متخصص حوزه بهداشت روان، عدم همگونی قوانین با وضعیت فرهنگی جامعه را منجر به افزایش تخلف و تخطی از قوانین عنوان کرد و ادامه داد: وقتی قوانین با وضعیت فرهنگی موجود در جامعه همسو نباشد تخلف بیشتر می‌شود و وقتی مردم نتوانند قوانین را اجرا کنند حریم آن در جامعه شکسته می‌شود، به عنوان مثال وقتی فردی مشاهده می‌کند که خسارت ناشی از ضرر و زیانی که چاله بدون هشدار در مسیری به خودروی او وارد آورده است توسط مسئولان گردن گرفته نمی‌شود ممکن است با سرعت غیرمجاز حرکت کند.

وی افزود: عدم اجرای قوانین منجر به شکستن حرمت آن می‌شود و مردم را وادار به تخطی و بی‌اعتنایی نسبت به قانون می‌کند.

این روانپزشک با بیان جابه جایی خشم به عنوان فرایندی دفاعی، اظهار داشت: در فرایند دفاعی جابه جایی، خشم جابه جا می‌شود مثلاً فردی که با مدیر خود درگیر می‌شود ممکن است خشم ناشی از آن را به افراد خانواده خود جابه جا کند گاهی گفت‌وگوهای میان رانندگان و مسافران بر اثر پول خود ناشی از خشمی است که در افراد وجود دارد و از این طریق جابه جا می‌شود.

طیبی گفت: بسیاری از تصادفات بر اثر لجبازی به وقوع می‌پیوندد که می‌تواند ناشی از جابه جایی خشم باشد، همچنین افکار بدبینانه در رانندگی بالاست، طبق نظریه اسناد دهی انسان‌ها مشکلات خود را به موقعیت و مشکلات دیگران را به شخصیت آن‌ها ارتباط می‌دهند، مثلاً در رانندگی چنانچه فردی با خودروی دیگری تصادف کند می‌گوید چرا فاصله مجاز را رعایت نکردی و چنانچه خودرویی با او تصادف کند می‌گوید چرا با این سرعت رانندگی می‌کنی، در واقع افراد پیشرفت خود را به شخصیت و شکستشان را به موقعیت اسناد داده و در مورد دیگران موفقیت را به موقعیت و شکست را به شخصیت ارتباط می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نظریه اسناد دهی را به عموم جامعه آموزش دهیم بیش از نیمی از مشکلات اجتماعی موجود کاهش می‌یابد.
-

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha