شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از زمان تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور نه تنها به اهداف مذکور در قانون نرسیده‌ایم، بلکه شاهد افزایش مصرف قلیان و کاهش سن مصرف کنندگان در کشور بودیم که این نشان از ضعف در نظارت‌ها دارد.

سلامت نیوز: نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: از زمان تصویب قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور نه تنها به اهداف مذکور در قانون نرسیده‌ایم، بلکه شاهد افزایش مصرف قلیان و کاهش سن مصرف کنندگان در کشور بودیم که این نشان از ضعف در نظارت‌ها دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عبدالرحمان رستمیان با بیان این که قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور از سال 1385 به تصویب رسید، افزود: قانونی که در بیشتر کشورها وجود دارد و یک قانون بین المللی و قابل اجراست، چرا که بسیاری از بیماری‌ها از جمله قلب و عروق، سرطان و کاهش طول عمر افراد به دلیل مصرف مواد دخانی است، پس چه کاری مهم تر از جلوگیری از مصرف سیگار و قلیان.

وی با بیان این که نظارت های متعددی از سوی همکاران بهداشت، نیروی انتظامی، اصناف انجام می شود، ادامه داد: نظارت های از سوی نهادهای مختلف انجام می شود تا بتوانیم از عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی جلوگیری کنیم؛ اما در برخی از استانها به دلیل عملکرد مناسب موفق و در برخی دیگر ناموفق عمل کردیم.

رستمیان با بیان این که در حال حاضر قانون و برنامه برای کاهش مصرف داریم، اما در نظارت و اجرا ناموفق و ضعف داریم، اظهارکرد: البته هر ساله گزارش عملکرد سازمان ها و وزارتخانه هایی که موظف به اجرای قانون هستند به کمیسیون بهداشت مجلس ارائه می شود که سال گذشته خیلی از این گزارش ها ناقص بوده است. سازمان های مربوطه وظیفه دارند که هر 6 ماه گزارش علمکرد دهند.

وی با بیان این که قرار بود از ابتدای سال 85 با تصویب قانون جامعه کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در کشور مالیات مواد دخانی در سال 10 درصد افزایش یابد، ادامه داد: این موضوع از سال گذشته اجرایی شده است و هزینه های آن، سال گذشته 180 میلیارد تومان، به نهادهایی چون شهرداری، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و صدا و سیما داده می شود تا در راستای کاهش مصرف مواد دخانی و فرهنگ سازی در این زمینه گام بردارند، بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد

افزایش مالیات هر کالای آسیب رسان همچون سیگار باعث خرید کم تر طبقات متوسط جامعه و کاهش مصرف مواد دخانی در این قشر و افزایش سلامتی آن ها می شود، لذا باید تلاش کنیم تا هر سال برای حفظ سلامتی مردم عوارض مواد دخانی را افرایش دهیم.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان اظهارکرد: نظارت‌ها باید بیشتر و با جدیت پیگیری شود، کاربری اماکن ارائه مواد دخانی تغییر یابد و دیگر مجوز فعالیت به این گونه اماکن داده نشود، پرکردن صحیح اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، افزایش مالیات مواد دخانی در کشور به طور سالانه، فرهنگسازی از طریق رسانه و سازمان‌های فرهنگی و آموزشی کشور از جمله مواردی است که می تواند به کاهش مصرف مواد دخانی در کشور شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha