شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 120366

یک فوق تخصص غدد با تاکید بر اینکه مشکلات غده تیروئید در دوران بارداری باید جدی گرفته شود، گفت: عدم تشخیص پرکاری تیروئید ممکن است به زایمان زودرس، سقط جنین، افزایش ضربان قلب و کاهش رشد جنین منجر شود.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد با تاکید بر اینکه مشکلات غده تیروئید در دوران بارداری باید جدی گرفته شود، گفت: عدم تشخیص پرکاری تیروئید ممکن است به زایمان زودرس، سقط جنین، افزایش ضربان قلب و کاهش رشد جنین منجر شود.

دکتر محبوبه سادات حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه هورمون‌های تیروئید نقش موثری را بر تکامل عصبی جنین ایفا می‌کنند، گفت: تشخیص کم کاری یا پرکاری تیروئید افراد قبل از زایمان جهت جلوگیری از ابتلای جنین به بیماری‌های مغزی، اعصاب، کوتاهی قد و عقب ماندگی ذهنی الزامی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله یادآور شد: بزرگ‌ترین خطر کم کاری تیروئید به تاخیر انداختن رشد کودک و کندذهنی او بعد از تولد است. بنابراین اگر کم کاری تیروئید مادر باردار درمان نشود، منجر به مشکلات طولانی مدت بر مادر و فرزند می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مناسبی جهت تشخیص کم کاری یا پرکاری تیروئید افراد قبل از زایمان در تمام کشورها انجام شده است، اظهار کرد: مادران باید قبل از اقدام به بارداری برای تشخیص و درمان وضعیت تیروئید خود مراحل لازم را طی کنند.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم با تاکید بر اینکه بیشتر زنان بارداری که هورمون تیروئید در آنها کم ترشح می‌شود در زایمان خود دچار مشکل می‌شوند، تصریح کرد: عدم تشخیص کم کاری تیروئید ممکن است منجر به ناباروری شود.

حسینی خاطرنشان کرد: عدم تشخیص پرکاری تیروئید نیز ممکن است منجر به زایمان زودرس، سقط جنین، افزایش ضربان قلب و کاهش رشد جنین شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در پایان با اشاره به اینکه مشکلات غده تیروئید در دوران بارداری و بسیار شایع است، گفت: باید علاوه بر تجویز دارو به زنان باردار توصیه شود که هر شش هفته یک بار جهت انجام آزمایش تیروئید اقدام کنند تا میزان هورمون تیروئید در خون مشخص شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha