پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12038

دانشمندان از سال‌ها قبل قادر به كشت سلول‌ها در خارج از بدن بودند، ولی فناوری رشد شبكه‌های پیچیده و سه ‌بعدی سلولی برای جایگزینی بافت آسیب دیده، موضوعی است كه اخیراً توسعه یافته است.

این زمینه كه مهندسی بافت نامیده می‌شود در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های شگفت آوری را در پزشكی كشور ما به وجود آورده و نام محققان ایرانی را به‌عنوان نظریه‌پردازانی جوان در مجامع علمی جهانی مطرح كرده است.

آنچنان‌كه ساخت كبد زیست مصنوعی موسوم به BAL به كمك مهندسی بافت، دستاورد نوینی است كه روز گذشته در دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با حضور وزیر بهداشت و ریاست دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و سرپرست گروه تحقیق معرفی شد؛ یكی از طرح‌های تحسین‌برانگیزی است كه پس از سال‌ها بررسی و آزمایش سرانجام به بهره‌برداری رسیده است.

دكتر علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در رابطه با این دستاورد علمی نوین، به همشهری می‌گوید: این طرح در ادامه فعالیت‌های شكل گرفته در حوزه مهندسی بافت، پس از سال‌ها كه از طرح اولیه‌اش می‌گذرد، سرانجام پس از به تایید رسیدن توسط شورای دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی كه متشكل از استادان و اعضای هیأت علمی این دانشگاه است، معرفی می‌شود.

زالی، در ادامه به تایید این طرح از سوی وزارت بهداشت هم اشاره كرده و می‌افزاید: آقای دكتر لنكرانی،  وزیر بهداشت هم با توجه به اشرافی كه در رابطه با مباحث مربوط به كبد و مبانی این طرح داشتند، این طرح را تایید كرده‌اند.

این در حالی است كه ساخت كبد زیست مصنوعی برای بیماران با بیماری‌های سخت و كشنده كبدی، می‌تواند بارقه‌هایی از امید را به همراه داشته باشد.

دكتر زالی، بیماران مبتلا به هپاتیت برق‌آسا كه مرگ و میر بسیار بالایی دارد را یكی از مخاطبان اصلی این طرح می‌داند و معتقد است كه بیماران كبدی نیازمند پیوند - كه همیشه با مشكلاتی از قبیل ماندن طولانی در فهرست انتظار یا پس خوردن عضو پیوندی مواجه بودند - از این پس می‌توانند از كبد زیست مصنوعی استفاده كنند.

دكتر جلال‌الدین غنوی، سرپرست گروه تحقیق و مبتكر كبد زیست مصنوعی بر بستر نانو ماتریكس نیز در رابطه با مزیت‌های این فناوری به همشهری می‌گوید: اگرچه تنها راه درمان در مراحل انتهایی بیماری‌های كبدی در مرحله حاد و مزمن، پیوند كبد محسوب می‌شود، اما با توجه به تعداد محدود دهندگان این عضو در ایران (كه اكثریت آنها دچار مرگ مغزی هستند) فهرست بیماران نیازمند بسیار طولانی است و این بیماران همیشه با مشكل مواجه هستند.

به این معنا كه در سال به‌طور متوسط 140 تا 200 نفر دهنده عضو وجود دارد و با توجه به شیوع 5/1 تا 2 میلیون نفری هپاتیت در ایران، به 3‌تا 5‌هزار كبد جهت پیوند نیاز است.

همچنین ایجاد هپاتیت برق‌آسا با مرگ و میر بیش از 90درصد (مرگ و میر 800 هزار نفر در دنیا و بیش از 10 هزار مورد در آمریكا) همراه بوده است و نیاز به‌روشی دارد كه در مرحله حاد نارسایی كبد بتواند جایگزین این ارگان شود.

به گفته دكتر غنوی، این در حالی است كه اگر اعمال اصلی كبد در مدت مرحله بحرانی كه سلول‌های كبد تخریب شده اند، به وسیله روش‌های جایگزین جبران شود، درصد بهبودی این بیماران بالا می‌رود و بنابراین امكان نیاز به پیوند كبد مرتفع می‌شود و هزینه‌های آن نیز حذف خواهد شد.

دكتر زالی نیز با بیان اینكه در این طرح، قرار گرفتن سلول‌ها با این ظرافت در جای خود و در یك كنام سلولی اتفاق بزرگی است كه BAL دارد، تاكید می‌كند كه همین استقرار زیبای سلول‌ها در آشیانه‌های سلولی توسط مهندسی بافت، آن را از سایر نمونه‌های جهانی متمایز می‌كند.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، در ادامه به نمونه دیگری از كبد مصنوعی كه سابقا در آلمان ساخته شده بود، اشاره می‌كند و می‌افزاید: قیمت این نمونه‌ها چیزی حدود 100 هزار یورو است و برای حمل آن نیز حتما باید یك هواپیما چارتر شود، اما دستگاه ما بسیار ساده است و تقریبا یك صدم آن هزینه دربر دارد.
تاریخ درج: 6 شهریور 1387 ساعت 19:14     تاریخ تایید: 6 شهریور 1387 ساعت 20:09     تاریخ به روز رسانی: 6 شهریور 1387 ساعت 20:08    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha