یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 120398

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به تشریح چالشهای پیش روی افزایش جمعیت در کشور پرداخت و اولویت این وزارتخانه را کاهش فاصله تولد اولین فرزند بعد از ازدواج عنوان کرد.

سلامت نیوز: مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت به تشریح چالشهای پیش روی افزایش جمعیت در کشور پرداخت و اولویت این وزارتخانه را کاهش فاصله تولد اولین فرزند بعد از ازدواج عنوان کرد.

دكتر محمد اسماعیل مطلق در گفتگو با مهر به موضوع ایجاد بسترهای مناسب برای تکثیر نسل در کشور اشاره کرد و افزود: اگر زیرساختهای لازم فراهم شود، برخی از موانعی كه در حال حاضر بر سر راه ارتقای نرخ باروری كلی در کشور وجود دارد، برطرف خواهد شد.

به گفته وی، یكی از اصلی ترین موانع بر سر راه افزایش نرخ باروری در جامعه، كم بودن تعداد ازدواجها در مقایسه با جمعیت در آستانه ازدواج است.

مطلق ادامه داد: اگر جمعیت بالغ بر 11 میلیون نفر در کشور اقدام به ازدواج كنند، فرزندآوری آنان نرخ باروری كلی را افزایش خواهد داد و بسیاری از مشكلات اجتماعی موجود نیز با افزایش ازدواجها كاهش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: یكی از مهمترین بسترها برای افزایش ازدواج، فرهنگ سازی برای ازدواج مناسب و نیز ارتقای آگاهی جوانان در ارتباط با مزایای ازدواج خواهد بود. بنابراین از دستگاههای فرهنگ ساز انتظار می رود كه با اتخاذ رویكردهای مشتری محور به این امر مهم اقدام كنند.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، در ادامه با اعلام اینکه بالغ بر سه میلیون زوج نابارور در كشور داریم، اظهارداشت: فرآیندهای حمایتی از این افراد توسط وزارت بهداشت آغاز شده و اگر حمایت سایر دستگاههای ذیربط را به همراه داشته باشد، مانع مهمی از سر راه فرزندآوری خانواده ها برداشته می شود.

به گفته مطلق، یك زیرساخت بسیار مهم دیگر پایداری خانواده هاست. متاسفانه بیش از 50 درصد طلاقها در پنج سال اول زندگی رخ می دهد. این امر به این مفهوم است كه تعداد قابل توجهی از خانواده ها، در بهترین سنین فرزند آوری و باروری از هم پاشیده می شوند.

وی تاکید کرد: همه زیرساختهایی كه سبب تحكیم بنیان خانواده ها شود، می تواند بستر مناسبی برای تكثیر نسل در کشور فراهم آورد.

مطلق ادامه داد: فرهنگ رو به رشد تك فرزندی یكی دیگر از نقاط مهم مداخله و بسترسازی است. از همه دستگاههای ذیربط انتظار می رود كه با رویكرد علمی در این زمینه برنامه ریزی كنند. وزارت بهداشت نیز به نوبه خود وارد این عرصه شده و این مسئله را در چارچوب ابعاد مختلف سلامت، بررسی و تبیین می كند.

به گفته مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، كاهش فاصله تولد اولین فرزند بعد از ازدواج و نیز كاهش فاصله بین فرزندان از دیگر اولویتهای وزارت بهداشت است.

وی افزود: دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، مناسب سازی مشاوره ها را در راستای كاهش فاصله های یاد شده و با توجه به حفظ و ارتقای سلامت مادران و كودكان آغاز نموده و امید است با فعالیتهای در دست اجرا، ارتقای آگاهی جامعه مخاطب و تغییر رفتار خانواده ها را موجب شود.

مطلق در پایان گفت: یكی دیگر از زیرساختهای مهم، ساز و كارهای اقتصادی است که امید می رود دولت یازدهم بتواند با برنامه ریزی ها و اقدامات كارآمد، در این زمینه نیز به موفقیت های قابل قبولی دست یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha