یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 120400

روز گذشته، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از فرسوده بودن 40 درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور خبر داد. اظهارنظر این مقام مسئول در وزارت بهداشت در حالی است که در چند روز گذشته، وزیر بهداشت با اعلام اینکه نیمی از بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند، عنوان کرد:‌ نحوه ارائه خدمات در این مراکز به دلیل فرسودگی بالا به هیچ وجه زیبنده بیماران نیست.

تردید‌هایی درباره کیفی‌سازی طرح تحول

سلامت نیوز: روز گذشته، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از فرسوده بودن 40 درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور خبر داد. اظهارنظر این مقام مسئول در وزارت بهداشت در حالی است که در چند روز گذشته، وزیر بهداشت با اعلام اینکه نیمی از بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند، عنوان کرد:‌ نحوه ارائه خدمات در این مراکز به دلیل فرسودگی بالا به هیچ وجه زیبنده بیماران نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،فرسودگی بیمارستان‌ها و تخت‌های بیمارستانی ازجمله مشکلاتی است که همزمان با آغاز به کار و فعالیت طرح تحول سلامت، بارها از سوی مسئولان دولتی مطرح شده است. تاکید بر این موارد در حالی است که در سال‌های اخیر، نظام سلامت و به ویژه بیمارستان‌های دولتی با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند. کمبود تخت‌های بیمارستانی، کیفیت پایین برخی از ابزارها و تجهیزات بیمارستانی، هزینه بالای اداره بیمارستان و ناتوانی بیمارستان‌ها از پرداخت بدهی، توزیع نامتناسب بیمارستان‌ها و فضای درمان در نقاط مختلف کشور و کمبود پزشک متخصص در مناطق محروم ازجمله مسائلی است که نظام سلامت و در مرحله بعد شهروندان را با چالش‌های جدی مواجه ساخت. گسترش مشکلات زیرساختی و ناتوانی دولت از تامین هزینه‌های لازم برای تامین بستر‌های درمانی مناسب و ایجاد فضای مناسب درمانی، مسئولان وزارت بهداشت دولت یازدهم را بر آن داشت تا با استمداد از بخش خصوصی، زیرساخت‌های لازم برای ایجاد بیمارستان‌های دولتی مجهز را فراهم کنند.


 جبران کمبود‌های بیمارستان‌های دولتی
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در تازه‌ترین اظهارات خود گفت: مشارکت بخش خصوصی در توسعه و تجهیز بیمارستان‌های دولتی، به هیچ‌وجه هزینه‌های پرداختی از سوی مردم را افزایش نخواهد داد. ایرج حریرچی با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه سلامت مشارکت بخش خصوصی را طلبیده است، عنوان کرد: در بخش توسعه زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان، مشارکت بخش عمومی و خصوصی اعتقاد راسخ وزارت بهداشت است؛ طرحی که کشورهای ثروتمند نیز به آن عمل می‌کنند. به گفته او، درحال حاضر در کشور به ازای هر هزار بیمار، 7/1 تخت در بیمارستان‌ها داریم که این میزان در کشورهای دیگر سه تخت به ازای هر هزار بیمار است. حریرچی با اشاره به اینکه 40 درصد از این تخت‌ها فرسوده بوده و در برابر زلزله مقاوم نیستند، خاطرنشان کرد: توزیع این تخت‌ها مناسب نیست به طوری که برخی بیمارستان‌ها 110 درصد ضریب اشغال تخت دارند و در برخی دیگر، این ضریب اشغال زیر 15 درصد است. او با بیان اینکه با تغییر بافت جمعیتی و حرکت به سمت سالمندی، نیاز داریم تعداد تخت‌های بیمارستانی را افزایش دهیم، افزود: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام موجود و احداث مراکز درمانی جدید نیز  با منابع دولتی و در حالت خوشبینانه، 10 الی 20 سال زمان نیاز داریم. به گزارش مهر، حریرچی با اشاره به اینکه اولین قرارداد وزارت بهداشت در این راستا با بنیاد مستضعفان برای احداث و تجهیز 5 بیمارستان در خرمشهر، آبادان و اهواز، به امضا رسیده است، افزود: هدف ما از اجرای این طرح به هیچ‌وجه خصوصی‌سازی نیست و به هیچ‌وجه قرار نیست هزینه‌های پرداختی از سوی مردم افزایش یابد. ضمن اینکه، تاکید اصلی ما بر ارائه خدمات مناسب در مناطق محروم است.


 بیمار پشت‌نوبتی
ارائه خدمات پزشکی در نقاط محروم وعده وزارت بهداشت بر آماده‌سازی بیمارستان‌های موجود در مناطق محروم در حالی است که در سال‌های اخیر توزیع نامتناسب بیمارستان‌ها و ساخت غیرکارشناسی مراکز درمانی در مناطق مختلف کشور به شکل‌گیری پدیده‌هایی چون صف‌های طویل و پشت نوبتی‌های طولانی در بیمارستان‌های دولتی انجامیده است. در واقع، ساخت بیمارستان‌های دولتی در مناطقی که نیروی انسانی متخصص ندارد، عدم تجهیز بسیاری از بیمارستان‌های کشور و مراجعه بیماران به بیمارستان‌های کلانشهر‌ها به ویژه تهران در سال‌های اخیر موجب شد تا بسیاری از بیماران با پدیده‌ای به نام بیمار پشت‌نوبتی مواجه شوند. بیماران پشت‌نوبتی که به دلیل حجم بالای بیمار در بیمارستان‌های دولتی بعضا تا چند ماه در صف انتظار عمل جراحی می‌مانند، آسیبی جدی در سیستم سلامت کشور به شمار می‌روند. این آسیب اما زمانی جدی‌تر می‌شود که بدانیم کمبود‌های موجود در پذیرش بیمار و انتظار بیمار در فهرست پشت‌نوبتی به ایجاد روابط پشت پرده و واسطه‌گری‌ها و دلالی‌ها دامن زده است. زیرمیزی، پول چای و عناوینی از این دست، همه از انواع رانت‌ها و روابطی هستند که تنها برای تسریع روند انجام عمل جراحی در برخی بیمارستان‌های دولتی رواج پیدا کرد. با وجود آنکه وزارت بهداشت بارها بر ضرورت برخورد و مقابله با متخلفان در این زمینه خبر داد، وجود محدودیت‌ها و تنگناهای بیمارستان‌های دولتی تا به حال بر جای خود باقی مانده است.


 اجرای طرح تحول سلامت به هر قیمتی
طرح تحول سلامت که در چند ماه گذشته شروع به فعالیت کرده است، به گفته مسئولان وزارت بهداشت با بازخورد‌های مناسب از سوی مردم روبه‌رو بود. این در حالی است که نظام سلامت کشور، در حال حاضر با مشکلات زیرساختی قابل‌توجهی روبه‌رو است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این مطلب می‌گوید: وجود کمبود و عدم زیرساخت‌سازی لازم را نمی‌توان انکار کرد اما، وجود این محدودیت‌ها دلیل خوبی برای ممانعت از اجرای طرح تحول سلامت نیست. محمدحسین قربانی در ادامه تصریح می‌کند: طرح تحول سلامت، یکی از اقداماتی است که با همکاری وزارت بهداشت و مجلس به ثمر رسید. در واقع، مجلس با اختصاص بودجه، منابع مالی لازم برای اجرای این طرح را فراهم کرد. او همچنین عنوان می‌کند: جامعه ما جامعه‌ای درمان‌محور است. درست است که درحال حاضر زیرساخت‌های لازم ایجاد نشده است اما اگر برای اجرای این طرح منتظر شکل‌گیری زیرساخت‌ها بودیم هیچ‌گاه این حرکت بزرگ شکل نمی‌گرفت. قربانی می‌گوید: به نظر من، این حرکت بزرگ باید از یک‌جا شروع شود. همزمان با اجرای طرح هم می‌توان زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. به طور مثال، یکسان‌سازی بیمه‌ها، کمبود نیروی انسانی لازم و عدم صدور مجوز برای استخدام نیرو، ساخت بیمارستان در مناطقی که 3 هزار نفر جمعیت دارد و ناتوانی از بهره‌وری نیروی متخصص در این مناطق ازجمله مشکلات زیرساختی است که نظام سلامت ما با آن مواجه است. اما لازم است تاکید کنم که این مشکلات نباید مانعی برای اجرای خدمت‌رسانی به مردم و اجرای طرح تحول سلامت باشد.

حسین خدمت، استاد دانشگاه و عضو انجمن گوارش آمریکا نیز عنوان می‌کند: مشکلات زیرساختی در نظام سلامت کشور جدی است. درحال حاضر، تعرفه‌های درمانی ما مشکلاتی دارد. بیمارستان‌های دولتی به بیمه‌ها وابسته هستند و بیمه‌ها هم معمولا با تاخیر بدهی خود به بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کنند. این امر موجب شده تا بیمارستان‌های دولتی به دلیل مشکل بودجه همواره بدهکار باشند و امکان گسترش امکانات را نداشته باشند. او در ادامه می‌گوید: به باور من، در شرایط حاضر که برخی از بیمارستان‌های دولتی از کمترین زیرساخت‌های لازم بی‌بهره هستند، اجرای طرحی مانند طرح تحول سلامت و تزریق بودجه به نظام سلامت که خود بار مشکلات بسیار را به دوش می‌کشد، نمی‌تواند مسئولان و بیماران را به شرایط مطلوب برساند. برای تحقق اهدافمان در مرحله اول باید سرانه درمان را اصلاح و تعرفه‌های درمانی را واقعی کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha