وزارت بهداشت در ادامه طرح‌های خود برای تحول در نظام سلامت، حالا یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت و درمان کشور را نشانه گرفته است. فرسودگی بالای 50درصدی بیمارستان‌های دولتی و کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور که هدف طرح جدید وزارت بهداشت است.

خصوصی‌ها می‌سازند، دولت قسطی پرداخت می‌کند

سلامت نیوز:وزارت بهداشت در ادامه طرح‌های خود برای تحول در نظام سلامت، حالا یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت و درمان کشور را نشانه گرفته است. فرسودگی بالای 50درصدی بیمارستان‌های دولتی و کمبود تخت‌های بیمارستانی در کشور که هدف طرح جدید وزارت بهداشت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،به‌موجب این طرح قرار است با هزینه مستقیم بخش خصوصی بیمارستان‌های قدیمی و فرسوده بازسازی شوند، بیمارستان‌های جدید در مناطق کمتر برخوردار ساخته شود و سایر بیمارستان‌های کشور نیز تجهیز شوند. در قبال این اقدامات بخش خصوصی وزارت بهداشت نیز متعهد می‌شود در قالب قراردادهایی سودی بالاتر از نرخ بانکی را در نظر بگیرد و در اقساط مشخص‌شده به بخش خصوصی بازپرداخت کند؛ اقدامی که بر اساس آن، هم دولت می‌تواند بیمارستان‌های جدیدی را به بهره‌برداری برساند، هم بخش خصوصی از سود بالایی برخوردار می‌شود و هم مردم بدون آنکه هزینه بالاتری بپردازند صاحب بیمارستان‌های درمانی بیشتری می‌شوند.

در همین رابطه دکتر داوود دانش‌جعفری، مشاور عالی وزیر بهداشت در امور اقتصادی در توضیح این طرح در برنامه تلویزیونی نبض گفت: مدل مشارکت‌های عمومی- خصوصی، روشی است که بر اساس آن منابع مالی از طریق بخش خصوصی تجهیز و در جهت زیرساخت‌های مورد نیاز دولت هدایت می‌شود. ضمن اینکه هرکدام از طرفین دولتی و خصوصی نیز به اهداف خود می‌رسند. مشاور عالی وزیر بهداشت با اشاره به تصمیم وزارت بهداشت برای جلب مشارکت بخش خصوصی به‌منظور ساخت و بهره‌برداری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جدید، گفت: دولت وظایف بسیار سنگینی در حوزه سلامت دارد که در اصل 29 قانون اساسی به تفصیل به آنها اشاره شده و این در حالی است که امکانات مالی دولت برای انجام این وظایف کافی نیست.

داوود دانش‌جعفری با بیان اینکه این پدیده مختص شرایط کنونی کشور که مشکلات مالی زیادی دارد، نیست، افزود: در بهترین شرایط اقتصادی کشور نیز، امکانات مالی که به بخش سلامت اختصاص داده می‌شده، کافی نبوده است. به‌گفته مشاور عالی وزیر بهداشت در حال حاضر در کشورهای دنیا بخشی از این هزینه‌های طرح‌های عمرانی به‌خصوص در بخش سلامت از طریق بخش‌های غیردولتی تامین می‌شود بدون اینکه حاکمیت این طرح‌ها به این بخش واگذار شود. بازپرداخت مشارکت بخش خصوصی به‌صورت اقساط وی با بیان اینکه مبانی این مدل در قانون بودجه سال93 و قانون برنامه پنجم توسعه تعریف شده، خاطرنشان کرد: اخیرا وزارت بهداشت مبانی نظری این نوع طرح‌ها را برای بخش سلامت مطرح کرده و مشکلات اجرایی ناشی از اجرای آن را نیز در نظر گرفته است. به‌علاوه اینکه این وزارتخانه یک چارچوب قراردادی فراهم کرده که از این به‌بعد بتوانیم بسیاری از نیازهای بیمارستانی و تجهیزاتی را با کمک بخش غیردولتی فراهم کنیم. مشاور عالی وزیر بهداشت همچنین توضیح داد: در این طرح با منابع بخش غیردولتی، زیرساخت‌های سلامت ساخته می‌شود و دولت یا صاحب دانشگاه علوم پزشکی تعهد می‌دهد مبالغی که بخش غیردولتی سرمایه‌گذاری کرده را با سود تعیین‌شده به صورت اقساط بازگرداند.

به‌گفته دانش‌جعفری با بازگرداندن اقساط، مالکیت تاسیسات بیمارستانی به دولت منتقل می‌شود. وی با بیان اینکه یکی دیگر از نیازهای بخش سلامت، نوسازی بیمارستان‌های قدیمی است که نیاز به منابع دارد، گفت: قطعا با پیاده‌سازی فرمول مشارکت‌های عمومی- غیردولتی، وظایف آموزشی و پژوهشی این بیمارستان‌ها کماکان ادامه پیدا می‌کند ضمن اینکه در این شرایط دولت تولیت خود را نیز حفظ خواهد کرد.

دکتر دانش‌جعفری ضمن بیان اینکه خدمات در این بیمارستان‌ها با تعرفه دولتی ارایه می‌شود، گفت: در این مدل تعداد تخت‌های بیمارستانی در یک مرکز دولتی حداقل به دوبرابر افزایش می‌یابد و علاوه‌بر رشد کمی، ارایه خدمات نیز با کیفیت بهتری نسبت به گذشته انجام می‌گیرد. هزینه‌های پرداختی مردم افزایش پیدا نمی‌کند.

همچنین در ادامه، حریرچی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اولین قرارداد وزارت بهداشت در این راستا با بنیاد مستضعفان برای احداث و تجهیز پنج بیمارستان در خرمشهر، آبادان و اهواز، به امضا رسیده است، افزود: هدف ما از اجرای این طرح به‌هیچ‌وجه خصوصی‌سازی نیست و به‌هیچ‌وجه قرار نیست هزینه‌های پرداختی از سوی مردم افزایش یابد. ضمن اینکه تاکید اصلی ما بر ارایه خدمات مناسب در مناطق محروم است. معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید در بخش‌های مختلف به‌خصوص حوزه سلامت مشارکت بخش خصوصی را طلبیده است، گفت: در بخش توسعه، زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان، مشارکت بخش عمومی و خصوصی اعتقاد راسخ وزارت بهداشت است؛ طرحی که کشورهای ثروتمند نیز به آن عمل می‌کنند. به‌گفته حریرچی در حال حاضر در کشور به ازای هر هزار بیمار، 7/1 تخت در بیمارستان‌ها داریم که این میزان در کشورهای دیگر سه تخت به ازای هر هزار بیمار است.

وی با اشاره به اینکه 40درصد از این تخت‌ها فرسوده بوده و در برابر زلزله مقاوم نیستند، خاطرنشان کرد: توزیع این تخت‌ها مناسب نیست به‌طوری که برخی بیمارستان‌ها 110درصد ضریب اشغال تخت دارند و در برخی دیگر، این ضریب اشغال زیر 15درصد است. حریرچی با بیان اینکه با تغییر بافت جمعیتی و حرکت به سمت سالمندی، نیاز داریم تعداد تخت‌های بیمارستانی را افزایش دهیم، ادامه داد: برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام موجود و احداث مراکز درمانی جدید نیز با منابع دولتی و در حالت خوشبینانه، 10 الی 20سال زمان نیاز داریم.

وی توضیح داد: مدل قرارداد ما با بخش خصوصی به‌گونه‌ای است که 25 تا 30درصد هزینه خدمات ارایه‌شده در بیمارستان‌ها از سوی بیمه‌های تکمیلی و مابقی توسط بیمه‌های پایه پوشش داده می‌شود. البته هدف اصلی ما تامین خدمات برای مردم با تعرفه دولتی است؛ یعنی بیشترین تمرکز بر بیمه‌های پایه بوده و بیمه‌های تکمیلی در مرحله بعدی قرار می‌گیرند. خیرین و انبوه‌سازان مسکن مخاطب طرح هستند؟ به نظر می‌رسد مخاطب طرح کنونی وزارت بهداشت برای جلب مشارکت‌های بخش خصوصی در ساخت و تجهیز بیمارستان‌های دولتی، انبوه‌سازان مسکن و خیرین باشد. در حال حاضر به گواه آمار‌های دولتی، انبوه‌سازی مسکن در کشور با چالش‌های جدی همراه است و رکود کنونی تا حدی انبوه‌سازان را کم‌کار‌تر از قبل کرده است.

از سوی دیگر بخشی از خیرین به‌دلیل هزینه‌های بالای ساخت بیمارستان به‌طور معمول به سمت مشارکت‌های گروهی برای ساخت بیمارستان روی آورده‌اند و امکان بازپرداخت هزینه‌های صرف‌شده در ساخت بیمارستان آن هم با بازپرداخت‌هایی بالاتر از سود بانکی می‌تواند مشوق خوبی برای بخش خصوصی و خیرین باشد. هم‌اکنون وزارت بهداشت از آغاز این طرح در دو قرارداد که شامل ساخت سه بیمارستان در آبادان و خرمشهر و یک قرارداد برای ساخت بیمارستان در شهر قم است را با طرف بخش خصوصی امضا کرده است و با این تفاصیل به نظر می‌رسد اجرای کامل این طرح و افزایش قرارداد‌ها می‌تواند هم بخش دولتی را صاحب بیمارستان‌های مجهز و جدید کند، هم بخش خصوصی را از سود‌های تعیین‌شده منتفع کند و هم دسترسی مردم به خدمات درمانی را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha