همان طور که افراد در کاری مشغول هستند و سلامتی سیستم عضلانی و اسکلتی برای آنها مهم است، دانش آموزان هم که برای مدت طولانی در مدرسه مشغول انجام تکالیف و مطالعه هستند در واقع در حال انجام نوعی کار هستند و سلامتی سیستم عضلانی و اسکلتی در مورد آنان هم باید موردتوجه باشد.

ویژگی های کیف و کفش مناسب برای دانش آموزان

سلامت نیوز : همان طور که افراد در کاری مشغول هستند و سلامتی سیستم عضلانی و اسکلتی برای آنها مهم است، دانش آموزان هم که برای مدت طولانی در مدرسه مشغول انجام تکالیف و مطالعه هستند در واقع در حال انجام نوعی کار هستند و سلامتی سیستم عضلانی و اسکلتی در مورد آنان هم باید موردتوجه باشد.


به گزارش سلامت نیوز داریوش الیاس‌پور، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، در برنامه «فراسو» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت در خصوص کیف و کفش مناسب دانش‌آموزان و همچنین میز، نیمکت مناسب نوشتن و نشستن دانش آموزان گفت: نوع کیف و کفش، امکانات میز و نیمکت مدرسه، نحوه ایستادن و نشستن و کارهای مختلفی که یک دانش آموز در محیط مدرسه انجام می‌دهد می‌تواند در سلامتی سیستم عضلانی و اسکلتی دانش‌آموز مهم باشند و باعث ایجاد روحیه و احساس نشاط در او شوند.

[quote-left]در هنگام راه رفتن وزن ما به علت مسائل مکانیکی چند برابر می‌شود، بنابراین پا باید از استحکام و انعطاف مناسب و کافی برخوردار باشد. [/quote-left]

 وی با بیان این که پا عضوی از بدن است که وزن ما را تحمل می‌کند، افزود: در هنگام راه رفتن وزن ما به علت مسائل مکانیکی چند برابر می‌شود، بنابراین پا باید از استحکام و انعطاف مناسب و کافی برخوردار باشد. در اینجا اهمیت مناسب بودن کفش مشخص می‌شود که باید هر دو مورد را پوشش دهد. دردهایی که به علت فشار مکانیکی در ناحیه پاشنه و پنجه، و همچنین تغییرات شکلی و بدشکل شدن انگشت های پا از جمله مشکلاتی هستند که در اثر پوشیدن کفش نامناسب به وجود می‌آیند.


کفش خوب کفشی است که از نظر اندازه کاملاً برای پا مناسب باشد و تنگ نباشد و در طول نیز کفش باید به اندازه یک سانتی‌متر از پا بلندتر باشد. ناحیه پشتی بالای پاشنه کفش قوام و سفتی قابل‌توجه داشته باشد. نرمی و قابلیت انعطاف بودن زیره کفش نیز می‌تواند مهم باشد. زیره کفش نباید خیلی نازک باشد. دوام و تهویه کافی نیز برای قسمت‌‌هایی جلویی کفش نیز باید در نظر گرفته شوند. پاشنه پا نیز از دو سانتی متر بیشتر نباشد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به این که کوله‌ها دوطرفه باشند تا فشار آن بر روی دو شانه تقسیم شود، ادامه داد: بندهای کوله پشتی هم از عرض زیاد برخوردار باشند تا از فشار موضعی بر عضلات جلوگیری شود.  

مدت زمان حمل و وزن کوله¬ها نیز از نکات مهم در حمل کوله پشتی می‌باشند. در این رابطه مسئولان مدرسه می‌توانند با اتخاذ برنامه ریزی درسی مناسبوزن کوله‌ها را کاهش دهند. وزن کوله و وسائل درون آن بیشتر از 10 تا 15 درصد وزن دانش آموز نباشد. مدت زمان حمل کوله پشتی نیز باید به حداقل کاهش یابد. البته مهمترین مشکلی که حمل کوله پشتی یا کیف نامناسب می‌توانند ایجاد کنند ایجاد خستگی و درد عضلانی می‌باشد که باعث افت کیفیت درسی و ایجاد ناراحتی در دانش آموز می‌شود. اگر هم انحنایی در پشت دانش‌آموزان ایجاد شده است به علت نوع کوله پشتی نیست.

الیاس‌پور در ادامه با بیان این که میز مدرسه باید متناسب با اندام دانش‌آموزان باشد، بیان کرد: میز و نیمکت دانش‌آموز کلاس اول و دانش‌آموز کلاس پنجم باید از نظر اندازه فرق داشته باشد.

[quote-right]کفش خوب کفشی است که از نظر اندازه کاملاً برای پا مناسب باشد و تنگ نباشد و در طول نیز کفش باید به اندازه یک سانتی‌متر از پا بلندتر باشد. [/quote-right]
میز و نیمکت باید به اندازه‌ایی باشد که پای دانش‌آموز به راحتی بر روی زمین قرار گیرد و همچنین به راحتی بتواند به پشتی تکیه دهد. میز و نیمکت باید طوری طراحی شود که دانش‌آموز بتواند به راحتی از تکیه‌گاه استفاده کند. تکیه‌گاه هم یک زاویه 100 تا 110 درجه داشته باشد. همچنین میز باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز مجبور نشود به خاطر نوشت به جلو خم شود و ارتفاع آن به گونه‌ای باشد که محل نوشت پایین سینه باشد.


وی در پایان اظهارکرد: رعایت این موارد می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا با کمترین خستگی و فشار، مطالعه و تکالیفشان را انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha