یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 120418

بچه ها می‌توانند در همان چند روز اول عمرشان متوجه شوند باید از چه چیزهایی بترسند، آن هم فقط با شنیدن بوی مادر مضطرب شان.

سلامت نیوز: بچه ها می‌توانند در همان چند روز اول عمرشان متوجه شوند باید از چه چیزهایی بترسند، آن هم فقط با شنیدن بوی مادر مضطرب شان.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه، محققان متوجه شدند اگر مادری حتی قبل از بارداری از یک چیز خاص ترسیده باشد، نوزادش هم به سرعت یاد می گیرد از آن چیز خاص بترسد. دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان و دانشگاه نیویورک در آمریکا، در اولین تحقیق از این نوع انتقال ترس، موش های مادری را آزمایش کردند که یاد گرفته بودند از بوی یک نوع نعنا بترسند. آنها متوجه شدند، موش های مادر در همان روزهای اول تولد، این ترس را به نوزادشان منتقل می کنند، آن هم از طریق بویی که موقع استرس از بدن شان منتشر می شود.

یاسک دبیک، عصب شناس، که سرپرستی این پژوهش را برعهده داشت، گفت:«نوزاد موش در روزهای اول تولدش، چیزی درباره خطرهایی که اطرافش وجود دارد یاد نمی گیرد.

اما اگر اطلاعات درباره خطر از طریق مادر منتقل شود، می تواند از او یاد بگیرد و این خاطره مدت طولانی در ذهن اش می ماند... آنها قبل از اینکه بتوانند خودشان تجربه کنند، تجربیات مادرشان را می گیرند. مهم تر اینکه این انتقال مادرانه، مدت زیادی در خاطره می ماند در حالی که دیگر چیزهایی که نوزاد یاد می گیرد، اگر تکرار نشود، به سرعت از بین می رود.» 


به گزارش سایت «zeenews.india»،نتیجه این تحقیق در « Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha