مدیر کل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تحلیل آماری از وضعیت خودکشی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها، از کاهش 28 درصدی خودکشی در کشورمان خبر داد و گفت: نرخ خودکشی در ایران کمتر از نصف میانگین جهانی است و برای اولین بار در سال جاری وزارت رفاه اعتباری ویژه برای کاهش و کنترل مرگ و میر ناشی از خودکشی اختصاص داده است.

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تحلیل آماری از وضعیت خودکشی در ایران و مقایسه آن با سایر کشورها، از کاهش 28 درصدی خودکشی در کشورمان خبر داد و گفت: نرخ خودکشی در ایران کمتر از نصف میانگین جهانی است و برای اولین بار در سال جاری وزارت رفاه اعتباری ویژه برای کاهش و کنترل مرگ و میر ناشی از خودکشی اختصاص داده است.

روزبه کردونی در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه در مسیر تحلیل و تدبیر برای آسیبهای اجتماعی واقع بینی و شناخت درست یک مسئله اولین گام برای مواجهه با آن است ، افزود:  این بدین معناست که همانقدر که کتمان و ندیدن یک موضوع اجتماعی موجب کنترل و کاهش آسیب نخواهد شد، بد دیدن یا سیاه نمایی هم کمکی به حل  مساله نخواهد کرد.

به گفته وی، مقوله خودکشی هم از جمله مواردی است که باید نگاه واقع بینانه به آن داشته باشیم. مسئله خودکشی مانند سایر نقاط جهان در کشور ما هم وجود دارد. آمار پزشکی قانونی کشور بیان می کند که بین سالهای 1380 تا 1391 بیش از سی هزار نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست داده اند.

نرخ خودکشی در ایران کمتر از نصف میانگین جهانی

وی تاکید کرد: در برخی از مناطق کشور نرخ خودکشی بالا است و باید برای آن چاره ای اندیشید اما ادعای اینکه خودکشی در کشور رشد فزاینده دارد و یا بیان این موضوع که ما در کشور با بحران خودکشی مواجهه هستیم با واقعیت اجتماعی همخوانی ندارد. بررسی داده های درگاه ملی آمار، پزشکی قانونی و سازمان بهداشت جهانی بیانگر این است که ایران در زمره کشورهایی است که دارای نرخ پایین مرگ و میر ناشی از خودکشی است و میانگین کشوری (5.2) کمتر از نصف میانگین جهانی (12) است.

مدیر کل دفتر امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه سپس افزود: باید توجه شود که در تحلیل علمی روند تغییرات خودکشی، مبنای محاسبه نرخ خودکشی ( تعداد خودکشی در صد هزار نفر جمعیت ) است نه تعداد خودکشی. بر این اساس اگر محاسبه تعداد خودکشی در صد هزار نفر جمعیت مبنا قرار گیرد مشخص خواهد شد که نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی طبق آمار پزشکی قانونی در سالهای 1387 تا 1392 بین عدد 4.2 و 5.2 به صورت تناوبی در نوسان بوده است.

کردونی با اشاره به اینکه نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی در سال 87 ، 4.8 ، در سال 88 ، 4.3 ، در سال 89 ، 4.9 ، در سال 90 ، 4.7 و در سال 91 ، 4.8 بوده است ، تاکید کرد: با بررسی داده های نیروی انتظامی نرخ اقدام به خودکشی در کشور را در سالیان گذشته نشان می دهد که نرخ اقدام به خودکشی در سال 1391 ، 4.5 بوده که نسبت به سال 1375 که 4.4  و سال 1390 هم 4.6 بوده تغییر بسیار ناچیزی داشته است. این بدین معناست که نمی توان عنوان کرد روند مرگ و میر ناشی از خودکشی در سالهای گذشته به شدت در حال رشد بوده است.

کاهش 28 درصدی نرخ خودکشی در ایران

وی همچنین اظهار داشت: از سوی دیگر گزارش جهانی سازمان بهداشت جهانی در خصوص خودکشی که برای اولین بار درسال 2014 منتشر شده است نیز نشان میدهد که نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی در کشور در سال 2012 نسبت به سال 2000بیش از 28 درصد کاهش یافته است.

مدیر کل امور آسیبهای اجتماعی وزارت رفاه با بیان اینکه در ایران هم مانند سایر کشورها خودکشی به عنوان یک مساله اجتماعی وجود دارد و بعضا در برخی مناطق کشور وضعیت آن مطلوب نیست که باید برای آن تدبیر داشت عنوان کرد:  29 استان کشور دارای نرخ خودکشی کمتر از نرخ جهانی هستند که این نرخ در  23 استان از نصف میانگین جهانی نیز کمتر است.

31 درصد فوت شدگان بر اثر خودکشی بی سواد هستند

مدیر کل دفتر امور آسیبهای اجتماعی با بیان اینکه بررسی آمار پزشکی قانونی نشان می دهد که حدود 31 درصد از جان باختگان ِ خودکشی بیسواد و یا دارای تحصیلات ابتدایی بوده اند و تنها 5 درصد از افراد جان سپرده دارای مدرک لیسانس یا بیشتر بوده اند، گفت: این امر بیانگر این است که در کشور ما میزان تحصیلات با مرگ و میر ناشی از خودکشی نسبت عکس دارد.

وی تصریح کرد دانشجویان و بازنشستگان به ترتیب با 3.1 و 3.4 درصد کمترین میزان مرگ و میر ناشی از خودکشی در کشور را دارا هستند.

کردونی در پایان تاکید کرد: مقوله آسیبهای اجتماعی در دولت تدبیر و امید مورد توجه ویژه بوده است و به تعبیر رئیس جمهور در زمره مسائل ملی کشور است. بر این اساس نه تنها در خصوص مسئله خودکشی بلکه در خصوص دیگر مقولات مرتبط با آسیبهای اجتماعی هم سیاست ها، اقدامات عملی و برنامه های مشخص در دست اجرا است.

اختصاص اعتباری ویژه برای کاهش خودکشی

وی از اختصاص اعتباری ویژه برای کنترل و کاهش خودکشی خبر داد و گفت: امسال برای اولین بار با تاکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیگیریهای معاون رفاه ردیف بودجه مستقل برای کنترل و کاهش خودکشی در نظر گرفته شد و مبلغ 10 میلیارد ریال برای مناطق آسیب خیز اعتبار تخصیص یافت که البته این رقم احتمالا افزایش نیز خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha