یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷
کد خبر: 120433

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جوان ترین و پیرترین شهرهای کشور را معرفی کرد.

سلامت نیوز: رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جوان ترین و پیرترین شهرهای کشور را معرفی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «محمد اسماعیل مطلق» روز یکشنبه در نشست خبری افزود: استان های گیلان با 11،5، مرکزی با 9،97، مازنداران با 9،81، آذربایجان شرقی با 9،78، خراسان جنوبی با 9،52، همدان با 9،42، اصفهان با 9،26 و تهران با 9،5 درصد جمعیت سالمند، به عنوان پیرترین استان های کشور به شمار می روند.

وی تصریح کرد: علت پیرشدن جمعیت این استان ها، میزان باروری کلی کمتر از 1،8، تاخیر در فرزند آوری فاصله بیش از پنج سال در فرزند آوری، کاهش ازدواج و افزایش طلاق است.

مطلق ادامه داد: جوان ترین استان های کشور نیز سیستان وبلوچستان با 4،72، هرمزگان با 5،62، بوشهر با 5،94، خوزستان با 6،6، یاسوج با 6،27 و گلستان با 6،82درصد جمعیت سالمند کشور محسوب می شوند.

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: اکنون میزان باروری کلی در کشور کمتر از 1،8 است که باید به بیش از دو. برسد تا دارای کشوری جوان و نیروی کار شویم.



جمعیت سالمندان و کودکان برابر شد

مطلق گفت: اکنون تقریبا جمعیت سالمند با حدود هفت میلیون جمعیت بیش از 60سال، برابر با جمعیت کودکان شد.

رییس دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: یکی از دلایل افزایش جمعیت سالمندان در کشور بالا رفتن سن امید به زندگی است، بطوریکه سن امید به زندگی در سال 58 برای زنان 54 سال و برای مردان حدود 53 سال بود که اکنون به 72،8 سال برای مردان و 74 سال برای زنان رسیده است.

مطلق، کاهش مرگ ومیر کودکان زیر یک و پنج سال و کاهش مرگ و میر زنان باردار(19 مورد مرگ در هر 100 هزار تولد زنده) را از دیگر دلایل افزایش جمعیت سالمندان در کشور دانست.


اجرای دو برنامه ویژه سلامت سالمندان

رییس دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت، از اجرای دو برنامه «مراقبت های ادغام یافته سالمندان» و «شیوه زندگی سالم» در قالب اجرای برنامه طرح تحول بهداشت خبر داد.

مطلق گفت: هدف از اجرای برنامه «مراقبت های ادغام یافته سالمندان»، کاهش بار بیماری ها در گروه سنی کمتر از 80 سال و بیماری ها و معلولیت های شایع در گروه سنی 80 و بالاتر از آن است.

وی افزود: برنامه ریزی های لازم در وزارت بهداشت برای اینکه نوزادان به دنیا آمده تا 85 سال عمر مفید و زندگی سالم داشته باشند، در حال اجرا است.

رییس دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت با بیان اینکه چالش های اجرای این برنامه در شهرستان ها شناسایی شده، گفت: برنامه «مراقبت های ادغام یافته سالمندان» در بیش از 200 شهرستان اجرایی شده و در اجرای آن بیش از دو میلیون و 218 هزار نفر تحت نظر افراد پزشک و غیرپزشک هستند.

مطلق درباره برنامه «شیوه زندگی سالم» نیز افزود: هدف از اجرای این برنامه، بهبود شیوه زندگی سالم بمنظور افزایش تعداد سالمندان با رفتار سالم است.

وی خاطرنشان کرد: این برنامه در 343 شهرستان در حال اجرا بوده و تا پایان سال 92، دو میلیون و 742 هزار و 131 نفر تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند.


 اجرای سند ملی سلامت سالمندان

رییس دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: سند ملی سلامت سالمندان با عنوان رفاه و منزلت سالمندان ایران مبتنی بر الگوی اسلامی و ایرانی در قالب برنامه ملی تحول نظام سلامت تدوین شده و مهر سال 91 به تصویب شورای عالی سلامت و امنیت غذایی رسید.

مطلق افزود: این سند به سازمان های مربوطه ابلاغ شده و در حال اجرا است.

وی یادآور شد: وظایف همه ارگان ها و وزارتخانه ها در ارتباط با سالمندان در سند ملی سلامت سالمندان لحاظ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha