یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 120438

یک متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به درمان نشدن التهاب حالب و آسیب‌های وارد به آن به عنوان عوامل تنگی اکتسابی حالب تأکید کرد: نوشیدن مایعات کافی و ادرار مناسب رمز سلامت دستگاه ادراری است.

سلامت نیوز: یک متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به درمان نشدن التهاب حالب و آسیب‌های وارد به آن به عنوان عوامل تنگی اکتسابی حالب تأکید کرد: نوشیدن مایعات کافی و ادرار مناسب رمز سلامت دستگاه ادراری است.

علی حمیدی مدنی، متخصص کلیه و مجاری ادرار در گفت‌و‌گو با فارس حالب را مجرایی برای عبور دادن ادرار از کلیه به سمت مثانه توصیف و خاطرنشان کرد: هر چقدر حالب از محوطه شکم دور می‌شود و به عمق لگن نزدیکی می‌شود یا به عبارتی از کلیه دور می‌شود و به مثانه نزدیک می‌شود حالب باریک‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به طور معمول حالب در یک فرد بالغ طولی معادل 28 تا 30 سانت دارد قسمت اعظم این طول در محوطه خَلف شکم طی می‌کند و قسمتی را نیز در محوطه لگن طی می کند و در برخی موارد حالب بصورت مادرزادی درگیر بیماری‌هایی شود مثلا یک بیماری مادرزادی شایعی به نام upgo یا همان تنگی مادرزادی محل اتصال حالب به لگنچه که می‌توان آن را در سونوگرافی‌های از جنین در شکم مادر تشخیص داد.

حمیدی مدنی افزود: شماری از تنگی‌های حالب می‌توانند اکتسابی روی دهند یعنی کسی که به عفونت دستگاه ادراری و عفونت راجعی دستگاه ادراری مبتلا شده باشد و حالب وی ملتهب شده باشد، اگر به خوبی درمان نشود در گذر زمان تنگی اتفاق خواهد افتاد.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار خاطرنشان کرد: تنگی مادرزادی حالب خود را با اتساع یا گشاد شدن سیستم جمع کننده ادرار یا لگنچه در سونوگرافی نشان می‌دهد؛ وقتی سونوگرافی‌های داخل رحمی نشان داد که جنین اتساع سیستم جمع کننده ادرار دارد پزشکان را به وجود تنگی محل اتصال حالب به لگنچه مشکوک می‌کند.

وی گفت: در صورت مشکوک شدن پزشکان یک هفته و یک ماه پس از تولد کودک سونوگرافی انجام می‌شود و در صورت وجود اتساع در این سونوگرافی‌های سریالی با شک به بیماری تنگی مادرزادی محل اتصال لگنچه به حالب برای کودک اسکن رادیو ایزوتوپ انجام داده می‌شود تا مشخص شود وسعت لگنچه به علت این تنگیست یا خیر اما باید در نظر داشت برخی اتساع های گذرا هم داریم که بطور طبیعی هم اتفاق می‌افتد.

حمیدی مدنی افزود: چنانچه این تنگی شدید باشد و سبب اختلال عملکرد کلیه شده باشد یا اینکه در این تنگی حالب سنگ به وجود آمده باشد نیازی به انجام جراحی‌‌های فوری نیست و می‌توان به بچه فرصت داد وقتی سن بچه از یکسال گذشت مجددا ارزیابی‌ها را انجام داد اگر نیاز بود و اختلال عملکرد کلیه وجود داشت زودتر ولی اگر وجود نداشت می‌توان دیرتر جراحی ترمیمی را انجام داد.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار درباره علل ایجاد شکل‌گیری تنگی حالب اکتسابی گفت: عفونت ادراری و یا بروز آسیبی به پهلو در تصادف و خونریزی در خلف شکم می‌تواند عامل تنگی حالب باشد زیرا این خون تا زمانیکه جذب شود تنگی حالب ایجاد می‌کند.

وی افزود: در مواردی ممکن است فردی در نزاع چاقو بخورد و حالبش آسیب ببیند و اگر این آسیب تشخیص داده نشود و حالب به خودی خود ترمیم شود تنگی اتفاق می‌افتد که درمان تنگی‌های اکتسابی نیز مانند درمان تنگی‌های مادرزادی ترجیحا اگر امکان پذیر باشد به شکل محافظه کارانه و در غیر این صورت اعمال جراحی انجام خواهد شد.

حمیدی مدنی درباره نشانه‌های بروز تنگی حالب گفت: نشانه‌های تنگی حالب و به عبارت دیگر توقف ادرار در ابتدا ممکن است احساس سنگینی و پری در پهلو باشد که این احساس سنگینی و پری در گذر زمان می‌تواند به درد مداوم پهلو تبدیل شود اما اکثریت قریب به اتفاق تنگی‌ها و اتساع‌ها چون مزمن هستند و در گذر زمان بوجود آمده‌اند و برای بیمار علامت جدی ایجاد نکرده است بطور اتفاقی در جریان سونوگرافی ناشی از درد شکم تشخیص داده می‌شوند.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار خاطرنشان کرد: در این‌گونه موارد سونوگرافی نشان می‌دهد که کلیه ورم دارد و در بررسی علت ورم کلیه مشخص می‌شود که تنگی حالب دارد؛ پس تنگی حالب در بسیاری از موارد بدون علامت است و در صورت وجود علامت احساس سنگینی و پری تا درد در پهلو بصورت متغیر است.

وی گفت: در صورت تشخیص ندادن به موقع تنگی حالب عوارضی سایر اعضا را تهدید نمی‌کند ولی در گذر زمان باعث اختلال عملکرد کلیه مرتبط با حالب می‌شود اما چون 2 کلیه داریم اگر یکی از کلیه ها را از دست بدهیم متوجه هیچ علائمی نمی‌شویم اما اگر این قضیه به شکل دو طرفه انجام شود در گذر زمان می‌تواند باعث نارسایی کلیه و دیالیزی شدن انسان شود.

حمیدی مدنی درباره نحوه تشخیص مادرزادی محل اتصال حالب به لگنچه افزود: همه نوزادانی که در سونوگرافی‌های در زمان حاملگی مادر کلیه های متسعی داشته‌اند بر اساس قانون حتما باید پس از تولد در پایان هفته اول سونوگرافی کنترلی انجام شود.

این متخصص کلیه و مجاری ادرار تصریح کرد: امروزه مادران در هنگام بارداری هر 3 ماه یک‌بار بطور رایج سونوگرافی می شوند که بسیاری از بیماری‌های سیستم ادراری در همان هنگام قابل تشخیص است.

وی برای داشتن سیستم ادراری سالم توصیه کرد: برای داشتن سیستم ادراری سالم اولا تمام افراد اعم از جوان یا پیر، زن یا مرد باید مایعات کافی استفاده کنند و دوم اینکه ادرار را زود به زود دفع کنند برای مثال رودخانه‌ای جریان آب در آن کند باشد مواد داخل آن در ته رودخانه ته نشین می‌شود اما رودخانه‌ای که دارای جریان تند است مواد داخل خود را با خود همراه می‌برد.

حمیدی مدنی تصریح کرد: مهمترین مکانیسم برای پیشگیری از عفونت در سیستم ادراری ما مکانیسم شست‌وشوی اداری است و طبیعتا کسی که شستشوی ادرار در بدنش به خوبی انجام می‌شود مهمترین عامل در پیشگیری از عفونت خواهد بود، همین عامل مهمترین عامل در پیشگیری از ایجاد سنگ نیز خواهد بود، بنابراین نوشیدن مایعات، ادرار به موقع و مناسب رمز سلامت سیستم ادراری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha