وزیر بهداشت در نوشتاری تحت عنوان "بایدها ونبایدهایی برای موفقیت یک طرح" که در وب سایت شخصی خود قرار داده تاکید کرده است که نتایج بازدیدها از طرح تحول سلامت حکایت از آن دارد که در یک سال گذشته مسیر به درستی طی شده و در عین حال کارهای بر زمین مانده بسیار است و باید از این پس بیشتر تلاش شود.

بایدها و نبایدهای موفقیت طرح تحول از قول وزیر بهداشت

سلامت نیوز: وزیر بهداشت در نوشتاری تحت عنوان "بایدها ونبایدهایی برای موفقیت یک طرح" که در وب سایت شخصی خود قرار داده تاکید کرده است که نتایج بازدیدها از طرح تحول سلامت حکایت از آن دارد که در یک سال گذشته مسیر به درستی طی شده و در عین حال کارهای بر زمین مانده بسیار است و باید از این پس بیشتر تلاش شود.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سیدحسن هاشمی در این نوشتار آورده است:« رضایت مردم در شهر‌های مختلف نشان می‌دهد هدف‌گیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انجام اصلاحات حوزه سلامت درست بوده است. البته کارهای زیادی هنوز بر زمین مانده، ولی اخبار و اطلاعات دریافتی، همچنین نتایج بازدیدها حکایت از آن دارد که در یک سال گذشته مسیر را به درستی رفته‌ایم و باید از این پس بیشتر تلاش کنیم تا از زمان محدودی که تا پایان دوره خدمت دولت یازدهم در اختیار داریم، برای ارائه خدمت هر چه بهتر به مردم حداکثر استفاده را ببریم.»

در ادامه این مطلب آمده است:« در سفر اخیر هیات دولت به استان خراسان رضوی مشخص بود که بیمارستان‌های این استان به ‌خصوص در حوزه اصلاح هتلینگ، اقدامات خوبی انجام داده‌اند. این حرکت که در استان‌های مختلفی شاهد آن بوده‌ایم، نشان می‌دهد فعالیت شبانه‌روزی مدیران و پرسنل در یک فضای صمیمی، هم سرعت اجرای طرح‌ها را بیشتر می‌کند و هم به ارائه خدمات با کیفیت‌تر یاری می‌رساند.

البته ماهیت این‌گونه طرح‌ها چنان است که در ادامه راه با دشواری‌های بیشتری مواجه می‌شویم و باید برای برداشتن موانع آماده باشیم. در آینده قطعا نگرانی‌های مردم برای ماندگاری این طرح بیشتر خواهد شد. از این رو باید تمام تمرکز ما از این به بعد، نظارت بر نحوه اجرای خدمات طرح تحول نظام سلامت باشد تا مردم دریابند مدیران و همکاران بخش سلامت با دقت فعالیت‌ها را دنبال و رصد می‌کنند.

بسته‌های خدمات درمان پایدار شود

یکی از کارهای مهم و ضروری ما در این مسیر، تعریف و نگارش راهنماهای بالینی و پایداری بسته‌های خدمتی حوزه درمان در دانشگاه‌های علوم پزشکی است. همچنین اعتبارات بیمارستان‌ها باید به موقع در اختیار آنها قرار گیرد. در بحث هتلینگ بیمارستان‌ها و کیفیت خدمات ویزیت هم نظارت‌ها باید دقیق‌تر و بیش‌تر شود؛ در حوزه مقیمی پزشکان متخصص در بیمارستان‌های دولتی نیز باید اصلاحات لازم هرچه سریع‌تر صورت پذیرد.

اورژانس هوایی نمایشی نباشد

تشویق بخش خصوصی برای ایجاد ناوگان ویژه اورژانس

بسته خدمات اورژانس هوایی نباید جنبه نمایشی داشته باشد؛ بلکه نحوه عملکرد آن باید تحت کنترل دقیق قرار گیرد. ضمن این که ضروری است برای ایجاد ناوگان ویژه اورژانس، مشوق‌هایی را برای بخش خصوصی تعریف کنیم. خدمات اورژانس زمینی هم باید سرعت بیشتری پیدا کند؛ بارها گفته‌ام که عملکرد اورژانس بیمارستانی، تابلوی وزارت بهداشت است بنابراین اصلاحات این بخش باید جزء اولویت‌های تمام بیمارستان‌ها باشد.

کنار نیروهای طرحی باشیم

نکته دیگر این‌که در گذشته عملکرد وزارت بهداشت به نفع نیروهای طرحی نبوده، حالا اما وظیفه ما است که در کنار این نیروها باشیم، نقدهای‌شان را بشنویم و آنها را حمایت کنیم. ضمن این که تعامل مدیران دانشگاه‌ها با این نیروها باید با نگاه حمایتی باشد تا بتوانیم آنها را تشویق به ماندگار شدن در مناطق محروم کنیم.

وقوع تحول در نظام سلامت، بدون اصلاح حوزه فناوری اطلاعات میسر نیست؛ باید به این موضوع با دقت و وسواس بپردازیم. نظارت بیشتر بر نحوه فعالیت آزمایشگاه‌های دانشگاهی هم یک ضرورت است. هزینه‌های لازم برای ارتقای این آزمایشگاه‌ها باید لحاظ شود. ضمن این که تا آخر سال هر کدام از مراکز دانشگاهی باید یک آزمایشگاه مرجع داشته باشند.

حمایت رهبر معظم انقلاب و رییس جمهور محترم از حوزه سلامت، انگیزه‌ای فزون‌تر از پیش برای پیشبرد هرچه بهتر و سریع‌تر اقدامات این حوزه به ما داده است. یک بار دیگر تاکید می‌کنم، برای دستیابی به اهداف‌مان نباید به هیچ وجه وارد حاشیه‌ها شویم و نباید فرصت‌ها را از دست بدهیم.

به همین دلیل حضور تیم‌های نظارت بر نحوه اجرای طرح تحول سلامت در استان‌ها بسیار ضروری و البته موثر است، در این زمینه لازم است دبیرخانه‌هایی در ستاد وزارتخانه و تمامی استان‌ها شکل گیرد تا کمی و کاستی‌های طرح به خوبی بررسی و پایش شده و اصلاحات لازم در این زمینه صورت گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha