دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۱
کد خبر: 120539

عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران با تاکید بر اینکه متخصصان پوست جراح نیستند گفت: این پزشکان با ابزاراتی مانند لیزر، تزریقات و غیره می خواهند بگویند که جراح پلاستیک هستند در حالی که اینطور نیست.

سلامت نیوز: عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران با تاکید بر اینکه متخصصان پوست جراح نیستند گفت: این پزشکان با ابزاراتی مانند لیزر، تزریقات و غیره می خواهند بگویند که جراح پلاستیک هستند در حالی که اینطور نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، «دکتر پرویز دریایی» روز دوشنبه در یک نشست خبری افزود: متاسفانه در جامعه ما پزشکان جایگاه واقعی خود را نمی دانند به عنوان مثال پزشکانی که تخصص پوست، گوارش و غیره دارند خود را جراح می دانند در حالی که این کار به جایگاه شغلی جراحان عمومی لطمه وارد می کند.

وی با بیان اینکه پزشک فعالترین نسلی است که به جامعه خدمت می کند اظهار داشت: کلید سلامت جامعه پزشک است و پزشکان به تخصصی که دارند به مردم خدمت ارایه داده و به جایگاه شغلی جراحان خدشه وارد نکنند.

دریایی با بیان اینکه متخصصان پوست در کار جراحی عمومی دخالت می کنند، گفت : در حالی که نباید جراحی کنند و به ضرب ، زور و گاهی رانت به دنبال آن هستند تا در حیطه جراحی وارد شوند.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران افزود:هم اکنون سالن های زیبایی به انجام کاشت مو و اقدامات زیبایی مانند بوتاکس و تزریق ژل اقدام کردند.

دریایی ادامه داد:آرایشگران در همین سالن ها کاشت مو انجام می دهند یا پرستاری را می بینیم این کار را انجام می دهد اگر در چنین سالن هایی جراح و پزشک وجود داشته باشد مشکلی نیست اما متاسفانه در همه سالن ها این اصل رعایت نمی شود.

وی در ادامه یکی از چالش های حوزه جراحی های عمومی را ترس از جراحی کردن بیمار، عوارض پس از آن مانند محکومیت و زندانی شدن پزشکان دانست و گفت :بر اساس قانون جدید ، برائت پزشک به دنبال کوتاهی در تشخیص درست زیر سؤال است و این مسائل پزشکان را به سازمان پزشکی قانونی می کشاند از طرفی اگر بیمار را درمان نکند به فوت می انجامد.

دریایی افزود: موارد این چنینی بسیار بوده و اگر پزشک جراحی را انجام دهد دچار ترس از عوارض ناشی از جراحی می شود.

وی اظهار داشت :پزشک درمانگر دچار مشکل شده و تصمیم قانونگذاران و پزشکی قانونی به نوعی سوال برانگیز شده است.

دریایی ادامه داد:این سوال مطرح است که اگر در پی خسارت وارده از پزشک دیه گرفته می شود دیگر زندانی شدن معنی ندارد.

وی افزود: تمام این مشکلات در نهایت به این برمی گردد که سلامت جامعه به خطر می افتد باید قانون متعادل تر شود در حالیکه دست و پاگیر شده است.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی ایران خاطرنشان کرد:نمی گویم از سوی پزشکان خلافی سر نمی زند اما قانون به دنبال شاکی است و از طرفی پزشکان هم نباید زیرسؤال بروند.

دریایی اضافه کرد:همان گونه که منشور حقوق بیمار وجود دارد و ما نیز در حال تدوین منشور حقوق پزشکان هستیم ، این در حالی است که بیمار ایرانی هنوز نمی داند پزشک معالجش چه کسی است و این مشکلات حاشیه ای بسیاری ایجاد می کند و بیمار سرگردان می شود.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت مناسب است ،گفت: با این وجود باید پزشک خانواده داشته باشیم و اولین قدم برای بیمار، پزشک خانواده است.

وی با انتقاد از عملکرد جراحان پلاستیک گفت: مفهوم اصلی پلاستیک، بازسازی است در حالی که این حوزه به امپراطوری تبدیل شده و آن را از تمام حیطه جراحی عمومی جدا کرده اند.

دریایی افزود: در حالی که انجام تزریق ژل و بوتاکس کاری است که یک پزشک عمومی می تواند با گذراندن دوره های آموزشی و دریافت گواهی انجام دهد یا انجام آندوسکوپی توسط یک جراح عمومی شدنی است.

به گفته وی ، حد و مرز گذاشتن در بسیاری از حیطه های جراحی جایی ندارد، پیشنهاد می کنم در اتاق های عمل دوربین نصب شود و فاصله تعرفه بیمارستان دولتی و خصوصی کم شود.

دریایی اظهار داشت :برخی جراحان فقط به دنبال آن هستند که بیمار را از شهرستان ها به تهران بکشانند همچنین وقتی هزینه یک عمل جراحی ساده مثل آپاندیس در بیمارستان دولتی 40 هزار تومان و در خصوصی دو میلیون تومان است بی اخلاقی است و زیرمیزی از همین جا آغاز می شود.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان عمومی افزود: تعرفه ها جایگاه مناسب خود را ندارند ما از شش سال پیش تعرفه جراحی را پیشنهاد داد ایم اما اکنون درباره اش صحبت می شود.

دریایی تصریح کرد:به دلیل تعرفه پایین جراحی در بیمارستان دولتی جراحی های دروغین انجام می شود به این معنی که جراح برای اینکه دستمزد بالایی بگیرد به تعرفه خود کدهای جراحی دیگری اضافه می کند در حالی که آنها را انجام نداده است و این درآمدهای پایین باعث می شود اخلاق پزشکی کمرنگ شود.

به گفته وی ، باید به مسایل پزشکان و جراحان بیشتر پرداخته و بحث های کارشناسی مسایل و مشکلات آنان حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ا.لطفی ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۹
    0 0
    اقای دکتر عزیز متخصصان جراحی هم متخصص پوست نیستند و حق ندارند در حیطه ای که تبحر ندارند وارد شوند تزریق بوتاکس درمان اکنه ولک چیزی نیست که در دوره اموزش یک جراح عمومی گنجانده بشود