معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: یکی از علت های آتش سوزی پی در پی پارک ملی گلستان، سهل انگاری مسافران عبوری در انجام اموری مانند ممنوعیت روشن کردن سیگار و آتش در نزدیکی گیاهان خشک است.

سلامت نیوز: معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: یکی از علت های آتش سوزی پی در پی پارک ملی گلستان، سهل انگاری مسافران عبوری در انجام اموری مانند ممنوعیت روشن کردن سیگار و آتش در نزدیکی گیاهان خشک است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر «محمد باقرزاده کریمی» در برنامه «ره آورد» گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت افزود: یکی از مهمترین خطرات زیست محیطی پارک ملی گلستان، وجود جاده گلستان و حجم بالای تردد و سهل انگاری مسافران در مسایل ایمنی آتش سوزی در این پارک است.

وی با تاکید بر لزوم انتقال جاده گلستان به خارج از پارک گفت: با انتقال جاده امیدواریم بتوانیم بخش بزرگی از مشکلات این پارک ملی را رفع کنیم.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: سازمان محیط زیست دارای امکانات محدودی برای مهار آتش سوزی است، اما در کشور تجهیزات لازم در این خصوص وجود دارد.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست افزود: البته برای کاهش اثرات آتش سوزی و ممانعت از گسترش آن در برخی مناطق، از سیستم های آتش برد استفاده می شود، اما این سیستم نمی تواند مانع آتش سوزی شود.

باقرزاده کریمی گفت: برای مهار آتش سوزی پارک ملی گلستان از بالگرد سپاه استفاده شد و در کشورهای دیگر نیز اینگونه است که آتش در جنگل را با بیل و کلنگ خاموش می کنند، زیرا مسیرها صعب العبور بوده و نمی توان با خودروهای آتش نشانی، آتش را خاموش کرد.

وی گفت: مسایل فرهنگی و نگاه مردم به محیط زیست خیلی مهم است، زیرا یکی از علت های آتش سوزی پی در پی پارک ملی گلستان، سهل انگاری مسافران عبوری است، بنابراین در کنار تصمیم گیری های اجرایی باید فرهنگسازی نیز صورت گیرد.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست افزود: بسیاری از آتش سوزی جنگل ها، از حاشیه های جاده شروع شده است.

باقرزاده کریمی افزود: در پارک ملی گلستان به این احتمال رسیدیم که شکارچیان نیز در آتش سوزی ها نقش دارند و اینکه نگاه سوداگرانه ای به حیات وحش کشور وجود دارد، تاسف آور است.

وی یادآور شد: عبور جاده گلستان از پارک ملی، سالیان سال است که موجب از بین رفتن آرامش حیوانات جنگل شده است.

معاون دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گفت: در تلاش هستیم تا این جاده را به شمال پارک منتقل کنیم تا از نظر اقتصادی برای مردم به صرفه باشد و علاوه بر آن این جاده را به یک جاده توریستی تبدیل کنیم.

در آتش سوزی اواخر مرداد ماه، بیش از 50 هکتار از مراتع و درختچه ها و درختان بلوط پارک ملی گلستان در آتش سوخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha