فوق تخصص بیماری های عفونی در کودکان و نوزادان گفت: عفونت های ادراری در کودکان در نهایت ممکن است موجب از کار افتادن کلیه های کودکان شود.

سلامت نیوز: فوق تخصص بیماری های عفونی در کودکان و نوزادان گفت: عفونت های ادراری در کودکان در نهایت ممکن است موجب از کار افتادن کلیه های کودکان شود.

دکتر «کاترین نقدی وند» در برنامه «مجله پزشکی» گروه سلامت جسم و پیشگیری رادیو سلامت افزود: عفونت های ادراری به عفونت هایی وارد شده از مجاری ادراری به دستگاه ادراری، گفته می شود.

وی ادامه داد: در عفونت ادراری اثبات شده، تعداد میکروب باید صدهزار در واحد باشد و اگر تعداد میکروب از این مقدار کمتر باشد از آن به عنوان آلودگی نام می برند.

فوق تخصص بیماری های عفونی در کودکان و نوزادان، بیماری های عفونی را به دوران های نوزادی (0 تا 28 روز)، شیرخوارگی (تا دو سالگی) ، دو سالگی تا دبستان و دبستان تا نوجوانی و بلوغ، تقسیم بندی کرد و گفت: مسائل آناتومی و ساختاری دستگاه ادراری و کلیوی و همچنین سن و جنس افراد در شیوع این بیماری نقش دارد.

نقدی وند افزود: زمانی که عفونت در قسمت تحتانی دستگاه ادراری بوده و درمان نشود، می تواند به تدریج به سمت بالا پیشروی کرده و به کلیه ها برسد و در نهایت ممکن است باعث از کار افتادن آنها نیز شود.

وی ادامه داد: عامل بروز عفونت های ادراری، می تواند میکروب، ویروس یا حتی قارچ باشد، البته ایجاد بیماری از طریق قارچ در دختران بیشتر از پسران شیوع دارد.

وی با بیان این که عفونت ادراری در دوران بارداری مادران بسیار مهم است، گفت: عفونت های ادراری در زنان باردار می تواند به نوزاد نیز سرایت کند.

فوق تخصص بیماری های عفونی در کودکان و نوزادان، تغییر رنگ و بوی ادرار، بیقراری ناشی از سوزش ادرار، کم اشتهایی و تب را از علائم این بیماری نام برد و افزود: البته در نوزدان، عامل تب می تواند باشد یا نباشد.

نامبرده خاطرنشان کرد: علائم ادراری در طیف شیرخوار نیز مانند نوزادان است با این تفاوت که علامت تب در سایر بیماری های عفونی نیز وجود دارد.

وی به مادران توصیه کرد همیشه یک دماسنج و ترجیحا دماسنج های دارای نمایشگرهای عددی به همراه خود داشته باشند.

فوق تخصص بیماری های عفونی در کودکان و نوزادان تاکید کرد: برای تشخیص بیماری های عفونی و ادراری حتما باید به پزشک مراجعه شود تا با آزمایش ادرار کودک، به این یقین رسید که کودک بیماری عفونی دارد یا علائم ذکر شده معلول مسائل دیگری هستند.

نقدی وند، پیشگیری و آموزش بهداشت در کودکان را از اصول مهم در عدم ابتلا به این بیماری دانست و گفت: بدون تجویز پزشک، دادن داروها و غذاهایی که باعث افزایش ادرار می شوند، کاملا اشتباه و برای سلامت بیماران مضر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha