شورایعالی معماری و شهرسازی دستور منع هرگونه ساخت‌وساز در بوستان ولایت را صادر کرد. این در حالی است که در روزهای اخیر شایعات زیادی از ساخت مرکز تجارت جهانی تا ساخت‌وسازهای مسکونی و جمعیت‌پذیری تا 53هزارنفر درخصوص 240 هکتار از فضای 300هکتاری این بوستان به گوش می‌رسید. به این ترتیب شورایعالی معماری و شهرسازی آب پاکی را روی دستان افرادی ریخت که در حال برنامه‌ریزی برای فضاهای بوستانی بودند که قرار بود بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه باشد و هنوز تکلیف 230 هکتارش مشخص نیست.

ممنوعیت ساخت‌وساز در بوستان «ولایت»

سلامت نیوز: شورایعالی معماری و شهرسازی دستور منع هرگونه ساخت‌وساز در بوستان ولایت را صادر کرد. این در حالی است که در روزهای اخیر شایعات زیادی از ساخت مرکز تجارت جهانی تا ساخت‌وسازهای مسکونی و جمعیت‌پذیری تا 53هزارنفر درخصوص 240 هکتار از فضای 300هکتاری این بوستان به گوش می‌رسید. به این ترتیب شورایعالی معماری و شهرسازی آب پاکی را روی دستان افرادی ریخت که در حال برنامه‌ریزی برای فضاهای بوستانی بودند که قرار بود بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه باشد و هنوز تکلیف 230 هکتارش مشخص نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، سه‌سال پیش بود که پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره شهرداری پادگان قلعه‌مرغی را تحویل گرفت و قرار شد بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه در این پادگان ایجاد شود و کمبودهای فضای سبز منطقه و نیازهای مردم جنوب شهر پاسخ داده شود.

مقام‌معظم‌رهبری در سوم خردادماه و مراسم افتتاح بوستان گفتند: «شهردار محترم گفتند، قبلا هم من گزارشش را دیدم. نزدیک ٣٠٠هکتار زمین است، این خیلی مهم است، ایشان می‌گویند می‌خواهیم ٢٢٠هکتارش را فضای سبز درست کنیم. شما باید مواظب آن بقیه باشید. ٨٠هکتار زمین وسط شهر چیز کمی نیست، اینجا زمین‌هایی است‌ که مترمترش محاسبه دارد.»

اما از آن زمان تاکنون تنها ٦٠هکتار از حدود ٣٠٠هکتاری که باید پارک می‌شده درختکاری شده و تکلیف ٢٤٠هکتار دیگر نامعلوم بود تا اینکه سایت تابناک با استناد به مستنداتی که روی سایت سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران منتشر شد، گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد قرار است بیش از ١٣٠هکتار از زمین این منطقه به ساخت‌وساز مسکونی و خدمات جانبی برای آن اختصاص داده شود و طرح ساخت‌وسازها در پارک ولایت برای اسکان ٥٣‌هزارنفر پیش‌بینی شده است. مطابق اعلام سازمان پارک‌ها و فضای سبز، تراکم‌های کاربری مسکونی در این محدوده ١٣٠هکتاری ۱۸۰درصد، ۲۲۰‌درصد و ۲۵۰درصد پیش‌بینی شده و کل زیربنای مسکونی را معادل یک‌میلیون‌و٢٧١‌هزارو٧٢٦مترمربع اعلام کرده‌اند.

محاسبه جمعیت‌پذیری هم معادل ٥٣‌هزارو١١٦نفر اعلام شده است. این درحالی است که تعدادی از محله‌های تهران کمتر از ٢٠‌هزارنفر جمعیت دارند و اگر آنچه در سایت سازمان فرهنگی و هنری شهرداری اعلام شده محقق شود یعنی قرار است به‌جای پادگان قلعه‌مرغی در جنوب تهران محله جدیدی ساخته شود!


«مهدی ‌هاشمی»، عضو هیات‌رییسه مجمع نمایندگان استان تهران به این خبرها واکنش نشان داده و گفته بود: «مجلس ساخت‌وسازها در بوستان ولایت را بررسی می‌کند. هر اقدامی برای ساخت‌وساز در بوستان ولایت باید به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری برسد.» ‌هاشمی افزوده: «از ابتدا قرار بود بخشی از این فضا به ساخت‌وساز برای منازل مسکونی اختصاص داده شود تا به‌نوعی سیاست نوسازی بافت‌های فرسوده اجرایی شود.»

او با اشاره به جزییات بیشتری از این طرح گفته بود: «در طرحی که برای بوستان ولایت آماده شده، مقرر شده بود ابتدا خانه‌باغ‌های موجود در منطقه تخریب شده و این خانه‌ها در بخشی از فضای سبز بوستان ولایت جایگزین شود. در این میان خانه‌باغ‌ها نیز تبدیل به فضای سبز شده و در منطقه توزیع ‌شود. این اقدام را می‌توان اینگونه تعریف کرد که به‌جای آنکه یک پارک بزرگ وجود داشته باشد چند پارک منطقه‌ای ایجاد شود. بدون‌شک در برخی مواقع به‌جای آنکه یک نقطه ٥٠٠هکتاری از فضای سبز داشته باشیم می‌توان یک بخش ٣٠٠هکتاری در یک مرکز با ١٠ نقطه ٢٠هکتاری در نقاط دیگر ایجاد کرد؛»

صحبت‌هایی که در تناقض با برنامه‌های ازپیش‌اعلام‌شده برای این بوستان بود. حالا شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه روز گذشته‌اش ضمن بررسی گزارش ارایه‌شده درخصوص بوستان ولایت و در اجرای رهنمودهای مقام‌معظم‌رهبری درخصوص ضرورت تخصیص حداکثری فضای بوستان ولایت برای تامین فضای سبز، موارد زیر را مصوب کرده تا خط پایانی بر نگرانی‌ها درخصوص بوستان ولایت بکشد.


1- الزام تصویب نهایی طرح ساماندهی اراضی قلعه‌مرغی (بوستان ولایت) شامل برنامه فیزیکی و طراحی سایت توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ایران


2- ابطال کلیه مصوبات قبلی کمیسیون ماده 5 شهر تهران در ارتباط با این موضوع و ضرورت ارایه پیشنهاد جدید با درنظرگرفتن تامین حداکثری فضای سبز و حداقل بارگذاری فیزیکی توسط شهرداری تهران (ضوابط پهنه G112) جهت بررسی و تصویب در کمیسیون ماده 5 شهر تهران و ارجاع به شورایعالی شهرسازی و معماری جهت تصویب نهایی


3- ضرورت حفاظت از ابنیه تاریخی موجود در محدوده بوستان ولایت (آشیانه‌های پرواز و سایر ساخت‌وسازهای مرتبط) به‌عنوان بخشی از میراث تاریخی شهر تهران و جانمایی آنها در نقشه‌های طرح ساماندهی


4- ممنوعیت هرگونه ایجاد مستحدثات (ساختمان) در محدوده بوستان ولایت (اراضی قلعه‌مرغی) تا قبل از تصویب نهایی طرح ساماندهی اراضی قلعه‌مرغی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha