معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ضمن ابراز نگرانی از میزان بالای تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی تاکید کرد که میانگین اقلام تجویزی در نسخ پزشکان باید به کمتر از 3 قلم در هر نسخه کاهش یابد.

مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها و مقاومت دارویی در ایران

سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ضمن ابراز نگرانی از میزان بالای تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی تاکید کرد که میانگین اقلام تجویزی در نسخ پزشکان باید به کمتر از 3 قلم در هر نسخه کاهش یابد.

دکتر قباد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، میانگین تعداد اقلام دارویی در نسخ پزشکان استان را 3.19 قلم اعلام و تصریح کرد: میانگین کشوری نیز در همین حدود و 3.2 قلم است.

محمدی با بالا خواندن این میانگین و استاندارد نبودن آن اظهار کرد: باید میانگین تعداد اقلام دارو در هر نسخه به کمتر از 3 قلم کاهش یابد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تجویز آنتی بیوتیک، داروهای تزریقی و کورتون‌ها را در نسخ پزشکان بالا دانست و گفت: این مساله از بالا بودن تعداد اقلام دارو در نسخ نیز نگران کننده‌تر است.

وی میزان درصد تجویز آنتی بیوتیک‌ها، داروهای تزریقی و کورتون‌ها را نگران کننده دانست و اظهار کرد: تجویز بسیار آنتی بیوتیک‌ها در سطح استان و نیز در سطح کشور موجب شده تا ایران جزو کشورهای با مقاومت دارویی بالا باشد.

محمدی تزریق را روش تهاجمی در درمان دانست و اظهار کرد: استفاده از داروهای تزریقی باید در مراحل آخر درمان باشد، اما متاسفانه در کشور و استان ما در ساده‌ترین بیماری نیز داروی تزریقی تجویز می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه کورتون‌ها را نیز داروهایی پرعارضه دانست و اظهار کرد: استفاده از این داروها در بلندمدت می‌تواند عوارضی از جمله پوکی استخوان و ضعف سیستم ایمنی بدن به همراه داشته باشد.

وی دگزامتازون، مترونیدازول، سفکسیم، قرص سرماخوردگی، اریترومایسین، آموکسی سیلین، پنی سیلین و دیفن هیدرامین را به ترتیب پرمصرف ترین داروها در استان عنوان کرد و افزود: پنج قلم از این داروها جزء آنتی بیوتیک‌ها هستند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha