آمار دقیق شیوع بیماری آلزایمر در ایران در دسترس نیست اما بر اساس آمار جهانی و جمعیت سالمند ایران، به طور تخمینی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در این کشور به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

سلامت نیوز: آمار دقیق شیوع بیماری آلزایمر در ایران در دسترس نیست اما بر اساس آمار جهانی و جمعیت سالمند ایران، به طور تخمینی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در این کشور به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

انجمن جهانی آلزایمر اعلام کرد: در هر ۴ ثانیه یک نفر در جهان و در هر ۷ دقیقه یک نفر در ایران به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از از انجمن آلزایمر ایران، طبق گزارش سال ۲۰۱۳ میلادی انجمن جهانی آلزایمر ۴۴ میلیون نفر در جهان با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید: آمار دقیق شیوع بیماری آلزایمر در ایران در دسترس نیست اما بر اساس آمار جهانی و جمعیت سالمند ایران، به طور تخمینی حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در این کشور به بیماری آلزایمر مبتلا هستند.

دو سوم از ۴۴ میلیون نفر مبتلا به آلزایمر، در کشورهای جهان سوم بسر می‌برند. همچنین هر ساله ۷. ۷ میلیون نفر به تعداد مبتلایان به آلزایمر در جهان افزوده می‌شود.

طبق برآوردی که در سال ۲۰۱۰ میلادی صورت گرفته، هزینه درمان و مراقبت از این بیماری در جهان ۶۰۴ میلیارد دلار معادل یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور‌ها است.

روز ۳۰ شهریورماه (۲۱ سپتامبر) روز جهانی آلزایمر نام گذاری شده است به همین مناسبت هر ساله کشور‌ها با برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای، این روز را گرامی می‌دارند.

در جریان گرامیداشت این روز، کشورهای عضو انجمن جهانی آلزایمر طی یک ماه (۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه) با اطلاع رسانی در مورد این بیماری و شیوع آن توجه مسوولان را به مشکلات مبتلایان به آلزایمر از جمله نبود حمایت و مراقبت مناسب و کمبود سرمایه گذاری در تحقیقات مربوط به این بیماری جلب می‌کنند.

انجمن جهانی آلزایمر «آیا می‌توانیم عوامل خطرساز را کاهش دهیم؟» را به عنوان شعار امسال خود تعیین کرده و با توصیه‌هایی همچون از قلبتان محافظت کنید، ورزش کنید، از تغذیه سالم استفاده کنید، مغز خود را به چالش بکشید و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید، از مردم خواسته است برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر تلاش کنند.

انجمن آلزایمر ایران امسال نیز همسو با دیگر اعضای انجمن جهانی آلزایمر، فعالیت‌هایی را به مناسبت گرامی داشت روز جهانی آلزایمر تدارک دیده است.

آغاز طرح پیشگیری، غربالگری، تشخیص و مداخله در اختلالات عصبی‌شناختی سالمندان با همکاری دفتر امور توانبخشی توانپزشکی روزانه و سازمان بهزیستی کشور از جمله برنامه‌هایی است که انجمن آلزایمر ایران به مناسبت روز جهانی آلزایمر برگزار می‌کند.

گفته می‌شود این طرح طی سه تا پنج سال آینده در سراسر کشور اجرایی می‌شود.

برگزاری مراسم نمادین «بادکنک‌ها سخن می‌گویند» با همکاری دفترکل سلامت شهرداری و همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی شرکت نوسازی عباس آباد وابسته به شهرداری تهران در پارک آب و آتش در روز جهانی بیماری آلزایمر در روز ۳۰ شهریورماه از دیگر برنامه‌های این انجمن است.

رونمایی از کتاب جدید انجمن آلزایمر ایران با عنوان «مسیر بیماری آلزایمر راهنمای کاربردی برای مراقبین» در روز جهانی آلزایمر در پارک آب و آتش و توزیع پوس‌تر ترجمه شده بیماری آلزایمر در سراسر کشور از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، مطب‌ها نیز از جمله برنامه‌های انجمن آلزایمر ایران به مناسبت روز جهانی آلزایمر عنوان شده است.

برگزاری همایشی علمی با همکاری انجمن مغز و اعصاب ایران و مشارکت انجمن پارکینسون در روزهای ۱۰ و ۱۱ مهر ماه و همایشی فرهنگی در مورد «شرم از ابراز بیماری» با همکاری دفترکل فرهنگی و دبیرخانه شورای ملی سالمندان سازمان بهزیستی کشور نیز از دیگر برنامه‌های این انجمن است.

همچنین پیش از این در روز ۲۲ شهریورماه کلنگ ساخت مرکز جدید انجمن آلزایمر ایران به همت نیکوکاران و مسوولان به زمین زده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha