سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 120609

زردی از بیماری های شایع نوزادان است که در روزهای نخست تولد موجب نگرانی و تشویش والدین می شود.

سلامت نیوز: زردی از بیماری های شایع نوزادان است که در روزهای نخست تولد موجب نگرانی و تشویش والدین می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، زردی نوزادان، به دلیل رسوب ماده ای به نام «بیلی روبین» در پوست اتفاق می افتد و از آنجا که حجم گلبول های قرمز در نوزادان نسبت به افراد بالغ بیشتر و در عین حال عمر آنها کوتاهتر است، مشکل زردی بوجود می آید.

در ابتدای تولد باید حجم زیادی از گلبول های قرمز جنینی تخریب شوند و جای خود را به گلبول های قرمز بالغ بدهند، بنابراین در ابتدای تولد، تعداد بسیار زیادی گلبول قرمز فرآیند تخریب را آغاز می کنند که نتیجه آن تولید مقدار زیادی «بیلی روبین» است.

از سوی دیگر در روزهای نخست تولد کبد نوزاد هنوز تکامل نیافته و قدرت دفع سریع این حجم بیلی روبین اضافه را ندارد، لذا حجم این ماده در بدن بالا می رود و زردی کودکان را بوجود می آورد.

برخلاف زردی افراد بالغ که اغلب می تواند نشانه ای از یک بیماری نگران کننده باشد، زردی نوزادان، در بیشتر موارد حتی نیاز به درمان خاصی هم ندارد.

توصیه هایی چون قطع شیر مادر، مصرف ترنجبین، آب انار، شیر خشت و نور مهتابی از جمله تجویزهای سنتی برای درمان این بیماری به شمار می رود در حالی که چنین اقداماتی باید زیر نظر و با مجوز پزشک باشد.

فوق تخصص بیماری های کودکان در زمینه این عارضه نوزادی می گوید: به طور طبیعی پس از تولد با توجه به تغییر هموگلوبین های دوران جنینی به هموگلوبین های دوران کودکی، بدن نوزاد با افزایش بیلی روبین خون مواجه می شود.

دکتر علیرضا طارمی ها افزود: در صورت تجاوز بیش از حد مجاز بیلی روبین، ممکن است با عارضه ای که به سیستم عصبی وارد می کند منجر به کاهش قدرت یادگیری، تکلم و اختلال حرکتی و حتی بروز تشنج شود.

وی تغییر رنگ پوست و چشم را از علایم تشخیص زردی در نوزادان ذکر کرد و به مادران هشدار داد: استفاده از ترکیباتی مانند ترنجبین، آب انار و شیر خشت و نور مهتابی در منزل هیچ تاثیری در این زمینه ندارد و باید نوزاد را نزد پزشک معالج ببرند.

طارمی ها ادامه داد: نوزادان پس از تولد حتما باید از نظر ابتلا به زردی مورد معاینه متخصصان قرار گیرند تا در صورت تشخیص بیماری، درمان مناسب اعمال شود.

وی اظهار کرد: بسیاری از نوزادان از روز دوم پس از تولد دچار این بیماری می شوند که باید زودتر شناسایی و درمان شود.

طارمی ها اضافه کرد: زردی در روز نخست تولد غیر طبیعی و پاتولوژیک است و باید بلافاصله پس از تشخیص توسط پزشک، نوزاد تحت مراقبت جدی در بیمارستان قرار می گیرد تا علت آن بررسی شود.

این فوق تخصص بیماری های کودکان، بهترین راه پیشگیری و درمان بیماری زردی نوزادی را ادامه روند شیردهی مادر و در صورت افزایش میزان بیلی روبین خون، انجام فتوتراپی ذکر کرد.

طارمی ها گفت: البته در برخی موارد خاص علت زردی، تغذیه نوزاد با شیر مادر است که به طور معمول از هفته دوم تولد رخ می دهد؛ در این صورت شیر مادر به مدت کوتاه در نهایت 48 ساعت متوقف می شود تا اثرات آن بر کاهش زردی بررسی و سپس شیرهی مادر مجدد آغاز می شود.

وی خاطر نشان کرد: اگر در نوزاد میزان ماده بیلی روبین به شدت افزایش یابد به طوری که به بیش از عدد 24 برسد، خون بیمار باید تعویض شود.

این فوق تخصص بیماری های کودکان تاکید کرد که آینده سلامت کودک در صورت تشخیص ندادن و درمان به موقع این بیماری تهدید می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha