آنطور که از شواهد پیداست انگار تا زمانی که مسمویت های گسترده ای بر اثر مصرف زعفران های تقلبی پدید نیاید، تنها مرجع تایید استاندارد کشور به فکر نظارت نخواهد افتاد.

بخرید زعفران ، بخورید ریشه بلال رنگ شده!

سلامت نیوز: آنطور که از شواهد پیداست انگار تا زمانی که مسمویت های گسترده ای بر اثر مصرف زعفران های تقلبی پدید نیاید، تنها مرجع تایید استاندارد کشور به فکر نظارت نخواهد افتاد.


گذشته از گرانی و تورم و افزایش عجیب و غریب قیمت لوازم و  مایحتاج عمومی مردم، در این میان تقلب و کم فروشی تولیدکنندگان و فروشندگان مسئله مهم دیگری است که مردم را آزار می دهد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر خبر، تقلب و کم فروشی شاید قدمتی به اندازه عمر انسان داشته باشد ولی تا همین چند سال پیش عمدتا در زمینه هایی تقلب می شد که تاثیر مستقیم بر زندگی، بهداشت و سلامت مردم نداشت. ولی امروز این پدیده  به طور گسترده در جوامع مختلف توسط افراد سودجو به صورت حساب شده ای در بخش گسترده ای از کالاها اعمال می شود که در این بین  فقط کشورهایی از این گزند مصون می مانند که استاندارد مناسب و قوانین و مقررات سختی برای مبارزه با متخلفان وضع کرده اند و با قدرت، آن ها را اعمال می کنند.
 
گاهی ممکن است افراد سودجو و متقلب به فکر استفاده از بازار پرفروش و پر رونق مواد غذایی که همواره مشتری زیاد و کاربرد عمومی دارد، بیفتند و برای کم کردن هزینه های تولید و با انگیزه  به دست آوردن سود بیشتر دست به تقلب در مواد غذایی بزنند که از این راه سلامت مردم را به خطر می اندازند. بیشتر این تقلب ها در بازار خرده فروشی است، اما گاه ممکن است به بازار فروش مواد اولیه هم سرایت کند.یکی از اقلام غذایی که در سبد تغذیه ایرانیان نقش گسترده و تاثیر گذاری دارد زعفران است ، همان که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می شود.
 
قیمت بالای زعفران موجب شده که این ماده مورد تقلب های بسیاری قرار گیرد. زعفران از پرچم گل های زعفران تهیه می شود و در فصل جمع آوری و فروش زعفران بازار تقلب نیز داغ است؛ بخصوص در مورد زعفران هایی که توسط افراد دوره گرد و دست فروش به قیمتی وسوسه کننده عرضه می شود. چند نمونه از این به اصطلاح زعفران ها را در فروشگاه یک برند معروف می بینم که ظاهرا برای فروش آورده بودند.
 
تشخیص تقلبی بودن زعفران برای من دشوار است ولی مالک فروشگاه در خصوص نحوه تمیز دادن زعفران تقلبی از اصلی چنین گفت: برای تقلب در زعفران پاره ای از متقلبان از پرچم گیاه گلرنگ و گیاه های مشابه استفاده و آن را با زعفران مخلوط می کنند و بعضی دیگر از ریشک های اطراف ذرت استفاده و آن را با رنگ های مصنوعی متمایل به رنگ زعفران رنگ می کنند، ولی در این تقلب چون ریشه بلال مستقیم و پرچم زعفران انحنا دارد می توان به راحتی آن را تشخیص داد.
 
وی در ادامه به سایر پودر های قرمز و نارنجی رنگی که امکان تقلب و جا زدن آن به جای پودر زعفران  در آن وجود دارد اشاره کرد و ادامه داد: در مورد پودر زعفران نیز از پودر گلرنگ استفاده می شود و چون این پودر تقریبا قرمز رنگ است آن را با گرده ذرت مخلوط می کنند تا رنگ آن تبدیل شود.
 
این فروشنده ماهر زعفران تصریح کرد: برای تشخیص تقلبی بودن زعفران می توان تکه های زعفران را روی شعله گاز قرار داد. در این حالت زعفران خالص به رنگ بنفش یا نارنجی درمی آید اما در مورد زعفران تقلبی، رنگ زرد ایجاد می شود. نوع دیگر تقلب در زعفران رنگ کردن ریشه های گوشت و فروختن آن به جای زعفران است.
 
به راستی بازرسان سازمان ملی استاندارد نظارتی بر نحوه تهیه و تولید مواد غذایی که در داخل عرضه می شود  دارند و یا فقط کیفیت مواد صادراتی برایشان در اولویت است؟! و نیازی به نظارت بر مواد غذایی که برای مردم کشورمان تولید می شود نمی بینند؟!موادی که با سلامت مردم ارتباطی مستقیم دارند، آنطور که از شواهد پیداست انگار تا زمانی که مسمویت های گسترده ای بر اثر مصرف زعفران های تقلبی پدید نیاید، تنها مرجع تایید استاندارد کشور به فکر نظارت نخواهد افتاد.
 
بر نظارت های سازمان ملی استاندارد چه می گذرد ! سازمانی که زمانی نشان استانداردش ، نماد مرغوبیت کالا بود، اما حالا ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha