رییس مركز تحقیقات بیماریهای كبد و گوارش و استاد دانشگاه تهران گفت:‌ افرادی كه سنگ كیسه صفرا، بیماریهای مزمن كبدی نظیر هپاتیت پیشرفته‌ و یا زخم معده و اثنی عشر دارند كه هنوز التیام پیدا نكرده است نباید روزه بگیرند.

با اشاره به بیمای رفلاكس معده به عنوان شایع‌ترین بیماری گوارشی افزود: این بیماران می‌توانند روزه بگیرند ولی باید هنگام سحر داروی خود را مصرف كنند.

این فوق تخصص گوارش و كبد، روزه گرفتن را برای افرادی كه دچار زخم معده هستند، بدون عوارض خواند ولی بروز عوارض را در بیماری‌های كبدی و سنگ كلیه محتمل دانست.

وی در ادامه اظهار كرد: اكنون مهم ترین مشكل سلامتی در كشور چاقی است كه 60 درصد افراد به آن مبتلا هستند و ماه مبارك رمضان می‌تواند فرصتی برای كاهش وزن باشد به شرطی كه رعایت رژیم غذایی بعد از ماه رمضان نیز ادامه یابد ولی متاسفانه بیشتر افراد در ماه رمضان دچار اضافه وزن می‌شوند.

دكتر ملك زاده خوردن سبزیجات و میوه جات را در ماه مبارك رمضان توصیه كرد و گفت: هنگام سحر و افطار غذاهای سبك خورده شود و شیرینی جات و اغذیه پر چرب نیز توصیه نمی‌شود و اگر غذا به طور متعادل مصرف شود، ویتامین‌های مورد نیاز بدن تامین می‌شود.

رییس مركز تحقیقات بیماریهای كبد و گوارش در پایان به ایسنا گفت: بعد از خوردن سحری بلافاصله نباید خوابید به خصوص كسانی كه بیماری گوارشی دارند در غیر این صورت بهتر است شام را دیر بخورند ولی سحری نخورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha