یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این‌که طرح تحول سلامت،‌ طرحی موفق بوده، اما نیاز به بازنگری، مطالعه و برنامه‌ریزی دارد، به مشکل داشتن عمر و کیفیت بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها در کشور فقط 10 درصد کارآیی بیمه‌ها در کشورهای همجوار را دارند لذا اگر بتوانیم به اصلاح بیمه‌ها پرداخته و کیفیت و کارآیی آن را عمق ببخشیم، 70 درصد مشکلات حوزه سلامت قابل حل شدن است.

سلامت نیوز: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن بیان این‌که طرح تحول سلامت،‌ طرحی موفق بوده، اما نیاز به بازنگری، مطالعه و برنامه‌ریزی دارد، به مشکل داشتن عمر و کیفیت بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها در کشور فقط 10 درصد کارآیی بیمه‌ها در کشورهای همجوار را دارند لذا اگر بتوانیم به اصلاح بیمه‌ها پرداخته و کیفیت و کارآیی آن را عمق ببخشیم، 70 درصد مشکلات حوزه سلامت قابل حل شدن است.

رسول خضری در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی از موضوع خصوصی سازی در حوزه سلامت، اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح تحول سلامت تغییراتی در ساختارها و ارائه خدمات بهداشتی در حال رخ دادن است، اما در مجموع برای چابک‌سازی و توانمندسازی بسیاری از بخش‌های دولتی که متأسفانه کیفیت و کارآیی لازم را ندارند این کار می‌تواند مفید باشد.

وی تصریح کرد: با انجام این کار بهره‌وری و خدمات‌رسانی به مردم بهتر می‌شود، اما طبیعتا تعرفه‌هایی که دریافت می‌کنند با تعرفه بخش خصوصی متفاوت است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که خصوصی‌سازی بخش درمان را مورد توجه قرار می‌دهد، اظهار کرد: قسمت درمان به ویژه در درمانگاه‌ها می‌تواند به این سمت سوق یابد که در راستای بهره‌وری و ارتقای آن، ارائه خدمات با کیفیت بهتر باشد در واقع سازمان‌های دولتی مرتب‌تر و منظم‌تر می‌شوند.

وی با تأکید بر این‌که قطعا تعرفه با بخش خصوصی متفاوت خواهد بود، گفت: از آنجایی که بیمارستان دولتی بوده و مالکیت‌ آن هم با دولت است فقط به صورت قراردادی مثلا یک یا دوساله واگذار می‌شود، البته در بخش خصوصی هم این‌گونه نیست که افرادی خارج از مجموعه وزارت بهداشت وارد کار شوند بلکه شاید افرادی باشند که از مجموعه وزارت‌خانه تمایل به سرمایه‌گذاری در بخش درمان داشته باشند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه این گفت‌وگو تأکید کرد: حتی اگر در کشورهای مختلف دنیا بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم ابتدا باید کیفیت بیمه‌ها اصلاح شود، یعنی اگر شخصی به بخش دولتی یا خصوصی مراجعه کرد بتواند از تسهیلات بیمه استفاده کند.

وی با اشاره به این‌که متأسفانه عمر و کیفیت بیمه‌ها مشکل دارد، گفت: همواره تأکید کرده‌ایم که بیمه‌های ما فقط 10 درصد کارآیی بیمه‌ها در کشورهای همجوار را دارند، به عنوان مثال کیفیت بیمه‌ها در ترکیه بسیار بهتر از ما است.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس خاطرنشان کرد: البته در این مسیر گام‌های کوچکی برداشته شده اما گام‌های اساسی و بزرگ در بیمه‌ها باقی مانده است و اگر وضعیت بیمه‌ها بهبود یابد می‌توان گفت 90 درصد مشکلات حوزه سلامت و درمان درست می‌شود.

خضری با بیان این‌که بیش از 70 درصد بار مالی حوزه سلامت بر روی دوش بیمه‌هاست، افزود: اگر بتوانیم به اصلاح بیمه‌ها پرداخته و کیفیت و کارآیی آن را عمق ببخشیم، 70 درصد مشکلات حوزه سلامت قابل حل شدن است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا هنوز حتی در برخی بیمارستان‌های دولتی پرداخت مردم برای انجام آزمایشات هزینه‌ زیادی را شامل می‌شود، گفت: بخش دولتی قانون مشخصی دارد و طبق آن قاعده باید پیش رود. البته برای بخش بستری قطعا 5 یا 10 درصد مناطق محروم و یا حتی برای درمان سرپایی حدود 30 درصد را در برمی‌گیرد که این میزان باید اصلاح شده و یا کاهش یابد.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس افزود: این مسأله در بخش خصوصی کاملا متفاوت است، در واقع بسیاری از بخش‌های خصوصی قراردادی ندارند و شخصی که مراجعه می‌کند باید دارای بیمه تکمیلی باشد که بتواند از تسهیلات استفاده کند. در غیر این صورت هزینه بسیاری از آزمایش‌ها بالا است.

خضری با بیان این‌که بحث هزینه آزمایش‌ها در بسته‌های خدمتی دیده شده است، گفت: خوشبختانه در بخش دولتی این مسأله مورد توجه قرار گرفته اما ما در بخش خصوصی با مشکل مواجه هستیم و با توجه به این‌که مجوز فعالیت بخش خصوصی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه می‌شود باید نظارت و بازرسی را هم وزارتخانه در نظر گیرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد باید با مدیریتی یکپارچه نسبت به حل مشکلات بیمه‌ها اقدام کرد، چرا که در بخش درمان دوگانگی دیده می‌شود و اگر بیمه‌ها اصلاح نشود قطعا قشر آسیب‌پذیر صدمه می‌بینند.

وی با بیان این‌که سه شاخص مهم راهنمای بالینی، بیمه‌ها و منابع پایدار باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: این سه عامل چالش‌های اصلی در بخش سلامت و درمان هستند، برای مثال وقتی فردی به‌عنوان بیمار به پزشک مراجعه می‌کند،‌ پزشک هم به فراخور دید خود برای وی عکس، ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن تجویز می‌کند، در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا این‌گونه نیست و یک راهنمای بالینی وجود دارد که مرحله به مرحله اقدامات درمانی را پیش می‌برند. همچنین باید دانست که به اندازه کل انگلستان در تهران مراکز ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن وجود دارد، در حالی که این قبیل کشورها سطح بهداشت و سلامت‌شان از ما بهتر است در نتیجه به نظر می‌رسد باید نظام سطح‌بندی و ارجاع اصلاح شود.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس با بیان این‌که باید به منابع پایدار حوزه سلامت توجه کرد، اظهار کرد: منابع پایدار حوزه سلامت را باید به طور مجموع در یک مدیریت راهبردی قوی در نظر گرفت و منابع به درستی در مسیر خود استفاده شود.

وی با بیان این‌که حدود 40 یا 50 درصد کشورهای پیشرفته دنیا پول خود را در بهداشت و پیشگیری هزینه می‌کنند، گفت: طی سنوات گذشته در کشور ما کمتر از 7 درصد منابع بهداشت و درمان به سمت بهداشت و پیشگیری رفته است.

خضری در پایان با بیان این‌که طرح تحول سلامت نیاز به بازنگری و مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق دارد، گفت:‌ قطعا اجرای طرح تحول سلامت انقلابی در حوزه بهداشت و درمان بود و حرکت خوبی بود که توسط وزارت بهداشت آغاز شد. اما باید چالش‌های آن شناسایی شده و برایش برنامه‌ریزی کرد و در جهت تقویت فرصت‌ها گام برداشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha