در حالی رییس سازمان غذا و دارو از ممنوع شدن ورود خمیرمرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس از نیمه دوم امسال خبر داده است که مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران این کار را غیرممکن می‌داند.

سلامت نیوز: در حالی رییس سازمان غذا و دارو از ممنوع شدن ورود خمیرمرغ به چرخه تولید سوسیس و کالباس از نیمه دوم امسال خبر داده است که مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران این کار را غیرممکن می‌داند.

محمد موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه امکان حذف خمیرمرغ از سوسیس و کالباس وجود ندارد، گفت: از مسئولان توقع داریم به صورت منطقی اظهارنظر کنند. در همه جای دنیا در تولید فرآورده‌های گوشتی از خمیرمرغ استفاده می‌شود و این کار استاندارد بین‌المللی دارد.

وی با تاکید بر ضرورت برخورد جدی با واحدهای زیرپله‌ای و غیرقانونی تولید خمیر مرغ عنوان کرد: در حال حاضر واحد‌های تولید فرآورده‌های گوشتی، خمیر مورد نیاز خود را عمدتا خودشان در داخل کارخانه تولید می‌کنند. خمیر مرغی که از سوی کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی تولید و مصرف می‌شود، دارای مجوز سازمان استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی است و مشکلی ندارد اما عمده خمیر مرغی که از خارج از واحد‌های فرآورده‌های گوشتی تامین می‌شود غیر مجاز است و استاندارد ندارد که بسیاری از واحدهای تولید این نوع خمیر مرغ نیز توسط تعاونی، استاندارد و بهداشت قلع‌ و قمع شده‌اند.

وی تاکید کرد: واحد‌های تولید فرآورده‌های گوشتی موظف هستند خمیر مرغ خود را از منابعی تامین کنند که دارای مجوز بهداشت و استاندارد هستند در غیر این صورت با تعطیلی مواجه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرآورده‌های گوشتی ایران در پاسخ به اینکه آیا در سال جاری تاکنون تخلفی از سوی تولید‌کنندگان فرآورده‌های گوشتی گزارش شده است یا خیر؟ اظهار کرد: امسال موردی از تخلف نداشته‌ایم.

او درباره‌ اظهارات چند ماه مسئولان وزارت بهداشت درباره مناسب نبودن مصرف فرآورده‌های گوشتی نیز گفت: این درست نیست که به صرف مواردی از خلاف کل صنعت فرآورده‌های گوشتی زیرسوال برود. مانند اینکه با تصادف چند اتوبوس کل اتوبوس‌های کشور متوقف شوند. از سوی دیگر شاید مصرف فرآورده‌های گوشتی برای وزیر بهداشت و امثال بنده که سنمان بالا است مناسب نباشد اما دلیل نمی‌شود افراد دیگر این فراورده‌ها را مصرف نکنند.

وی تصریح کرد: فقط در یکی از کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی بیش از 200 میلیارد تومان هزینه شده است و بیش از 100 نوع فرآورده تولید می‌کند. سرانه مصرف فرآورده‌ گوشتی 6 تا 6.5 بوده در حالی که در ترکیه هشت کیلوگرم در حالی که در آمریکا 68 کیلوگرم بوده است.

به گفته در حال حاضر 300 واحد تولید فرآورده‌های گوشتی در کشور وجود دارد که 70 تا 80 واحد به دلیل مشکلات مختلف تعطیل هستند.

گفتنی است اخیرا رییس سازمان غذا و دارو طی اظهاراتی از ممنوع شدن ورود "خمیرمرغ" به چرخه تولید سوسیس و کالباس خبر داد و گفت که این موضوع از نیمه دوم امسال اجرایی می‌شود.

به گفته رسول دیناروند شرکت‌های تولید کننده سوسیس و کالباس از یک دوره زمانی برخوردار خواهند بود تا بتوانند خود را با ضوابط تطبیق داده و خمیر مرغ را حذف کنند.

طی چند سال گذشته کشف مواردی از تخلف در واحدهای تولید سوسیس و کالباس شائبه‌های زیادی را درباره این صنعت به وجود آورده است. از جمله چند سال پیش اداره استاندارد تهران با انتشار تصاویری از تخلفات گسترده در تولید سوسیس و کالباس خبر داد که با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha