یك كارشناس تغذیه گفت: كشك دربردارنده تمامی خواص شیر و حاوی كلسیم، چربی، نمك، پروتئین و بعضی از ویتامین‌های گروه ب می باشد.

علیرضا ابوالفضلی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ اظهار كرد: كشك یكی از فرآورده‌های فرعی شیر است كه به روش سنتی از جوشاندن، تغلیظ و یا خشك كردن دوغی كه پس از كره‌گیری باقی می‌ماند و یا از ماست بدون چربی تهیه می‌شود. ماده اولیه كشك عبارت است از شیرمیش، بز، گاو و یا مخلوطی از آنها.

وی با بیان اینكه كشك با حجم كم خود، یك ماده غذایی معجزه آساست، افزود: این ماده غذایی دربردارنده تمامی خواص شیر بوده و حاوی كلسیم، چربی، نمك، پروتئین و بعضی از ویتامین‌های گروه ب می‌باشد.

ابوالفضلی میزان انرژی تولید شده با 100 گرم كشك حدود 105 تا 120 كیلو كالری ذكر كرد و ادامه داد: این مقدار می‌تواند به عنوان یكی از تامین كننده‌های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

وی در خصوص خواص درمانی كشك تصریح كرد: كشك یكی از فرآورده‌هایی است كه از قدیم به طور سنتی و از روی تجربه جزء برنامه غذایی مردم ما بوده است و به علت داشتن اسیدهای آلی، ضدعفونی كننده دستگاه هاضمه (معده، روده كوچك و روده بزرگ) می‌باشد.

وی افزود: كشك به عنوان یك غذای نفاخ و هم آورنده و سفت كننده روده محسوب می‌شود؛ به همین علت برای هضم راحت آن از نعنای خشك استفاده می‌شود. علاوه برآن، كلسیم بالا و فسفر موجود در كشك می‌تواند در پیشگیری از پوكی استخوان موثر باشد. کشک برای کودکان کم وزن غذای مناسبی محسوب می‌شود. مصرف کشک برای بیماران دارای کلسترول بالا و همچنین فشار خون بالا توصیه نمی‌شود.

این كارشناس تغذیه خاطرنشان ساخت: كشك به عنوان یك غذای مقوی، گرسنگی را كاهش داده و حجم كمی از معده را اشغال می‌كند. از كشك به عنوان یك افزودنی به غذاهایی مانند آش رشته، آش جو، كشك بادمجان و حلیم بادمجان یا به عنوان ماده اولیه در كله جوش استفاده می‌شود. کشک خشک می‌تواند به عنوان یک میان وعده پرانرژی مصرف شود که افراد چاق باید به این نکته توجه کنند.

وی توصیه كرد: با توجه به این كه كشك یكی از غنی‌ترین منابع پروتئین حیوانی است؛ بنابراین محیط مناسبی برای رشد و ازدیاد میكروارگانیزم‌های مختلف می‌باشد كه اغلب سبب مسمومیت‌های شدید و حتی مرگ می‌شود.

این كارشناس تغذیه مركز بهداشت شهرستان یزد در پایان براستفاده از كشك‌های بسته بندی ( پاستوریزه) شده كه دارای برچسب و مجوز بهداشتی می‌باشند تاكید و توصیه كرد: نگهداری كشك در یخچال و اجتناب از مصرف كشك مایع در هنگام مصرف ضروری است. مصرف كنندگان باید این ماده غذایی را بجوشانند تا میكروارگانیزم‌های آن كاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha