سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: 120653

یک متخصصی انگلشناسی درباره بیماری سالک گفت: بیماری سالک یک بیماری انگلی است که از طریق یک نوع پشه منتقل می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصصی انگلشناسی درباره بیماری سالک گفت: بیماری سالک یک بیماری انگلی است که از طریق یک نوع پشه منتقل می‌شود.

اصغر فضایلی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه زنجان، اظهار کرد: این بیماری توسط انگلی بنام «لژمانیا» ایجاد می‌شود و از طریق نیش پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود. در واقع در صورت آلوده بودن، این پشه بیماری را به فرد سالم منتقل می‌کند که پس از نیش روی محل ضایعه، برجستگی ایجاد می‌شود.

وی درباره علائم این بیماری افزود: دو نوع سالک وجود دارد که شامل بخش شهری و روستایی می‌شود. اولین علائم از چند هفته تا چند ماه بعد از نیش ظاهر می‌شود که با یک برجستگی یا تاول آغاز می‌شود و پس از مدتی از بخش مرکزی زخم سرباز میکند.

فضایلی تصریح کرد: این زخم به مدت چند ماه باقی می‌ماند و سپس بهبود می‌یابد. البته اگر در قسمت‌های حساس بدن مانند بالای پلک چشم یا بینی باشد ممکن است پس از بهبودی نیز جای آن باقی بماند. همچنین از آنجا که زخم سرباز می‌کند، امکان دارد عفونتهای دیگری هم وارد بدن فرد بیمار شود.

این متخصص انگل‌شناسی در خصوص راههای تشخیص بیماری سالک، عنوان کرد: یکی از روشهای رایج تشخیص، تشخیص آزمایشگاهی است که میتوان به عنوان بهترین روش یاد کرد، هر چند روش‌های دیگری نیز وجود دارد. همچنین این بیماری به صورت دارویی از طریق تزریق درمان می‌شود و داروی موضعی ندارد. ناگفته نماند که این بیماری، بیماری خطرناکی نیست و مرگ و میر ندارد.

فضایلی یادآور شد: بیماری سالک به صورت بومی در استان زنجان وجود ندارد و بیشتر در برخی قسمتهای استانهایی مانند خوزستان، کرمان، اصفهان و ... مشاهده شده است. در ضمن این بیماری تمایل به جنس خاصی ندارد و بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha