سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸

دانشمندان روش‌هایی برای درمان بیماری های خودایمنی نظیر ام. اس یافته‌اند.

سلامت نیوز: دانشمندان روش‌هایی برای درمان بیماری های خودایمنی نظیر ام. اس یافته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نامه نیوز،سایت انجمن ام. اس بریتانیا در 3سپتامبر 2014 می‌نویسد: دانشمندان روش‌هایی برای درمان بیماری های خودایمنی نظیر ام. اس یافته‌اند.

محققان دانشگاه بریستول اعلام کردند به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند که می‌تواند باعث بهبود زندگی میلیون‌ها نفر در سطح جهان شود.

نتایج این پژوهش که در ژورنال نیچر به چاپ رسید روش هایی را مطرح می‌کند که با استفاده از آن می‌توان از حمله سلول‌های ایمنی بدن به سلول‌های خودی بدن انسان جلوگیری کرد.

محققان امیدوارند با توجه به نتایج به دست آمده در آینده نزدیک بتوان بسیاری از بیماری های خودایمنی را درمان کرد.

بیماری‌های خود ایمنی اختلالاتی هستند که در آنها سیستم ایمنی بدن انسان (که در شرایط طبیعی سیستم محافظی بدن است) علیه سلولها و بافت‌های سالم و خودی بدن واکنش داده و سبب تخریب سلول‌های سالم بدن می‌شوند.

علل اصلی بروز این گروه اختلالات نظیر ام. اس، لوپوس دیابت نوع یک و ... کاملا شناخته شده نیست ولی قطعا فاکتورهای ژنتیکی و محیطی متعددی در بروز این اختلالات دخیل هستند.

ام. اس نیز یک بیماری با مکانیسم خودایمنی است که سیستم ایمنی به سلول‌های عصبی بدن حمله کرده و سبب تخریب غشای محافظتی این سلول ها می‌شوند. این بیماری در زنان شیوع بالایی داشته و عمدتا در سنین 20 تا 40 سال حملات بیماری آغاز می‌شود. توجه به این بیماری از همین لحاظ حائز اهمیت است که عمدتا جوانان را درگیر می‌کند.

تقریبا 100هزار نفر در انگلستان و حدود 2.5 میلیون نفر در سرتاسر دنیا مبتلا به ام اس هستند.

علایم بیماری بسته به محل و شدت درگیری سیستم عصبی متفاوت است. بیماران ممکن است با بی‌حسی اندام‌ها، خستگی اختلالات حرکتی و گاه در موارد پیشرفته با فلج یکطرفه بدن مراجعه کنند. باز هم بسته به شدت بیماری حملات ممکن است هرچند ماه یکبار یا هرچند سال یکبار بروز کند.

یکی دیگر از علل اهمیت این بیماری هزینه بالایی است که بیماران برای درمان متحمل می‌شوند. هرچند در دهه‌های اخیر داروهای متعددی برای درمان این بیماری وارد بازار جهانی شده است؛ به طوریکه سطح زندگی بیماران را به طور چشمگیری بهبود بخشیده. با این وجود هزینه‌های این داروها نسبتا بالاست. از طرفی این داروها هیچ یک درمان قطعی برای بیماری نیستند. از همین رو در دهه اخیر مطالعات گسترده‌ای بر روی این بیماری انجام شده است و مرتب نیز مقالاتی در این زمینه منتشر می‌شود.

در پژوهش صورت گرفته در دانشگاه بریستول نیز راهکاری جهت درمان قطعی ام اس مطرح می‌شود.

به گفته پروفسور ریث این روش درمانی که بر اساس ساختار سلولی- مولکولی بیماری‌های خودایمنی است، امیدواری‌هایی برای درمان بسیاری از بیماری‌های خودایمنی غیرقابل درمان می‌دهد.

بر اساس این مطالعه می‌توان به صورت انتخابی سلول‌هایی را که باعث بروز این بیماری می‌شوند، مورد هدف قرار داد و علاوه بر کاهش حملات این سلول‌ها به بافت‌های سالم بدن، از آنها برای حفاظت در برابر بیماری نیز استفاده کرد.

در واقع در این روش از سلول‌هایی که سبب بروز بیماری می‌شود، برای درمان استفاده می‌کنند. هرچند که این مکانیسم در درمان حساسیت‌ها و آلرژی‌ها موثر است، ولی تاکنون برای درمان اختلالات خودایمنی نظیر ام. اس به کار نرفته است.

به گفته محققان استفاده از این روش، مصرف بسیاری از داروهای سرکوب‌گر سیستم ایمنی را نیز کاهش می دهد؛ چرا که مصرف این داروها خود عوارض بسیاری نظیر عفونت، افزایش ریسک بروز تومور و ... خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha