مدرس دانشگاه زنجان با بیان اینکه در فرآیند رشد عوامل مهمی دخیل هستند و در این بخش ژنتیک نقش تعیین کنندهای دارد، گفت: متاسفانه افراد زیادی برای افزایش قد خود جذب تبلیغات سودجویان می‌شوند که با عدم آگاهی از عوارض مصرف داروها مبتلا به امراض ناگوار و بدون درمان میشوند.

سلامت نیوز: مدرس دانشگاه زنجان با بیان اینکه در فرآیند رشد عوامل مهمی دخیل هستند و در این بخش ژنتیک نقش تعیین کنندهای دارد، گفت: متاسفانه افراد زیادی برای افزایش قد خود جذب تبلیغات سودجویان می‌شوند که با عدم آگاهی از عوارض مصرف داروها مبتلا به امراض ناگوار و بدون درمان میشوند.

علی سیاح در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب، اظهار کرد: عامل ژنتیک نقش تعیین کننده‌ای در میزان رشد قد افراد دارد و به صورت وراثت در وی مشاهده می‌شود.

وی افزود: عوامل دیگر از جمله عوامل محیطی و داشتن سلامت عمومی بدن موارد مهم دیگری هستند که در فرآیند رشد قد نقش مهمی را ایفا میکنند که در این میان عامل خواب به تسریع در رشد قد کمک شایانی میکند.

سیاح تصریح کرد: غده هیپوفیز با ترشح هورمون رشد در بدن باعث افزایش طولی و عرضی استخوان می‌شود.این هورمون زمانی‌ که فرد به خواب عمیق فرو رفته است ترشح می‌شود. روزانه 50 درصد ترشح غده هیپوفیز در زمان خواب تولید می‌شود که خود با در نظر گرفتن ساعت مناسب زمان کافی برای خواب می‌تواند پس از ژنتیک، عامل مهمی در افزایش قد باشد.

وی یادآور شد: هرچند ورزش نیز در رشد قد موثر است اما این دیدگاه غلط در جامعه وجود دارد که ورزش را عاملی تعیین کننده در رشد قد افراد می‌دانند و به همین دلیل فرزندان خود را در کلاس‌های ورزشی خاص، ثبت‌نام میکنند.

سیاح در ادامه عنوان کرد: به افرادی که در حال رشد فیزیکی هستند، توصیه می‌شود با فعالیت در رشتههای ورزشی مانند شنا، بسکتبال و والیبال که آسیب کمتری به صفحات رشدی بدن وارد میکنند، فعالیت کنند چراکه در صورت آسیب به صفحات رشد در بدن در رشد قد اختلاف به وجود میآید و خود دچار آسیب می‌شود.

وی به عوارض داروهایی که در زمینه افزایش قد تبلیغ می‌شود، اشاره کرد و گفت: امروزه افراد در جهت افزایش قد به استفاده از داروهای هورمونی خطرناک روی می‌آورند که عوارضی از جمله خشن کردن چهره فرد، بزرگ شدن مچ دست، کلفت شدن پوست صورت و ... را به دنبال دارد.

این کارشناس در ادامه خاطرنشان کرد: مردم در ارتباط با افزایش قد باید از آگاهی لازم برخوردار باشند. لازم است از باورهای غلط در این زمینه دور باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha