یك كارشناس تغذیه گفت: رفع بی‌خوابی، خستگی و اختلالات عصبی از خواص دارویی جوانه گندم است.

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار كرد: جوانه‌ها از مواد غذایی هستند كه در گروه سبزیجات محسوب می‌شوند، جوانه گندم سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی است و ارزشی غذایی بالایی دارد. تغییرات شیمیایی كه در هنگام جوان زدن رخ می‌دهد باعث می‌شود املاح و ویتامین‌ها و پروتئین در آن افزایش یابد.

وی با اشاره به این كه پودر جوانه گندم غنی از ویتامین E و B است، ابراز كرد: ویتامین E به عنوان یك آنتی اكسید محسوب می‌شود كه در پیشگیری از اكسیده شدن كلسترول مفید بوده و باعث كاهش بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. همچنین جوانه‌ها دارای فیبر و سلنیوم و فینریوم هستند كه در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان به خصوص سرطان روده موثر شناخته شده‌اند و برای رفع یبوست مفید است.

این كارشناس در ادامه یادآور شد: جوانه گندم در درمان ریزش مو و ناراحتی‌های پوستی و شادابی پوست موثر است كه می‌توان آن را به عنوان ماسك جوانه گندم استفاده كرد و از سوی دیگر در زنان باردار و شیرده كه نیاز غذایی بالایی دارند حتما جوانه گندم باید در برنامه غذایشان گنجانده شود.

وی افزود: روغنی كه در دانه گندم وجود دارد در حین جوانه زدن به صورت اسید چرب در آمده كه قابل هضم است.

نقیایی، همچنین ویتامین B به خصوص B1 در جوانه را برای تعادل سیستم عصبی ضروری دانست و خاطرنشان ساخت: این ماده غذایی برای رفع بی‌خوابی، خستگی و اختلالات عصبی افرادی كه رنج می‌برند مفید است.

وی توصیه كرد: كودكانی كه دچار سوء‌تغذیه هستند این ماده غذایی باید به صورت سوپ یا همراه سالاد در برنامه غذاییشان گنجانده شود.

وی گفت:‌ ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی و بهبود بینایی و سرعت رشد كودكان موثر است. همچنین پتاسیم موجود در آن سبب كاهش و كنترل فشار خون و آهن موجود در آن در رفع كم خونی و فقر آهن موثر شناخته شده است.

این كارشناس تغذیه افزود: ‌در هر 100 گرم از جوانه گندم 367 كالری انرژی، 73 گرم كربوهیدرات، 10 گرم پروتئین،‌3 گرم چربی، 54 میلی گرم كلسیم، 611 میلی گرم فسفر و 9/6 میلی گرم آهن و 671 میلی گرم پتاسیم و 8/1 گرم فیبر وجود دارد.

این كارشناس تغذیه در پایان در خصوص نحوه تهیه جوانه گندم یادآور شد: گندم خوب و تازه را انتخاب كرده و آن را بشوئید. سپس در ظرفی كه آب نیمه گرم دارد خیس كرده و بگذارید 24 ساعت بماند. بعد آب آن را دور ریخته و دوباره بشوئید و در بشقاب گودی جا دهید و روی آن پارچه مرطوب بگذارید بعد از 2 روز در تابستان و 4 روز در زمستان جوانه كوچك شیری از آن پیدا می‌شود كه همان جوانه گندم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha