چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲

پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند که گربه‌ها می‌توانند برای مبارزه با ایدز که سالانه قربانیان بی‌شماری می‌گیرد، نقش کلیدی داشته باشند.

سلامت نیوز: پزشکان در یک مطالعه جدید دریافتند که گربه‌ها می‌توانند برای مبارزه با ایدز که سالانه قربانیان بی‌شماری می‌گیرد، نقش کلیدی داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان معتقدند این حیوانات پشمالو می‌توانند به ویروس «نقص ایمنی گربه‌سانان» یا FIV که شبیه به ویروس HIV در انسان است مبتلا شوند و می‌توان امیدوار بود که با کمک این دو ویروس بتوان داروی مقابله با ویروس HIV را تولید کرد.

بررسی‌ها حاکی از آن است که هر دو ویروس FIV و HIV به پروتئینی وابسته هستند که DNA ویروس را به DNA سلول آلوده متصل می‌کند. اکنون متخصصان آمریکایی یک نقطه جدید در این پروتئین مشاهده کرده‌اند که می‌تواند به عنوان هدف موثری برای تولید داروهای ضد ایدز مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از متخصصان ارشد این مقاله گفت: تولید داروهایی که این نقاط حساس را مورد هدف قرار می‌دهند نسبت به داروهایی که برای حمله به کل ساختار پروتئین تولید می‌شوند، آسان‌تر است. متخصصان در این بررسی به یک طرح دقیق و مولکولی سه بعدی از ویروس نقص ایمنی گربه‌سانان دست یافته‌اند که به آنان کمک می‌کند با جزئیات بیشتر دریابند چگونه این پروتئین در ویروس HIV عمل می‌کند.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، به طور مثال این متخصصان دریافتند جهشی در یک اسید آمینه اتفاق می‌افتد که در آشکار ساختن چگونگی استقرار این پروتئین روی ساختارهای ساده‌تر موثر است و در نتیجه این اسید آمینه می‌تواند پروتئین مزبور را از شکلی پیچیده‌تر به فرم ساده‌تر در FIV تبدیل کند. این تغییرات در نهایت راه را برای یافتن داروی موثرتری برای مقابله با این بیماری هموار خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha